Naslovnica > VIJESTI > MJUZIKL I OPERA > Verističke opere

Verističke opere

Strast, ljubomora i ubojstvo nezaobilazan su dio verističkih opera i opusa Pietra Mascagnija i Ruggiera Leoncavalla, najznačajnijih predstavnika ovog pravca u talijanskoj operi.
Share on facebook
Share on twitter

Opera 19. stoljeća, kao glazbeno-scenska vrsta, izrazito je vezana uz književnost svog vremena. Dok je romantizam okvirni pojam za svu glazbu 19. stoljeća, u operi je književni romantizam prisutan u nacionalnim operama, operama talijanskih belkantista, pa i Giuseppea Verdija (npr. Trubadur iz tzv. Latinske trilogije nosi sva obilježja dramaturgije romantičkih drama).

Operni realizam vrlo je nestalan pojam, budući da se očituje u djelima autora koji nemaju jedinstvene značajke. Kao najčešći primjeri navode se opere Boris Godunov M.P.Musorgskog, Bizetova Carmen i Verdijeva Traviata. Za razliku od realizma, verizam (talijanski pandan naturalizmu) smatra se jedinstvenim stilom. Najznačajniji predstavnik verizma u književnosti je Giovanni Verga i njegov roman Obitelj Malavoglia. Prve opere sa značajkama verizma skladao je Umberto Giordano, dvojica ključnih skladatelja ovog stila su Ruggiero Leoncavallo i Pietro Mascagni, a stvaralaštvo Giacoma Puccinija dijelom pripada verizmu.

Za operu se često kaže da je bila film svog vremena, a upravo se u verizmu opera najviše približila sižeima filmova i/ili tv-serija.  Opere su kraćeg trajanja i jednostavno „pršte“ od strasti, ljubavi i ljubomore, naglih obrata i neminovno završavaju ubojstvom. Budući da je verizam pandan naturalizmu u književnosti, ima tendenciju prikazati najniže ljudske strasti i porive. Glazba je izrazito dramatična, puna raznih zvučnih efekata koji pokušavaju što bolje dočarati događanja na sceni, ali i unutarnja raspoloženja likova, a pjevne i pamtljive melodije nastavljaju se na tradiciju talijanske opere. Ipak, treba imati na umu da opera nije bila ni približno dostupna tadašnjoj publici kao što je film danas i stoga ne možemo govoriti o masovnoj popularnosti.

Umberto Giordano natjecao se s Mascagnijem na natječaju izdavačke kuće Sonzogno za operu jednočinku u sezoni 1891./1892. Iako je Mascagni pobjedio svojom Cavallerijom Rusticanom, koja je označila početak verizma, i iako je Giordanova Marina potpuno pala u zaborav, sam Giordano imao je još niz uspješnica. Među njima se ističe Andrea Chénier, opera koja donosi događaje iz Francuske revolucije, te je djelomično utemeljena i na autentičnim povijesnim zbivanjima. Uz Andreu Chéniera, često se ističe i njegova Fedora utemeljena na drami Victora Sardoua. Upravo se ulogom u ovoj operi proslavio Enrico Caruso, o kojem će kasnije biti riječi. Dok je za Carusa Fedora bila prvi uspjeh, naša se Zinka Kunc Milanov oprostila od svoje uspješne karijere u Metropolitan Operi koja je trajala gotovo trideset godina ulogom Maddalene u operi Andrea Chénier, te je tom operom 13. travnja 1966. i zatvorila staru zgradu Meta.

http://www.youtube.com/watch?v=_L6eENdbUQY

Pietru Mascagniju i Ruggieru Leoncavallu, dvojici najznačajnijih predstavnika verizma, često predbacuju da su „one-hit wonder“, odnosno da nikad nisu mogli ponoviti uspjeh svojih prvih uspješnica. Mascagni nikad nije završio konzervatorij, ali ga to nije spriječilo da sklada 15 opera, operetu i nekolicinu instrumentalnih djela. Iako nijedno nije postiglo uspjeh Cavallerie Rusticane, njegove opere Iris i Prijatelj Fritz bile su prilično popularne kad u svoje doba.

Cavalleria Rusticana Pietra Mascagnija temelji se na priči Giovannija Verge, najznačajnijeg predstavnika verizma u književnosti. Opera prikazuje tradicionalno sicilijansko društvo i složene ljubavne odnose između Turridua, Santuzze, Lole i Alfija, koji će završiti na – sicilijanski način. Glazba Cavallerie Rusticane izrazito je dramatična, prepuna zvučnih efekata i  Jedan od najpoznatijih brojeva iz opere je orkestralni intermezzo koji se izvodi prije samog raspleta situacije, a vrijedi istaknuti i ariju Turridua kojom se oprašta od majke. Zanimljivo je da se na praizvedbi u Metropolitanu Cavalleria Rusticana izvodila u double-billu s ulomkom iz Gluckovog Orfeja i Euridike. Danas se gotovo uvijek izvodi s drugim remek djelom verizma, Leoncavallovim Pajacima.

Leoncavallov I Pagliacci (koji se ponekad prevodi kao Pajaci) navodno je utemeljen na priči iz autorovog djetinjstva, a često se govori i o sudskom slučaju s kojim se autor upoznao u odvjetničkoj praksi svog oca. Kako god bilo, Leoncavallo je zbog Pagliaccija zaslužio i optužbe za plagijat od strane Catullea Mendesa, danas slabo poznatog francuskog dramatičara iz tog perioda. Glavni motiv Pagliaccija jest osveta naslovnog junaka Canija zbog ljubavne veze njegove supruge Nedde i kolege-glumca Tonia. I Pagliacci su zanimljivi i zbog predstave u predstavi, a osim slavne arije „Vesti la giubba“, donosimo vam i finale opere sa slavnim završetkom koji kaže – „La commedia e finita“.

http://www.youtube.com/watch?v=RTmYUS-0mQA

Među jedanaest opera iz opusa Giacoma Puccinija nalaze se i neke od najizvođenijih svjetskih opera. Kao primjer verističke opere najčešće se navodi Tosca, skladana 1901. godine, koja prikazuje nesretno zaljubljenog slikara Marija Cavaradossija, njegovu dragu primadonu Toscu i okrutnog baruna Scarpiju, načelnika rimske policije koji je svojevrsno utjelovljenje svih najgorih osobina. Tosca je skladana prema istoimenoj drami Victora Sardoua, jednog od glavnih predstavnika tzv. francuskog dobroskrojenog komada, a dramsku Toscu igrala je slavna  Praizvedena 1901. u Milanu, na praizvedbi je doživjela veliki neuspjeh Zanimljivo je da je Toscu na premijeri u Covent Gardenu pjevala naša primadona Milka Trnina, koju je Puccini nakon te izvedbe opisao kao idealnu Toscu. Toscu je 30-ih godina prošlog stoljeća pjevala i Zinka Kunc Milanov u Metropolitanu, a među najpoznatije interpretkinje te uloge ubraja se i Maria Callas, kojoj je Tosca prva i posljednja uloga koju je odigrala. Nažalost, Milka Trnina sama je dala uništiti sve svoje snimke, tako da vam Toscu donosimo u interpretaciji Angele Gheorgiu, koja slovi za najbolju Toscu današnjice.

http://www.youtube.com/watch?v=_OIExoUb8jk

Uz Toscu, elemente verizma kod Puccinija nalazi se u Madami Butterfly, priči o nesretnoj japanskoj gejši Cio-Cio San, koju je Puccini napisao prema kratkoj priči Johna Longa, koju je dramatizirao David Belasco. Iako je utemeljena na stvarnoj priči,  Madama Butterfly je za razliku od Tosce izrazito lirska opera, koja ipak završava okrutnim činom - samoubojstvom nesretne gejše. Glazba ove opere nosi odjeke istočnjačke glazbe, koju je Puccini za potrebe skladanja opere istraživao.

http://www.youtube.com/watch?v=5Bror-r0Wfw

U egzotične krajeve Puccini je otišao i s operom Čedo zapada, smještenoj na američki Divlji zapad, koja također donosi ljubavnu priču te je utemeljena na Belascovoj drami. Triptih, sastavljen od tri jednočinke, nastao je pod izravnim utjecajem verizma – potaknut uspjehom Cavallerie Rusticane, Puccini je odlučio skladati niz operni jednočinki, koje je povezao u jedan ciklus. Tako je nastao Triptih, sačinjen od tri jednočinke – Gianni Schicchi, Sestra Angelica (Suor Angelica) i Plašt (Il tabarro) . Potonja opera temelji se na drami Didiera Golda Le houppelande te donosi iz suvremenog pariškog radničkog društva. Ipak, kad se govori o Triptihu neizbježno je spomenuti slavnu ariju O mio babbino caro, koju vam donosimo u izvedbi dame Kiri Te Kanawe koju ste mogli čuti u filmskoj verziji Sobe s pogledom.

Uz opere verizma vežu se i poznati interpreti naslovnih uloga, a nezaobilazna ličnost je legendarni Enrico Caruso. Budući da je opera već početkom 20. stoljeća imala svoj kozmopolitski karakter, dječak iz siromašne napuljske obitelji postao je jedan od najslavnijih opernih pjevača svog vremena i povijesti opere uopće. Svoju karijeru započeo je kao ulični pjevač prisiljen na takav posao, da bi sa 22 godine debitirao u napuljskom Teatru Nuovo. Verističke uloge postale su njegov zaštitni znak, a njegova snimka arije „Vesti la giubba“  iz 1907. prva je snimka prodana u milijun primjeraka. Stoga – uživajte!

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE