Naslovnica > VIJESTI > POLITIKA > [EKSKLUZIVNO] Neviđena manipulacija procesom izrade novog Zakona o kazalištima

[EKSKLUZIVNO] Neviđena manipulacija procesom izrade novog Zakona o kazalištima

Intendant riječkog HNK očito je u posebnom odnosu s ministricom kulture i medija, pa je prošlog petka kao njezin svojevrsni glasnogovornik organizirao sastanak na kojem je pred zaposlenicima kuće kojoj je na čelu branio nacrt ostatku javnosti još uvijek posve nepoznatog (!) Zakona o kazalištima.
Share on facebook
Share on twitter

Zakon o kazalištima (ZOK) je, kako mu i ime kaže, temeljni zakon kojim se u Republici Hrvatskoj uređuje kazališna djelatnost. Od 2006. godine kad je donesen, struka neprestano upozorava na njegove nedostatke, a vladajući (s koje god strane političkog spektra da dolaze), neprestano obećavaju njegovu nadogradnju.

Zakon je dosad mijenjan tri puta: 2013. Vlada Zorana Milanovića dodala je na ZOK tzv lex Lederer zakrpu, te tako razriješila sukob tadašnje ministrice Andree Zlatar Violić s intendanticom zagrebačkog HNK Anom Lederer i otvorila put imenovanju Dubravke Vrgoč za intendanticu HNK u Zagrebu. Potom je u jednako vatrogasnoj akciji ista ministrica zakon opet mijenjala 2014. godine kako bi razriješila spor oko imenovanja intendanta u HNK Osijek, a onda je 2019. aktualna ministrica predložila kozmetičke izmjene ZOK-a, kako bi se on uskladio s izmjenama Zakona o sustavu državne uprave.

Ista ta aktualna ministrica, međutim, najavljuje novi ZOK od početka svog prvog mandata, a da se proces njegove izrade konačno ozbiljno zahuktao postalo je jasno u ožujku ove godine, kad je Ministarstvo kulture i medija otvorilo savjetovanje sa zainteresiranom javnošću o Obrascu prethodne procjene za Nacrt prijedloga zakona o kazalištima.


Tajna Radna skupina

No, suprotno običajima drugih njezinih kolega u sadašnjoj Vladi, i posve u suprotnosti s mišljenjem Povjerenika za informiranje, ministrica kulture nije objavila dokument kojim imenuje Radnu skupinu za izradu zakona, kao ni imena članova iste.

Podsjetimo, još u studenome 2018. godine, Povjerenik za informiranje je, pozivajući se među inim i na presudu Vrhovnog suda, objavio mišljenje kako se : "Neobjavom članova radnih skupina narušavaju se načela Zakona o pravu na pristup informacijama, zatvara se za javnost određeni segment rada tijela javne vlasti." U istom mišljenju stoji i ovo:"Dodatno naglašavamo da podaci o tome tko čini radnu skupinu, ime, prezime i titule članova radnih skupine te nazivi institucija ili organizacija kojima pripadaju, trebaju biti i mogu biti javno dostupni, osobito putem internatske stanice tijela javne vlasti."

Ministarstvo kulture i medija oglušilo o sve navedeno, pa do dana današnjeg nije službeno poznato tko je uopće radio na prijedlogu novog Zakona o kazalištima i jesu li sudionici tog procesa doista činili formalnu Radnu skupinu ili ih je ministrica odabrala po nekom samo njoj poznatom kriteriju.

Sasvim je sigurno da u proces izrade novog zakona nisu bili uključeni sindikati kao socijalni partneri, kao ni strukovne organizacije kazališnih umjetnika, zbog čega su se i jedni i drugi više puta protestno obraćali resornom ministarstvu. U kuloarima se, pak, počelo spominjati imena osnivača kazališta Planet Art i bivšeg kandidata za zagrebačkog dogradonačelnika, Marka Torjanca, intendanticu Dubrovačkih ljetnih igara Doru Ruždjak, ravnatelja zagrebačkog Baleta Leonarda Jakovinu i intendanta HNK Rijeka, Marina Blaževića kao članove neformalne Radne skupine s kojom je Ministarstvo kulture i medija pripremalo novi ZOK.

Ministrica 'blagoslovila' povlaštenu poziciju Marina Blaževića

Potonji je članstvo u toj skupini potvrdio i sam, prvo u medijskim istupima, a potom i sazivanjem tematskog sastanka o ZOK-u, prošlog petka u HNK Rijeka, kojemu je - podsjetimo - na čelu.

Blažević je, naime, osjetio potrebu predstavnicima ustrojstvenih cjelina kuće objašnjavati i braniti prijedlog zakona, za koji tvrdi da nije njegov koautor, premda ne negira da je radio na njegovoj izradi.

Time su se zaposlenici HNK Rijeka našli u povlaštenoj poziciji u odnosu na sve druge hrvatske kazalištarce na koje se zakon odnosi, a sam Blažević u povlaštenom položaju u odnosu na sve druge koji su na zakonu radili. Jer - podsjetimo još jednom - službeno, uvid u tekst prijedloga zakona nisu dobili svi ostali zainteresirani. Da stvar bude bolja, Blažević tvrdi kako je za održavanje sastanka i odabir njegovih sudionika dobio dozvolu od ministrice kulture - osobno.

Naime, nakon što je primila poziv za sastanak, jedna od sudionica, inače sindikalna povjerenica u HNK Rijeka, inzistirala je da mu nazoči i Glavni tajnik Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi, Domagoj Rebić koji je - premda posve isključen iz procesa rada na zakonu - Ministarstvu kulture uputio vrlo detaljne primjedbe na njegov konačni tekst.

Blažević je na taj zahtjev odgovorio objašnjenjem kako za nazočnost sindikalnog predstavnika mora zatražiti dozvolu ministrice kulture, što je dodatna razina skandala.

Ministrica na dozvolu na koncu i dala, pa je višesatni sastanak u riječkom HNK poprimio sasvim drugi ton od onog vjerojatno planiranog, a prema izjavama nazočnih, Blažević na njemu nije uspio zaposlenike uvjeriti u kvalitetu novog zakonskog prijedloga. Dapače, i osobno se ogradio od nekih rješenja.

 

Skriveni motivi

Sve opisano dosad je neviđena manipulacija zakonodavnim procesom, tim više što - barem službeno - ni prijedlog zakona, ni namjere koje njime zakonodavac kani ostvariti još uvijek nisu predstavljeni ni cijeloj kazališnoj ni ostaloj hrvatskoj javnosti.

Zašto je, pak, ministrica kulture pristala grubim kršenjem preporuka Povjerenika za informiranje, te potom prava svih ostalih zainteresiranih strana u zakonodavnom procesu, dati posebne ovlasti baš Marinu Blaževiću? Odgovor se možda krije u činjenici da je on sam u više medijskih istupa govorio o svojoj ambiciji da zasjedne na čelo HNK u Zagrebu nakon isteka trenutnog mandata Dubravke Vrgoč, napominjući pri tom da samo naivci mogu misliti kako se odabir ljudi za takve funkcije odvija slijedom javnog natječaja, a ne - dogovora.

Što pak stoji u novom prijedlogu Zakona o kazalištima i zašto je sporan, donosimo u ekskluzivnoj i detaljnoj analizi - sutra.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE