Naslovnica > VIJESTI > CROSSOVER > 42. BITEF

42. BITEF

Najveći i najvažniji kazališni festival u regiji, ove će godine biti tragikomičan, a uz 10 predstava u konkurenciji ugostit će i oca 'post-dramskog kazališta'. U Beogradu od 15. do 28. rujna.
Share on facebook
Share on twitter

42. BITEF na svim mogućim razinama nastavlja potvrđivati kako je bez premca u regiji. Osim impresivno raznolikog i jednako tako aktualnog glavnog programa, direkcija je pripremila i nikad veći popratni program, a koji za razliku od regionalnih pretndenata na BITEF-ov status ima i jaku teorijsku komponentu. Nije stoga slučajno što će žirijem 42. BITEF-a predsjedati jedan od najvažnijih suvremenih kazališnih teoretičara i otac pojma 'post-dramsko kazalište' - Hans-Thies Lehmann, osobno.

U glavnom programu našlo se 10 naslova, a selektori Anja Suša i Jovan Ćirilov ovako objašnjavaju svoj izbor:

Ovogodišnja selekcija Bitefa fokusirala se na fenomen manipulacije pojmom tragičnog u savremenom svetu. Posle mnoštva odgledanih predstava, našem festivalu se nametnuo zaključak koji se postepeno pretvorio uovogodišnji slogan a koji, ukratko, glasi da tragičnost današnjeg svetau pozorišnoj obradi gotovo uvek postaje tragikomedija. Jedna od definicija tragedije glasi: „Sama mogućnost tragičnog je povezana sadruštvenim poretkom, budući da podrazumeva postojane vrednosti kojima se junak dobrovoljno potčinjava. Poredak je na kraju uvek uspostavljen,bilo božanski, metafizički ili humani. Pitanje tog poretka na kom počiva savremena civilizacija je, u stvari, ono što zasmejava današnje pozorišne stvaraoce i njihovu publiku i što onemogućava savremenom čoveku, suviše ciničnom i okrenutom sebi da se nadje u središtu tragedije po antičkom ili šekspirijanskom modelu.

Takav 'tragikomični' BITEF, otvara francuska Compagnie 111, sa zaključnim djelom svoje trilogije o prostoru Plus Ou Moins L'infini, a čiji je drugi dio, Plan B, u Zagreb 2004. doveo Eurokaz. Trupa nazvana u počast posljednjoj Beethovenovoj sonati, kombinira cirkuske tehnike s naglašenim dizajnom svjetla i tona i videa, ne bi li istražila mogućnosti temeljnih elemenata prostora. I dok su se u prvoj predstavi trilogije bavili volumenom, a u drugoj ravninom, u trećoj im je u centru pažnje - crta.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=eHWnb4kVvzI]
Plus Ou Moins L'infini, snimke predstave i intervju s autorima (1)

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=obCKQ0o5D9E]
Plus Ou Moins L'infini, snimke predstave i intervju s autorima (2)

Nakon francuskog vizualnog spektakla, slijedi prva od tri domaće predstave u programu BITEF-a. Riječ je o predstavi Car Edip veteranke Vide Ognjenović, a o kojoj smo još pisali predstavljajući program 53. Sterijinog pozorja.

Druga 'domaćica' je opera Don Giovanni u režiji Bojane Cvejić, 33-godišnje beogradske redateljice koja inače živi i radi u Bruxellesu, a treća - iznimno hvaljena Brecht - The Hardcore Machine, u produkciji subotičkog kazališta Kosztolányi Dezső . Predstava je nastala prema Elegijama iz Bukova Bertolta Brechta, a režirao ju je jedan od laureata 53. Sterijinog pozorja - András Urbán.

Iz Züricha, odnosno tamošnje Rote Fabrik stiže pak predstava 'Platz mangel' iliti 'Nedostatak prostora', jedne od najvećih zvijezda suvremenog njemačkog teatra - Christopha Marthalera. Taj nekadašnji učenik Jacquesa Lecoqa, dvaput je imenovan redateljem godine u izboru časopisa Theater heute, a još je 1998. dobio Premio Europa za novu kazališnu realnost, a iste je godine oduševio BITEF-ovu publiku predstavom 'Europljani, crkli dabogda'. Od 2001. do 2004. bio je ravnatelj Zurich Schauspielhaus, no ostavio se direktorovanja zbog političkih nesuglasica.

galerija: Platz mangel

Manjak prostora s kojim se vraća na BITEF, svojevrsna je metafora globalno poremećenog sustava društvenih vrijednosti. Predstava se bavi dobrostojećim građanskim slojem, iza čijeg se blagostanja i prividne sigurnosti naziru groteskne slike egzistencijalnog očaja. Predstava je smještena u nadrealni pejzaž neke zdravstvene ustanove u koju se, kao na panoramsku izvidnicu, stiže uspinjačom-jajem! No, dobrodržeći pacijenti-klijenti ne sanjaju da im otud nema povratka, da su se našli u nekoj vrsti suvremenog koncentracijskog logora, u kojem će preživjeti samo ako se nauče izboriti za vlastiti prostor...

Potom je na redu - ples. Maybe forever neobična je suradnja dvoje plesača i koreografa, potpuno različitih plesnih rukopisa. Meg Stuart, čiji je Sand table bio jedna od najhvaljenijih predstava 20. TSP, predstavu je kreirala sa Philippom Gehmacherom, a kojeg je također s laudama i kritika i publika Tjedna upoznala godinu dana ranije. Stil Meg Stuart ke izražajan, imaginativan, linearan, a Gehmacherov krut, cikličan, minimalistički; za nju kritika kaže da stvara spektrum atmosfera, da plijeni barokno epskim plesom , harmonijom, ranjivošću, a za njega da gradi sasvim specifičan koreografski jezik na granici robotike, pun tenzije, spazama, zaključan u vlastito tijelo...

galerija: Maybe forever

Baby Drama, koja stiže iz Švedke, upravo je ono što joj i ime kaže - predstava za bebe od 6 do 12 mjeseci (!) i njihove roditelje. Projekt je to čuvene kompanije Unge Klara (Mlada Klara), pod vodstvom Suzanne Osten, a koja kao jedan od najvažnijih postulata svog djelovanja postavlja pitanje: zašto sjeci uskraćujemo pravo na dobro, kvalitetno i avnagardno kazalište? Zar su zaista zaslužili da im se servira samo mlaka zabava?

galerija: Baby Drama

Na programu je još i Sonja, u režiji Alvisa Hermanisa, a koja je bila i na programu 14. Festivala malih scena u Rijeci, ali i Stifters DInge iliti Stifterove stvari, 80-minutni performans Heinera Goebbelsa. Njemački skladatelj i redatelj koji istražuje prostor između dramskog kazališta i opere, u Beogradu predstavlja kompoziciju za pet klavira bez klavirista, komad bez glumaca, izvedbu bez izvođača... Predstava koja se oslanja na tekstove Adalberta Stiftera, romantičnog autora s početka 19. stoljeća, u protagoniste pretvara stvari koje u kazalištu često uzimamo zdravo-za-gotovo: rasvjetu, slike, žamor, zvuke, glasove, izmaglicu, vodu i led... Kako je zapisao kritičar londonskog Independenta: Koga je briga u koji to žanr spada kad je - genijalno!

galerija: Stifterove stvari

Natjecateljski dio programa zatvara predstava redatelja koji će otvoriti i ovogodišnji Festival svjetskog kazališta - Dimitera Gotscheffa. No, to je nažalost i jedina poveznica ovih dvaju festivala. Naime, osim što u Zagrebu (barem ove godine) nećemo vidjeti niti jedan od naslova s programa BITEF-a (iako bi to, barem financijski imalo smisla), Gotscheff će u Beograd dovesti svoju najnoviju predstavu, Eshilove 'Perzijance' po sudu njemačkih kritičara, tamošnju najbolju predstavu protekle sezone.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=LjpuQvy9I9Y]
Perzijanci, r: Dimiter Gotscheff

Gotscheff međutim već sad zna da će na BITEF-u gostovati i iduće godine, jer će u sklopu projekta a u okviru ENPARTS za njega režirati Bure Baruta Dejana Dukovskog. ENPARTS (European Network of Performing Arts) jedan je od sve brojnijih popratnih programa BITEF-a, a sama ga direkcija opisuje kao jedan od 10 najznačajnijih projekata u okviru programa Kultura 2007-2013, zajednički projekat Bitefa i 5 velikih evropskih partnera na čelu sa Venecijanskim Bijenalom koji ima za cilj stvaranje trajne saradnje među najreprezentativnijim institucijama izvođačkih umetnosti u Evropi, koja se ostvaruje putem zajedničkih koprodukcija, gostovanja, konferencija, seminara i sl. Program ENPARTS na Bitefu svake godine predstavlja neku od najnovijih produkcija ENPARTS projekta.

U popratnom je programu još i Polifonija, program za mlade, potom Kritika koja hoda u suradnji s Teorijom koja hoda, pa onda tradicionalni BITEF na filmu, te SHOWCASE lokalne produkcije, a u kojem će se predstaviti i Žena Bomba Ivane Sajko u produkciji BDP-a, predstava koju smo vam najavili još ovdje.

Sve će ovo pratiti i sva sila after-partija i nezaobilaznih razgovora s umjetnicma, a koje nakon Bojana Munjina, i ove godine vodi jedan 'naše gore list' - Tajana Gašaprović.

Prebogatu BITEF-ovu ponudu u cjelosti možete proučiti na njegovim službenim stranicama...

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI