Naslovnica > VIJESTI > INFO > Copy paste – krađa intelektualnog vlasništva

Copy paste – krađa intelektualnog vlasništva

Ili kako je Udruga za zaštitu kulturnih programa naočigled ukrala tuđi kulturni program.
Share on facebook
Share on twitter

Teatar Tirena ovo ljeto u Pazinu organizira Kazališni kamp devetu godinu za redom. Kazališni kamp je manifestacija usmjerena prvenstveno na edukaciju i jedina je tog tipa u Hrvatskoj. Kamp je dio Kulturne strategije Istarske županije, priznat kao stručno usavršavanje nastavnika od strane Agencije za odgoj i obrazovanje a 2010. Tirena je za njega dobila godišnju nagradu HCDO-a.

No nedavno je osvanula slična manifestacija, jedan drugi 'Kazališni kamp', u sklopu prvog ljetnog kulturnog kampa u Vukovaru. Što ne bi bio nikakav problem da nije 'posuđen' naziv i da opis nekih radionica vukovarskog kampa nije identičan opisima prošlogodišnjeg, osmog Tireninog kampa.

Naime, udruga Leata (koja u svojem nazivu ima i 'zaštitu kulturnih progama') naprosto je kopipejstala opise Tireninih radionica i nazvala ih drugim (a ponegdje i istim imenom). Prepisano je i nekoliko uvodnih rečenica o Kampu, no to je zapravo manji problem...

Od ukupno šest radionica vukovarskog kazališnog kampa, prepisane su čak četiri. 'Radionice dramskog odgoja' i 'Dramske tehnike' djelomično, a 'Improvizacija' i  'Stvaranje lika/Rad na ulozi' u potpunosti... Jedna od dvije originalne radionice je ona Jelene Vukmirice-Makovičić koja je dovedena u vrlo neugodnu situaciju. Potpisana je naime pod jednu od kopipejstanih radionica (Improvizacija) i nemalo se iznenadila kad je vidjela da se njeno ime nalazi pod radionicom koju nije osmislila.

Na čelu Leate nalazi se stanovita Tanja Tandara, predstavnica kazališta Svarog u Mreži neovisnih kazališta i kazališnih družina, koje je i teatar Tirena član od samog osnutka.

Iz teatra Tirena je gđi. Tandari poslan mail u kojem ju se moli da objasni kako se nastala situacija mogla dogoditi, no nije odgovorila. Iz Tirene su se zatim obratili Mreži neovisnih kazališta, no gđa. Tandara se ni onda nije oglasila - za razliku od Jelene Vukmirice koja se o problemu očitovala isti dan, ogradila se od Kampa u Vukovaru i poslala prepisku s gđom. Tandarom iz koje je evidentno da Jelena Vukmirica s kopipejstanom radionicom nije imala nikakve veze.

Iako se Tanja Tandara o nastalom problemu nije oglasila desetak dana (osim jednom jedinom rečenicom: 'svi skupa smanjite histeriju'), stigla je nazvati Damira Miholića, suautora jedne od kopipejstanih radionica i pokušati ga angažirati za Kamp u Vukovaru. Nakon što je Miholić posao odbio, pokušala ga je nagovoriti da proda autorska prava na radionicu. Kad joj ni to nije uspjelo, imala je za reći samo 'Dobro, onda me tužite!'.

Nakon deset dana šutnje, na sastanku Mreže održanog u utorak 24.4., gđa. Tandara poricala je da je ikada razgovarala s Damirom Miholićem, kao i to da je imala veze s pisanjem radionica ustvrdivši da nije dužna provjeravati autentičnost tekstova koje joj voditelji pošalju, time insinuirajući da su voditelji kopipejstali opise radionica iz istog izvora – Tireninog Kampa. Tako da je indirektno za plagijatstvo optužila Borisa Svrtana, Ninu Erak-Svrtan i Konstadinku Velkovsku.

Mreža neovisnih kazališta pružila je punu podršku Tireni i zahtjevala od gđe. Tandare da povuče materijale. Sastanak je Tandara započela izjavom da udruga Leata nije član Mreže i da se Mreže ne tiče što ona radi u svojim privatnim projektima. Poricala je odgovornost, a na pitanje zašto nije zaštitila člana Mreže ako tekstove nije sama prepisala nego netko drugi, odgovor nije imala... Ignorirala je sve argumente pa čak i uporno tvrdila da je radionicu 'Improvizacija' napisala jedna nizozemska voditeljica. Zanimljivo... Znači da u Nizozemskoj kopipejstaju hrvatske radionice. Ili ih je možda netko slučajno isto preveo...?

Usprkos tome što je bilo jasno da gđa. Tandara govori neistinu, dana su joj dvadeset i četiri sata da razmisli, ispriča se, promjeni naziv manifestacije i povuče sve materijale. Kako to NIJE učinila, teatar Tirena odlučio je s cijelom stvari izaći u javnost.

Dokaza i argumenata ima napretek. Opise Tireninih radionica možete naći ovdje pa ih usporediti s Leatinim i sami procijeniti do koje je mjere sramotno da organizacija koja se bavi zaštitom kulturnih programa radi ovakve stvari.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI