Naslovnica > VIJESTI > PLES > Godder, Yasmeen

Godder, Yasmeen

Od najdublje intime do sirove politike - sve je to u svojim predstavama dotakla izraelska koreografkinja i plesačica, jedna od najzanimljivijih gošći ovogodišnjeg Tjedna suvremenog plesa.
Share on facebook
Share on twitter

Yasmeen Godder rođena je u Jeruzalemu 1973., a kad je imala 11 godina njezina obitelj seli u New York. Yasmeen tamo maturira na 'High School of the Performing Arts', a potom upisuje prestižnu Tisch School of the Arts, gdje završava BA stupanj obrazovanja.  Od 1999. živi u Tel Avivu i njezini radovi uvijek su prezentirani u Suzanne Dellal Dance Centru.  2002. u New Yorku je dobila jednu od najvažnijih nagrada za ples: 'Bessie' za prezentaciju rada ' I feel funny today'. Taj rad se događa u sobi i njime propituje odnos između muškarca i žene i dvije imaginarne figure, crna komika miješa se s očitim nerazumijevanjem, dok se par pokušava zadržati u 'savršenom trenutku'. Interakcija para u društvu tih dviju imaginarnih figura dovodi do ekstremnih stanja uma i briše granice između stvarnosti i igre. Mi vam ovdje donosimo isječak iz ove koreografije, no u njemu ne plešu plesači iz originalne postave Amit Hadari, Ilaya Shalit, Eran Shanny, Dalia Chymasky već je izvode Antonia Grove i Theo Clinkard u sklopu Probe projekta.

Sljedeći njezin rad naziva se 'HALL', izvorno ga je naručio međunarodni  festival Curtain Up 2001 u Suzanne Dellal Center for Dance u Tel-Avivu, a bavi se odnosom s prošlošću. Predstava započinje okupljanjem pet ljudi; kao ostatci svijeta koji više ne postoji, oni zajedno pokušavaju proživjeti taj prošli život i ispuniti ga vlastitim fantazijama i željama. Komunicirajući s prošlosti, oni stavljaju na ispit sadašnjost. Na vrhuncu predstave pojavljuje je se pjevač 'Dikla' donoseći poniznost, možda prekasno s obzirom na krhkost likova. U ovoj izvedbi uz ostale plesače nastupa i Yasmeen Godder, kritika se slaže da je njezin ples odličan, likovi dobro razrađeni koreografija snažana i bogata detaljima.

Sljedi 'Sudden birds' (Iznenadne ptice) iz 2002., nastao također za festival Curtain Up. Komad započinje u bijelom prostoru gdje jednostavno stoje četiri žene odjevene u crno i električni violončelo. Žene plesom istražuju slojeve poznatog ali i fantastičnog, odnoseći se jedna prema drugoj kroz uloge koje igraju, one na taj način testiraju emocionalne i fizičke granice koje ih razdvajaju. Plesačice plešu sa  svim  djelovima tijela, pokreti nisu samo dodiri  ruku, nogu ili ispod brade, već koreografkinja upotrebljava njihovo lice, glas, i oči što je  u suprotnosti s plesnim  izrazom  u kojem samo tijela rade. Tim postupcima se u izvedbi postižu ekstremne emocije, osmijeh se pretvara u trzaj, prsti postaju smrznuti, izraz lica se pretvara u  posmrtnu masku. Elementi koji započinju kao dječja igra pretvaraju se u ovisnost,  na pozornici se prikazuje odnos  roditelji–dijete i sestrinski odnos. Predstava se razvija kroz  repetativnu strukturu, koja se zapliće te na taj način definira i redefinira.

U radu 'Two playful pink' (2003) koreografkinja u tri scene u kojima pleše s Iris Erez bavi ženama i ženskim odnosima, te trenutkom u kojem  žensko tijelo postaje socijalni alat. Predstava je inspirirana nadrealnim slikama i pop energijom, te trima različitim aspektima ženskog tijela, sve se to spaja u jedinstvenu cijelinu koja je istovrenemo tajanstvena, smiješna i uznemirujuća.

Yasmeen Godder 2004. stvara plesnu predstavu maštovitog naziva ' 'Strawberry cream and gunpowder'  (Krema od jagoda i barut) koju izvodi čak osam plesača. U ovome radu, autorica se više ne bavi intimnim i ženskim, već stvara političku plesnu predstavu s uznemirujućim slikama smrti, nasilja i rata. U predstavi se bavi lokalnim slikama nasilja i (izraelskim) stavovima,  koje kroz plošnu reprezantaciju pokušava vratiti natrag u stvarni svijet. Glavna slika cijelog komada je beživotno ljudsko tijelo te vrisak pri davljenju. Na taj način propituje ono što postoji na fotografijama u novinama, već toliko puta prikazan kadar propucanog ljudskog leša na koji se gleda s gađenjem i fascinacijom. Kao u dječjoj igri, jedan plesač stoji držeći u ruci imaginaran pištolj, dok drugi plesač pada na pod te se ponovno podiže i smije, pati i ponovno umire dok ga žene oplakuju.

http://www.youtube.com/watch?v=mL5frMtJr3I

'Under 2' nastao je u koprodukciji s ansamblom Sasha Waltz and guests te koreografsko-plesačkim duom 'Mananicola' koji sačinjavaju Nicola Mascia i  izraelski plesač Matan Zamir. Oni su ujedno radili koreografiju za prvi dio izvedbe dok je Yasmeen koreografirala drugi dio. Predstava se bavi pitanjem i transformacijom identiteta za funkcioniranje u paru, autoricu je također zanimalo istraživanje unutrašnjih svijetova, koji su sastavljeni od niza privatnih i nacionalnih identiteta, te pomaknuti u različit društveni i kulturni kontekst. Plesna predstava 'I am mean, I am' nastaje 2006. u međunarodnoj  koprodukciji Centre Nationale de la Danse iz Pariza i Hebbel am Ufer Theater iz Berlina, uz koreografkinju nastupaju još Maya Weinberg i Dana Yahalomi, te Eran Shanny. Inspiraciju za predstavu koreografkinja je pronašla u horor filmovima i ritualima koji nisu nužno pozitivni već okrutni i zli. Plesači  nastupaju s životinjskim maskama na glavi, napetost i teznije se pojačavaju tokom predstave, dok u jednoj sceni Yasmeen daje nož plesaču koji ga potom prislanja na njezine oči kao da ih želi iskopati  i na njezine grudi s željom da ih odreže a sve to u potrazi za žrtvom cijeloga rituala.

http://www.youtube.com/watch?v=qFC8nJ0451A

Slijedi plesni duet 'Karioki waltzing' koji plešu Yasmeen Godder i Eran Shanny, a glazba su popularni i poznati valceri poput 'Na lijepom plavom Dunavu' J. Straussa,  'Valcer br.2' Dimitrija Šoštakoviča te skladbe Arnolda Schönberga i Jeana Sibelusa. Yasmeen o ovom komadu kaže: 'Sastanak dva  valcera, koji su tako priznati, stilizirani i lijepo uređeni, sa mojim pokretima i konceptualnim svijetom, je nalik na odjevanje fancy kostima,  ali istovremeno pokušaj da ostanem  predana osobnom koreografskom izrazu. U ovom susretu manje me zanimao  povijesni  ili arhivski  dijalog s formom valcera, više sam se bavila svojim instinktivnim umjetničkim odgovorom  kroz slike i tjelesnost.'

Rad 'Singular sensation' (2008) imat će priliku vidjeti zagrebačka publika na ovogodišnjem Tjednu suvremenog plesa'. Kroz taj rad koreografkinja istražuje tko smo danas u svijetu prepunom informacija i kako u takvome svijetu pronaći istinsko uzbuđenje povezano s određenim osjećajem. U sklopu 27. TSP-a koreografkinja gostuje i s predstavom 'Love fire' u kojem istražuje romantiku, želju za zaljubljivanjem, gubitkom kontrole, i potrebu za ljubavnom strasti a sve to uz glazbu poznatih vlacera.

Yasmeen Godder  surađuje  na gotovo svim svojim plesnim predstavama s dramaturgom  i osobim partnerom Izikom Giuliem koji je na nekim predstavama i ko-autor. Osim što je glumio u  filmovima, Iziku su do sada izvedene dvije drame - 'Sometimes Elephants Pass Here" (2001. ) koja je proglašena najboljom dramom  na 'Akko Fringe Festivalu' i 'Birth Marks' (2004.) izvedena u Tmuna theater u Tel-Avivu. Obje je sam režirao. Predstave Yasmeen Godder izvedene u mnogim priznatim svjetskim kazalištima i na  festivalima među kojima su Lincoln Center Festival New York, Hebbel Am Ufer Berlin, The Place Theater London te Montpellier Dance Festival. Nedavno je u Jaffi otvoren Yasmeen Godder Studio' gdje se održavaju probe za plesne predstave i nastaju budući projekti, te radionice od kojih će se jedna održati i ovo ljeto. Više informacija potražite ovdje.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE