Naslovnica > VIJESTI > INFO > Sezona 2010/2011: Mala scena

Sezona 2010/2011: Mala scena

Mala scena najavljuje tri premijere u sezoni koja će se među inim baviti krizom, pravima djeteta na umjetnost i odgovornošću.
Share on facebook
Share on twitter

Prenosimo vam najave premijernih naslova u sezoni 2010/2011. onako kako ih je oglasilo Kazalište Mala scena.

***

O krizi, o kazalištu, o pravima djeteta na umjetnost, o odgovornosti

Konvencija o pravima djeteta:

(...)
Djeca se rađaju s temeljnim slobodama i pravima koja pripadaju svim ljudskim bićima. No, s obzirom na tjelesnu i psihičku nezrelost nameće se potreba isticanja posebnih prava djeteta na zaštitu koja proizlaze upravo iz te činjenice.
(...)
Konvencija o pravima djeteta je međunarodni dokument, usvojen na Glavnoj skupštini Ujedinjenih naroda 20. studenoga 1989. godine, a sadrži univerzalne standarde koje država stranka Konvencije (tj. koja ju je potpisala i ratificirala) mora jamčiti svakom djetetu. U Konvenciji se govori, prije svega, o obvezama odraslih u odnosu prema djetetu kao i o obvezama brojnih društvenih čimbenika glede zaštite djeteta. To je prvi dokument u kojemu se djetetu pristupa kao subjektu s pravima, a ne samo kao osobi koja treba posebnu zaštitu. Za razliku od Deklaracije o pravima djeteta (1959.) koja ima moralnu snagu, Konvencija o pravima djeteta je pravni akt koji ima snagu zakona i obvezuje stranke na pridržavanje njezinih odredaba te uključuje pravo nadziranja primjene u državama koje su ju prihvatile i ratificirale.
(...)

članak 31.
1. Države stranke priznaju djetetu pravo na odmor i slobodno vrijeme, na igru i razonodu primjerenu njegovoj dobi, kao i na slobodno sudjelovanje u kulturnom životu i umjetnostima.
2. Države stranke poštivat će i promicati pravo djeteta na puno sudjelovanje u kulturnom i umjetničkom životu te će poticati ostvarenje primjerenih i jednakih uvjeta za provođenje kulturnih, umjetničkih, rekreativnih i slobodnih djelatnosti.

Kriza koja je zahvatila cijelo društvo nije mimoišla ni kazalište za djecu. Osjetili smo to i mi u Maloj sceni, ponajprije u velikom (preko 25%) smanjenju javnog financiranja, u gubitku sponzorskih ugovora, ali i u smanjenom broju izvedaba i broju publike. U 2010. godini, ovaj se trend nastavlja daljnjim redukcijama u financiranju. Smanjenje broja izvedaba smo očekivali jer se u sveopćem "stezanju remena" i pokušaju da se "na neki način preživi", kao prva mjera štednje i odricanja, u svakoj obitelji uvijek uzima od "nadgradnje", a to je uvijek i najprije kultura. Tim više, posebno zahvaljujemo sponzorima koji su i u teškim vremenima ostali uz nas, koji podržavaju naša nastojanja da održimo visoku razinu kvalitete umjetničkoga stvaranja te uistinu razumiju i vole kazališnu umjetnost, poštuju naš rad i ono što im, kao pravi partneri, možemo ponuditi.

I dok je pad posjećenosti razumljiv, i očekivan, neselektivno smanjivanje javnoga financiranja u kojem će najveći teret podnijeti privatni sektor, dovest će do ogromnih potresa i donijeti neprocjenjivu štetu umjetničkom stvaranju i opstanku malih družina i kazališta te daljnjem razvoju kazališne umjetnosti. U sveopćoj borbi za preživljavanjem, kazališna će se ponuda svesti na onu komercijalnu dimenziju i nastat će natjecanje za svakoga gledatelja, ali ne umjetničkom izvrsnošću, nego podilaženjem općem i prevladavajućem komercijalnom ukusu. Uz to će javna kazališta pribjeći prokušanom postupku - davanju besplatnih predstava i tako će uništiti privatnu inicijativu i ono malo životnosti što je kazalište za djecu počelo pokazivati u nekoliko zadnjih godina.

Najgori je to, iako i najvjerojatniji, scenarij koji se može dogoditi hrvatskom kazalištu za djecu, ali i djeci koja za cijeli život mogu biti obilježena kao "krizna generacija", naraštaj koji je rastao i izrastao na kazalištu koje se brine o svojem vlastitom preživljavanju, a ne skrbi o pravima djeteta na kulturu i umjetnost.

Konvencija o pravima djeteta govori upravo o tomu - o posebnim pravima djeteta na zaštitu! Od koga? Od nas odraslih. "U Konvenciji se govori, prije svega, o obvezama odraslih u odnosu prema djetetu kao i o obvezama brojnih društvenih čimbenika glede zaštite djeteta." I još se kaže: "Konvencija o pravima djeteta je pravni akt koji ima snagu zakona."

Obaveza je dakle države potpisnice, a Hrvatska to jest, štititi prava djeteta na "slobodno sudjelovanje u kulturnom životu i umjetnostima" te se obvezuje da će "poticati ostvarenje primjerenih i jednakih uvjeta za provođenje (...) umjetničkih (...) djelatnosti".

Valja uočiti - jednakih uvjeta i za djecu i za umjetnike koji za njih stvaraju. Boreći se tako za prava djeteta na kulturni i umjetnički odgoj, Konvencija se posredno zalaže i za prava umjetnika da svoj posao obavljaju na korist djeteta i država bi te i takve umjetnike morala po zakonskoj snazi Konvencije i podržavati. U vremenu krize u kojoj jesmo, nažalost, malo tko misli o umjetnosti i pravu djeteta na umjetnički razvoj. Sindikalna borba za plaće i golo preživljavanje postala je, razumljivo, glavnom temom, a borba za pravo djeteta na umjetnički razvoj sasvim nevažan motiv. Nevažan za sve - osim za nas umjetnike koji ne želimo odustati od misije kojom smo krenuli na put izgradnje umjetničke komunikacije s djecom i mladima. U vremenu krize naša je odgovornost prema djeci još i veća nego u vremenu blagostanja. Mi moramo biti pozvani na očuvanje umjetničkih vrijednosti i daljnju, beskompromisnu borbu za istinitu i visokoestetski oblikovanu komunikaciju s djecom. Mi smo pozvani da djeci osiguramo sigurnost duhovnoga rasta, da ih sačuvamo ne od grubosti ovoga svijeta ili od krize, mi to ne možemo, nego od potpunoga gubitka temeljnih vrijednosti. Moramo moći pomoći sačuvati njihovo duševno zdravlje i spriječiti potpunu duhovnu kontaminaciju koja ionako nezadrživo ulazi u njihove glavice putem televizije i drugih medija, ali i komercijalnoga kazališta koje se brine za svoje vlastito preživljavanje.

Mi smo u Maloj sceni itekako svjesni dvostrukosti svojega položaja i opasnosti koje su se nadvile nad našu umjetničku i materijalnu egzistenciju. S jedne strane, financijska nas situacija i loš tretman javne uprave onemogućuje u daljnjem razvoju, a s druge, naša publika i dalje od nas očekuje nove inicijative i nove, svježe pristupe kazalištu za djecu. Nalazimo se pred velikim izazovom i velikim pitanjima: kako preživjeti a ne izdati svoja umjetnička i ljudska načela? Kako pomiriti ova dva sukobljena načela? Bojimo se - nikako!

U sezoni 2010./2011. odlučili smo nastaviti naš umjetnički put vremenu usprkos. Odlučili smo se za očuvanje naše misije i naše vizije u kojoj vidimo Malu scenu kao mjesto umjetničkog odgoja djece i mladih, kao kazalište koje postavlja pitanja i nudi rješenja za dvojbe koje prate dječje odrastanje, za umjetničku organizaciju koja se bori za prava djeteta na "puno sudjelovanje u kulturnom i umjetničkom životu" te "ostvarivanje primjerenih i jednakih uvjeta za provođenje kulturnih i umjetničkih djelatnosti djece i mladih".
Podržite nas u našoj odluci jer jedino u sprezi i u suradnji nas umjetnika s vama koji uime djece odlučujete o odabiru kulturnih sadržaja, možemo ustrajati u našoj misiji. Podržite nas i u našoj viziji, a u korist duhovnoga zdravlja vaše djece koju na sve načine moramo pokušati sačuvati od nepodnošljivog pritiska kulturnih industrija, komercijalnih medija i javnog srozavanja kriterija ljepote i kulturnih vrijednosti.

Upoznajte se s našim premijernim i repriznim predstavama u novoj sezoni jer smo široku ponudu pažljivo slagali i prema uzrastu djece i prema temama koje dotiču. Odaberite ono što Vam se čini privlačnim i primjerenim za Vašu djecu i povedite ih u Malu scenu! Sudjelujte i Vi u našoj borbi za očuvanje prava djeteta na kulturu i umjetnost jer su to prava i Vaše djece.

Radosno Vas očekujemo!!!

Vaš
Ivica Šimić

Zvjezdana Ladika-Ivica Šimić: VAGON PRVOG RAZREDA
redatelj: Ivica Šimić (prema režiji Zvjezdane Ladika)
premijera: 6.9.2010. u 19 sati

S prvim danom najavljene školske godine ponovno predstavljamo Vagon prvog razreda, popularni školski mjuzikl Zvjezdane Ladika i Ivice Šimića. Već 22 godine generacije djece prate putovanje Vagona i u njemu su igrali mnogi poznati glumci, od Vitomire Lončar i Ivice Šimića, do Nade Rocco, Dražena Čučeka, Jasne Palić, Ronalda Žlabura, Hane Hegedušić i dr. Ove godine predstava je osvježena mladim glumačkim licima koja će dati novu energiju predstavi. Dvije su glumačke postave: Katarina Baban, Lucija Barišić, Matko Knešaurek ili Dunja Fajdić, Nataša Kopeč i Tomislav Kvartuč. Redatelj i autor songova je Ivica Šimić, scenograf Darin Zuccon, kostimografkinja Hana Letica, a koreografiju potpisuje Larisa Navojec. Predstava je namijenjena djeci od 4 do 9 godina te obiluje pjesmicama, brojalicama i zagonetkama iz školskih čitanki, koji će biti prava dobrodošlica povratku djece u školske klupe.

Maritgen Matter: OVCA ZA CIJELI ŽIVOT
redateljica: Snježana Banović
premijera: krajem siječnja 2011.

Ovca za cijeli život nagrađivana je dječja slikovnica Maritgen Matter, dobitnice Njemačke nagrade za književnost za mlade 2004. godine.

Neobično prijateljstvo u prirodi suprotstavljenih Ovce i Vuka tema je predstave za djecu od 4 godine na više. Predivno je zabavna dvosmislenost: neuspješni pokušaji Vuka da bude vjeran svojoj ulozi "jedača ovaca", i prekrasna naivnost Ovce. Oba protagonista ispadaju iz okvira svojih tradicionalnih uloga i jedan drugome, a zasigurno i gledatelju, prirastaju srcu. No ima li taj neobičan par zajedničku budućnost? U prijevodu Maje Oršić Magdić te režiji i dramatizaciji Snježane Banović, ova će predstava puna zabavnih obrata navesti djecu na razmišljanje o različitostima, toleranciji, prijateljstvu i prijateljstvu, o povjerenju te o suživotu sa različitostima.

Tom Lycos i Stefo Nantsou: KAMENJE
redatelj: Ivica Šimić
premijera: ožujak 2011.

Mala scena godinama njeguje koncept društvene odgovornosti prema mladoj publici, baveći se u svojim predstavama raznim aktualnim temama iz života djece i mladih. U ovoj sezoni niz takvih naslova nastavlja se komadom Kamenje, australskih autora Toma Lycosa i Stefa Nantsoua, glumaca kazališta ZEAL Theatre Company iz Sdyneya.

Kamenje je dramatizirana istinita priča o dvojici dječaka koji su, bacajući kamenje s mosta na autocestu, usmrtili vozača automobila. Predstava je doživjela mnoga uprizorenja i postigla veliki uspjeh u cijelome svijetu zahvaljujući aktualnoj temi, zanimljivoj i napetoj priči koja koristi sve elemente, pa čak i stereotipe filmskih kriminalističkih potraga, društvenoj angažiranosti, modernosti koncepta u kojem se odražava suvremeno gledanje na ulogu kazališta za djecu i mlade, ali i zbog izrazito vješto napisanih lica koja pružaju fantastične mogućnosti za glumačku igru. Temeljena na vrhunskoj glumačkoj igri, osvjetljavajući problem koji se događa i kod nas, tretiranjem problema s razumijevanjem i simpatijom za mlade, predstava će sasvim sigurno biti pravi mladenački kazališni hit! Tekst je na hrvatski prevela Maja Oršić Magdić, a režirat će ga Ivica Šimić. Glumci će biti odabrani na audiciji, a premijera je planirana za ožujak 2011.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI