Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Nagrade 63. Splitskog ljeta

Nagrade 63. Splitskog ljeta

Žiriji Slobodne Dalmacije i opet su 'zašamarali' upravu HNK Split, kao da nisu svjesni okolnosti u kojima je realizirano ovogodišnje Splitsko ljeto. A onda su u obrazloženjima još malo sami sebi skočili u usta...
Share on facebook
Share on twitter

Za neupućene, sve donedavno bilo je upitno hoće li Splitskog ljeta uopće biti. Grad je, naime, zbog rušenja proračuna na privremenom financiranju, što znači-  plaća se samo nužno (a kultura to nije). Festival je, dakle, realiziran 'na dug', da ne spominjemo minuse koje su teatru ostavile njegove prethodne uprave.

U tim okolnostima, pravo je čudo da je Splitskog ljeta uopće bilo. No, sve to nekako je promaklo žirijima medijskog pokrovitelja, dnevnika Slobodna Dalmacija, koji su u svojim obrazloženjima, ali i medijskim napisima 'drvljem i kamenjem' nasrnuli na upravu Splitskog ljeta. Kao da i to nije dovoljno, glazbeni žiri (u čiju ingerenciju iz nekog razloga spada balet), nahvalio je večerašnju premijeru baleta Derviš i smrt, ali ipak odlučio nagradu dodijeliti Stefanu Milenkoviću. Jer eto već godinama dolazi u Split, a još nije dobio nagradu. I sve to zaključili su jutros, iako se premijera rečenog baleta zbila večeras. Pa smo priopćenje o nagradama s embargom objavljivanja dobili tijekom dana.

Isto prenosimo u cijelosti.

***

63. Splitsko ljeto svečano je biti zatvoreno na sceni Hrvatskog narodnog kazališta Split u petak 14. kolovoza nakon posljednje festivalske izvedbe, praizvedbe baleta Derviš i smrt u izvedbi Baleta HNK Split, a u koreografiji Igora Kirova. Festival je zatvorenim proglasio župan splitsko-dalmatinski Blaženko Boban, a prije tog dodijeljene su nagrade Judita za najbolja umjetnička ostvarenja u dramskom i glazbenom programu 63. Splitskog ljeta. Nagrade glavnog medijskog pokrovitelja Splitskog ljeta, dnevnog lista Slobodna Dalmacija ove godine idu dramskom piscu Predragu Luciću i violinistu Stefanu Milenkovichu.

Tijekom trideset i dva festivalska dana odigrano je 36 različitih naslova u 46 izvedbi - opera, drama, baleta, koncerata,  večeri poezije, izložbi, te po jedna promocija knjige i umjetnička intervencija. Glazbeni, dramski, plesni umjetnici nastupali su u ambijentalnim prostorima od Peristila, podruma Dioklecijanove palače, Galerije Meštrović i njegovog Kaštilca, pa do Sustipana, Vile Dalmacije, dvorišta i zgrade Hrvatskog narodnog kazališta Split.

Stručno povjerenstvo za dodjelu nagrade Judita za najbolje postignuće u dramskom programu u sastavu: dr. Nila Kuzmanić Svete, teatrologinja; Jasmina Parić, novinarka i Jelena Bosančić, redateljica i glumica jednoglasno je odlučilo nagradu dodijeliti Predragu Luciću, autoru drame Aziz ili svadba koja je spasila Zapad.

Novinar, pisac i redatelj Predrag Lucić ovim je tekstom, nastalim još 2006. godine, u žanru tragikomične alegorije osvijetlio mračne zakutke ljudskih duša u kojima strah od onog nepoznatog rađa zlo. Tekst je protokom vremena dobio, nažalost, na aktualnosti.

Autor je među likove Brechtova Pira malograđana uveo lik nepoznatog i nezvanog stranca Arapina koji potencira postojeće malograđansko naličje obitelji. Tog Aziza s jedva dvije replike iskoristio je pisac kao okidač za provalu straha i mržnje okupljenih uzvanika koji u njemu vide terorista. U ratnom savezu koji sklapaju protiv utvare, Lucićevi svatovi ogoljet će se do srži. Prikaz njihova prijezira, okrutnosti, neznanja i zatrovanih obiteljskih odnosa, gorka je kritika današnje civilizacije. Sada je autorov humor tamniji i suptilniji, graničeći, štoviše, s tugom pa i mučninom.

Prvobitni Brechtov Pir malograđana Lucić nadograđuje našim vremenom straha u koje smo dospjeli mržnjom prema onima drukčije – u prvom redu – vjere, konzumerizmom, nacionalizmima, strepnjom od planetarnog terorizma, svega što zapadna civilizacija ne poima... U nas neviđeno hrabro, autor upozorava na kaos u koji ćemo potonuti, na Zlo koje se ne može regulirati. Autorova snažna globalna poruka nadilazi puku reprodukciju stvarnosti, pozivajući izravno u scenski predložak čisto faktografske replike. Jamačno će uskoro biti pretočena u nova uprizorenja, ali Drami splitskoga HNK-a pripada pritom prvenstvo.

Ocjenjivački sud Slobodne dalmacije za glazbeni program 63. Splitskog ljeta, u sastavu dr. Tonći Šitin, glazbeni kritičar, i docentice na Umjetničkoj akademiji u Splitu Jadranka Garin i Loris Grubišić, donio je jednoglasnu odluku o dodjeli nagrade Judita violinistu Stefanu Milenkovichu za izuzetan glazbeni doživljaj u kojemu je njegov suradnik bio sjajni pijanist Rohan de Silva..

Žiri je imao posebno u vidu izuzetnu izražajnost i energiju Milenkovicha koji se ponovno iskazao u najboljem svjetlu. Posebno je to dolazilo do izražaja u interpretaciji zvučno jasne i sjajne kompatibilnosti dvaju solista u Beethovenovoj Sonati br. 7 u c-molu kao i u izvođenju Tartinijeve Sonate u g-molu. Ako se tome doda sjajna Sarasateova Introdukcija i Tarantella kao i Legende Henryja Wieniawskog, dobiva se prava slika intenzivnog muziciranja dubokog unutarnjeg posega koji izvire iz velikog muzikaliteta i i sjajne tehnike Milenkovicha koji se i ovom prilikom iskazao u najboljem svjetlu.

Ne treba zaboraviti da mu je ovo deseti nastup u Splitu gdje je prvi put nastupio kao 14- godišnjak, a danas kao četrdesetogodišnjak iskazuje sve svoje moći i snagu umjetničke vizije. Žiri je uz to uočio da posebna zasluga pripada i cijelom ansamblu i solistima opere Seviljski brijač na čelu s maestrom Ivom Lipanovićem, ali bio je tu i za publiku fascinantan nastup tenora Zorana Todorovića koji je oduševio svojim solističkim koncertom. Vrlo dobar nastup imao je i splitski gitarist Goran Listeš.

Iz nevelikog i nekoherentnog programa u kojemu posebno mjesto i zasluge pripadaju i baletnom ansamblu i Igoru Kirovu s premijenom izvedbom djela Derviš i smrt u kojemu je nastupio odlični nacionalni baletni prvak Tomislav Petranović, ipak smo se odlučili za uvijek pouzdanog i svježeg, renomiranog kreatora novih glazbenih uzbuđenja Stefana Milekovicha kojemu je ovo prva nagrada u našem gradu nakon dugogodišnjeg umjetničkog druženja.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI