Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Njezino veličanstvo – marioneta

Njezino veličanstvo – marioneta

Svoju kraljevsku titulu marionete ne duguju samo raskošnom izgledu, već i dugoj tradiciji te složenosti izrade i animacije.
Share on facebook
Share on twitter

Kao i brojne druge kazališne tradicije, marionete prvi puta susrećemo u antici. Brojne lutke od bjelokosti pronađene su u grobovima djece, a vjerojatno je da su Ilijada i Odiseja pripovjedale uz pomoć lutaka. Sam Herodot u svojim Historijama spominje da su svećenice nosile lutke kojima su upravljale žicama.  Osim Herodota, marionete spominju i Aristotel, Platon i Ksenofont. U kasnijoj europskoj povijesti, marionete su služile prvenstveno u religiozne svrhe, čemu svjedoči i njihovo ime.

Marioneta – malena Marija

Naziv marioneta prvi se put za lutku na koncima javio u Italiji. Prva priča govori o venecijanskom prazniku Festa delle Marie, koji se slavio kao uspomena na događaj kad su tršćanski mladići zarobili 12 djevojaka, ali su ih Venecijanci spasili. 12 djevojaka tada su bile nošene kroz grad,  ali je bilo skupo opremiti oprave tih 12 djevojaka te se njihov broj smanjivao, sve dok ih Venecijanci nisu odlučili zamijeniti velikim lutkama koje su se zvale Marie di legno, odnosno drvene Marije. Trgovci su prodavali njihove manje kopije pod nazivom marionete.

Druga priča vezana je uz kršćansku tradiciju u kojoj su marionete često bile važne u raznim crkvenim prikazanjima. Budući da je lik Marije u prikazanjima vezanim uz rođenje, ali i muku Krista, bio posebno istaknut, i lutke su prozvane malenim Marijama.

Sicilijanske marionete u junačkim pjesmama

Na Siciliji su marionete od srednjeg vijeka jedan od temelja folklora, te su se javile kao potpuna suprotnost onome što je crkva prezentirala u svojim moralitetima i pasijama. Kazališta marioneta bavila su se isključivo svjetovnim temama, posebice onima iz chanson de geste, a omiljeni lik je Ruggiero (od bijelog orla) , Orlando (ili Roland), a glavni negativci su naravno Saraceni.

Sicilijanske lutke izrađene su od drva, te su vrlo ograničenih animacijskih mogućnosti jer su im žice izrađene od metala. Lutke iz Palerma visoke su 80 centimetara, a lutke iz Catanie oko 120 centimetara. Nakon ujedinjenja Italije brojne su marionetske trupe krenule na Apeninski poluotok kako bi prezentirale sicilijanski jezik i bogatu kulturu. Za scenografiju se najčešće koriste oslikana platna koja se izmjenjuju više puta tijekom predstave, a lutkari su ponekad vidljivi publici – kao što smo imali priliku vidjeti prije nekoliko godina na PIF-u.

Prag – prijestolnica marioneta

Češke marionete postale su jedan od simbola Praga zbog brojnih obiteljskih kazališta i uličnih zabavljača koje i danas možemo vidjeti. Iako su lutke iz baroka vrlo rijetke, češko lutkarstvo je svoj procvat doživjelo u 19. , pa čak i 20. stoljeću. Lutke su , kao i sicilijanske, izrađene od drveta, te imaju sličan sistem upravljanja, ali su pokretljivije, te često mogu iznijeti i izraze lica, što nije moguće na sicilijanskim marionetama koje zbog fiksiranog izraza lica mogu djelovati i groteskno.

Češke marionete u početku su prikazivale klasične priče o Faustu, Don Giovanniju ili neke tradicionalne bajke te narodne igre, a tijekom Drugog svjetskog rata služile su i u antipropagandne svrhe – Spejbl and Hurvinek jedna je od poznatih lutkarskih predstava koje su progovarale protiv nacističkog režima. Često su obitelji koristile priručna kazališta kako bi svoj  podučavala češkom jeziku i narodnim pričama, a iz njih su se razvila i javna kazališta.

Jedna od ključnih osoba češkog lutkarstva danas je Miroslav Trejtnar, koji je dobio niz prestižnih europskih nagrada, a neke od svojih radionica održao je i u Hong Kongu.

Opere s marionetama

Skladatelji pretklasicizma i klasicizma često su skladali opere za odrasle namijenjene lutkarskim izvedbama, pa tako i Gluck i Haydn. Sam Mozart je kao dijete vrlo vjerojatno vidio takve izvedbe, ali nije poznato da je i sam napisao operu za marionete. Kasnije je pisac i matematičar Lewis Caroll skladao malene opere za marionete namijenjene kućnim izvedbama.

Danas postoji niz kazališta u Češkoj , Austriji, Italiji i Nizozemskoj koja  su specijalizirana za izvedbe opera s marionetama. Pri tome nije važno da su te opere skladane s namjerom za lutkarsku izvedbu, pa se na njihovom repertoaru nalaze i „operni hitovi“ poput Aide i Trubadura, te Mozartove opere koje posebno voli izvoditi Salzburško kazalište. Naravno, same lutke ne pjevaju, već se koriste antologijske izvedbe tih poznatih opera.  2004. imali smo priliku vidjeti talijansku družinu Carlo Colla i sinovi u HNK Zagreb kako izvode lutkarsku Aidu u sklopu 37. PIF-a.

Postoje i izvedbe baleta sa marionetama, za koje je potrebna posebna vještina kontroliranja lutaka koje pokušavaju izvesti jednako zahtjevne pokrete kao i živi plesači. Tako se na repertoaru gore navedene družine nalazi Šeherezada Rimski-Korsakova i Petruška Igora Stravinskog, kojoj je glavni lik, uostalom, sama lutka.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE