Naslovnica > VIJESTI > CROSSOVER > Ekskluzivno: predstavljamo studij Gluma, mediji, kultura

Ekskluzivno: predstavljamo studij Gluma, mediji, kultura

Novi specijalistički poslijediplomski studij Sveučilišta u Rijeci nazvan 'Gluma, mediji, kultura' bit će javnosti predstavljen 12. prosinca, no mi vam već danas predstavljamo njegove temljene principe.
Share on facebook
Share on twitter

U nedjelju 12. prosinca 2010. u zgradi Akademije primijenjenih umjetnosti, Kampusa Sveučilišta u Rijeci održat će se predstavljanje i sastanak sudionika programa budućeg specijalističkog poslijediplomskog studija 'Gluma, mediji, kultura'. Prvi dio programa bit će otvoren za javnost, dok je drugi dio programa rezerviran isključivo za buduće predavače.

U nastavku vam pak donosimo programatski tekst cijelog studija, te detaljan raspored onog dijela programa koji će biti otvoren za javnost, a počinje 12. prosinca u 10:00.

10:00              pozdravni govor – prof.dr.sc. Pero Lučin, rektor Sveučilišta u Rijeci

10:15              pozdravni govor – Rade Šerbedžija

10:20              Marin Lukanović, moderator

  • predstavljanje studija
  • daljnji planovi
  • predstavljanje panelista

10:30              Deborah Kinghorn – Method Arthur Lessac

10:50              Dušan Jovanović – iskustvo ljubljanske akademije

11:10               P.A. Skantze i Marin Blažević – integracija praktičnog i teorijskog rada u teatru

11:30              pauza

11:50              Alisa Stojanović – iskustvo beogradske akademije

12:10              Nigel Osborne – integracija glazbe i glume

***

Biti „istovremeno i gledalac i gledan“ onaj je „gotovo vrtoglavi cilj“ u kojem Branko Gavella otkriva „cijelu bit glumačkog problema“. Vrtoglavost uzrokuje dvojakost: kako postati i biti glumac koji je ujedno i gledatelj – gledatelj sebe kao izvođača, ali i gledatelj čitave kazališne, medijske i uopće kulturalne izvedbe u kojoj se nalazi i djeluje. Samopromatranje je jedan od osnovnih procesa glumačke psihotehnike, dobro poznat svakom izvrsnom glumcu. No kako interpretirati, kritički analizirati, razumjeti, vrednovati, objasniti ono što se vidi?

Naukovanje glumaca (pa onda i sama gluma) prečesto se svodi na rad u interesu drugoga, na nužnost izvedbe i predstavljanja pred drugima i za druge. Iz te perspektive, osnovu scenskog umijeća i zadatka glumaca čini pretpostavka da su gledani – očima redatelja ili gledatelja, objektivom kamere, ili pak različitim sredstvima promatranja, instrumentaliziranja i nadziranja kojima raspolažu suvremeni mediji i društvo kojemu služe i koje oblikuju. S druge strane, edukacija kazališnih ili filmskih režisera, dramaturga i dramskih pisaca, scenarista, producenata, scenografa,  kostimografa, zatim kritičara i teoretičara, pa naposljetku i znanstvenika u području društvenih i humanističkih znanosti koji u raspon svojih istraživačkih interesa uključuju izvedbene umjetnosti i samu glumu (od teatrologije i znanosti o književnosti, preko antropologije, etnologije i sociologije, do rodnih, medijskih i sveobuhvatnih kulturalnih studija), isključuje svako drugo iskustvo glume i rada u kazalištu ili na filmu osim onoga koje se stječe praksom – gledanja. I jedna i druga strana tako se moraju naučiti nositi s nedostatkom u znanju o vlastitom umijeću i umjetnosti, odnosno vlastitom predmetu proučavanja. Studij Gluma, mediji, kultura osmišljen je kao edukacijski i istraživački program tijekom kojeg bi se omogućila privremena zamjena ili čak trajna zamjenjivost pozicija te suradnjom studenata i nastavnika različitih primarnih interesa, potencijala i kompetencija prevladao upravo taj nedostatak.

Riječ je stoga o studiju koji svoje studente neće učiti samo tehnikama glume, razvijati njihov senzibilitet i izražajne mogućnosti u govoru i tijelu. Usporedno s time, studenti će učiti i gledati i misliti glumačku izvedbu: na kazališnoj pozornici, pred kamerama, u filmu ili televizijskoj seriji, u doticajima s drugim izvedbenim i novo-medijskim umjetnostima (kao što su glazba, ples, performans, opera, odnosno video, kompjuterska animacija i virtual art), ali i u različitim društvenim situacijama izvan okvira kazališne pozornice, filmskog, televizijskog ili kompjuterskog ekrana.

Riječ je o inovativnom sveučilišnom programu, laboratoriju posvećenom fenomenu, tehnici i estetici, režiji, dramaturgiji i recepciji, psihologiji, sociologiji, filozofiji, ali i promotivnim strategijama, medijskim prezentacijama i biznisu glume. Riječ je o iniciranju svojevrsnih studijâ glume (acting studies) koji će se, kao i njima sukladni te već posvuda u svijetu razvijeni studiji izvedbe (performance studies), odvijati na raskrižju i u interakciji glumačkog stvaranja i kritičkog mišljenja, prakse i teorije, umjetnosti i znanosti. To znači studente osposobiti da postanu glumci koji, pored usavršenih tehničkih znanja i razvijene glumačke osobnosti, sada posjeduju i znanje neophodno za kritičku analizu i artikulaciju misli o svojem radu. To, također, znači studente osposobiti i da postanu kritičari, teoretičari i znanstvenici koji su empirijski upoznali izazove glumačkog stvaranja, dakle prirodu vlastitog predmeta proučavanja i vrednovanja. Zato je studentima, nakon zajedničkog programa tijekom prve godine, na drugoj godini studija omogućen izbor između dva modula, specijalizacije u području glume ili medija i kulture, uz otvorenu mogućnost (putem izbornih predmeta) obrazovanja i usavršavanja u oba područja.

Interdisciplinarnost je, prema tome, ishodište ideje ovog studija, osnova njegova nastavnog programa i metodologije. Interaktivnost je pretpostavka i glavni izazov obrazovnog, istraživačkog i kreativnog rada i suradnje studenata, ali i nastavnika, tijekom studija. Politika studija je pak – internacionalna. Studij Gluma, mediji, kultura okuplja umjetnike i znanstvenike različitih disciplina te poziva u goste profesore na vodećim svjetskim sveučilištima i umjetničkim školama. Usto, studenti će dobiti priliku upoznati umjetnike glume međunarodne karijere, pa i one svjetskoga glasa, slušati njihova predavanja i pridružiti im se u majstorskim radionicama. Svoje iskustvo i znanje nastavnici, njihovi suradnici i gosti dijelit će sa svojim studentima na engleskom jeziku. To znači otvorenost ovog programa Sveučilišta u Rijeci ne samo za studente iz Hrvatske i zemalja nekadašnje Jugoslavije, nego i njihove kolege iz čitavoga svijeta, bez obveze poznavanja hrvatskoga ili njemu srodnih jezika.

Internacionalan, interaktivan i interdisciplinaran, Gluma, mediji, kultura ujedno je studij glume, medija u kojima se gluma pojavljuje i kulture koju gluma podrazumijeva ali i stvara svojom izvedbom. U tom smislu, riječ je o jedinstvenom studiju utemeljenom u ideji nužne korelacije umijeća i umjetnosti glume te znanja i umjetnosti njezina gledanja.

Već nam je Stanislavski poručio da njegov Sistem, namijenjen radu glumca na sebi i na ulozi, „nije priručnik nego cijela kultura na kojoj treba rasti i odgajati se godinama“. Studij Gluma, mediji, kultura na tome putu može biti važna, ako ne i presudna etapa.

10:00

pozdravni govor – prof.dr.sc. Pero Lučin, rektor Sveučilišta u Rijeci

10:15

pozdravni govor – Rade Šerbedžija

10:20

Marin Lukanović, moderator

· predstavljanje studija

· daljnji planovi

· predstavljanje panelista

10:30

Deborah Kinghorn – Method Arthur Lessac

10:50

Dušan Jovanović – iskustvo ljubljanske akademije

11:10

P.A. Skantze i Marin Blažević – integracija praktičnog i teorijskog rada u teatru

11:30

pauza za sok i kavu

11:50

Alisa Stojanović – iskustvo beogradske akademije

12:10

Nigel Osborne – integracija glazbe i glume

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI