Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Potpuni debakl HNK Split za konac sezone

Potpuni debakl HNK Split za konac sezone

Baletna predstava koju HNK Split najavljuje od početka sezone jučer je promijenila ime i sadržaj zbog kršenja autorskih prava. Danas saznajemo da kršenja ima još i da će večerašnja premijera (ako je bude), splitski teatar skupo koštati.
Share on facebook
Share on twitter

Hrvatsko narodno kazalište u Splitu trebalo je tekuću sezonu zaključiti u doslovno - revijalnom stilu, predstavom Balet o jednoj mladosti, plesnim kolažem na domaće glazbene hitove 60-tih godina prošlog stoljeća.

No, samo dan prije premijere Josipa Lisac je kao nasljednica autorskih prava Karla Metikoša, putem odvjetničkog ureda kazalištu zabranila korištenje skladbe O jednoj mladosti, kako u nazivu predstave tako i u samoj izvedbi. Još sinoć u izjavi za Slobodnu Dalmaciju, Goran Golovko, dramaturg predstave, ali istovremeno i vršitelj dužnosti intendanta HNK Split, rekao je:

"...ne baš zabrana nego pismo upozorenja kojim se ne dozvoljava korštenje pjesme i naslova. Ukratko, prava na izvođenje smo zatražili, nismo ih na vrijeme dobili i sada mijenjamo dio programa i materijale. Predmetna pjesma neće biti izvedena, a tijekom dana izmijenit ćemo sve propagandne materijale, knjižice, plakate i ostalo".

Predstava je tako preko noći promijenila ime u Balet o mladosti, a tijekom jučerašnjeg i današnjeg dana njezin se sadržaj i reklamni materijali prilagođavaju novonastalim okolnostima. Kolike će to troškove po HNK Split proizvesti, upitali smo poslovnu ravnateljicu teatra, Vesnu Čotić, no umjesto nje nam je odgovorio v.d. intendanta Golovko ustvrdivši da dodatnih troškova - nema.

Iz samog HNK Split sinoć je medijima odaslano priopćenje iz kojeg bi se dalo naslutiti kako je od svih 20 skladbi različitih domaćih autora korištenih u predstavi problem samo s jednom. Dapače, upravo je to u izjavi za Slobodnu Dalmaciju utvrdio i sam Golovko: 'Svi glazbeni brojevi uvršteni u izvedbu su pravno riješeni, ali oko pjesme Josipe Lisac dogovor je kasnio i dan prije premijere stigla je zabrana'.

Međutim, istina je potpuno drugačija. Naime, redakcija portala Teatar.hr u posjedu je dokumentacije koja dokazuje ne samo da nasljednici autorskih prava Zdenka Runjića nikad nisu kontaktirani (!) oko korištenja dviju skladbi u predstavi, nego čak ni ZAMP nikad nije zaprimio zahtjev za njihovu eksploataciju! 

Skladateljeva kći Ivana Runjić koja je, kako sama kaže, unatoč kršenju zakonskih prava nesklona zabranama, rješavanje cijelog slučaja prepustila je nakladniku, tvrtki IDM Music, istoj onoj koja je zastupala Bowieja u skandalu u Gavelli. No u telefonskom razgovoru nam je potvrdila da nikakvih saznanja o predstavi nije imala, ali što je posebno znakovito, da nije niti pozvana na večerašnju premijeru!

Priča je tim bizarnija imamo li na umu da je Balet o jednoj mladosti integralni dio sezone splitskog HNK, te je kao takav najavljen još u rujnu prošle godine!

Kako je moguće da jedan nacionalni teatar na program stavlja predstavu za čiji naslov, a onda i sadržaj, nije regulirao autorska prava? Ako se to već i dogodi, kako je moguće da se na rješavanje rečenih prava čeka punih 9 mjeseci? Što je u cijelom procesu radila poslovna ravnateljica, što prava služba i hoće li se konačno oglasiti Ministarstvo kulture, zakonom ovlašteno za nadzor poslovanja i zakonitosti akata?

Jer, podsjetimo: ovo je već drugi veliki skandal domaćih teatara oko autorskih prava u tekućoj sezoni, a na tragu sličnog slučaja s glazbom Davida Bowieja u Gavellinoj 'Gospođi Bovary'.

Nesumnjivo je dakle da hrvatski kazalištarci (iako ne samo oni) imaju ozbiljnih problema sa razumijevanjem koncepta autorskog prava, odnosno da su mahom nekompetentni kad je u pitanju reguliranje istih. U Splitu je problem tim veći jer je u pitanju jedan od pet teatara u zemlji s nacionalnim statusom - Hrvatsko narodno kazalište.

Znakovita je u cijeloj priči i uloga HDS ZAMP-a, koji očito splitski teatar nije dovoljno jasno uputio u obveze pri regulaciji autorskih prava, pa su ista danas pokušali dodatno objasniti u priopćenju koje prenosimo::

Iako je g. Golovko izjavio da su " ZAMP-u, stručnoj Službi zaštite autorskih i muzičkih prava, prijavljene sve kompozicije koje su se trebale koristiti u "Baletu o jednoj mladosti" kako bi se regulirala kolektivna i individualna autorska prava", treba znati sljedeće: HDS ZAMP može izdati odobrenje samo za korištenje kolektivnih prava (javnog priopćavanja), ali ne i individualnih autorskih prava koja se odnose na sinkronizaciju (dozvolu korištenja pjesme u novom scenskom djelu poput predstave, filma ili reklame), jer za to nema zakonskih ovlasti.

Takvo odobrenje svatko tko postavlja novo glazbeno-scensko djelo treba ishoditi od autora i nositelja prava na glazbenom djelu, i prije nego što se ZAMPu izvrši prijava za reguliranje prava javnog priopćavanja. Kako bi reguliralo pravo javnog priopćavanja, HNK Split jest prijavilo održavanje baletne izvedbe poslovnici HDS ZAMPa u Splitu, ali to je, dakle, samo jedno od prava koje je potrebno regulirati pri postavljanju i izvedbi baleta s korištenjem nenaručenih nescenskih glazbenih djela (kao u ovom slučaju).

Da bi se postojeća autorska djela (pjesme) zakonito koristila u novom autorskom djelu (balet) potrebno je regulirati, ili kolokvijalno, "očistiti" sinkronizacijska prava sa svakim autorom / nositeljem prava za svaku pjesmu posebno, ili putem njihovih zastupnika. Najčešće su to tzv. glazbeni publisheri / nakladnici. Taj dio je izvan ingerencija i kontrole HDS ZAMPa, pa o tome ima li ili nema HNK Split suglasnost nositelja prava za korištenje svih ovih pjesama nemamo saznanja - osim iz medija, odakle se zaključuje da je odgovor, barem u slučaju gđe Josipe Lisac, nositeljice prava na glazbi Karla Metikoša, negativan.

HDS ZAMP i ovom prilikom podržava svoje članove, nastojanjima da se njihova autorska prava, i individualna i kolektivna, poštuju uz njihovo pravovremenu obaviještenost i punu suglasnost. Kulturne institucije trebale bi znati postupak pribavljanja svih prava za glazbu koju planiraju koristiti u novim produkcijama, a taj postupak svakako uključuje poštivanje svih odredbi Zakona o autorskom i srodnim pravima. Ovaj slučaj pokazuje da je tema autorskog prava u kazališnim produkcijama još uvijek u Hrvatskoj nedovoljno prepoznata, najčešće na štetu autora glazbe koja se u njima koristi.

Do premijere Baleta o mladosti, ostalo je još par sati. No, pravi problemi tek su pred kazalištem. Naime, ako su promjenom naslova i izbjegli spor s Josipom Lisac, mogli bi isti imati s nasljednicima Arsena Dedića čiju skladbu O mladosti također koriste u predstavi.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI