Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Kazališni redatelji ni u novom Zakonu o autorskom pravu neće biti autori vlastitih predstava

Kazališni redatelji ni u novom Zakonu o autorskom pravu neće biti autori vlastitih predstava

Iz danas objavljenog izvješća o javnom savjetovanju o Nacrtu prijedloga zakona o autorskom pravu i srodnim pravima, razvidno je da će kazališni redatelji i dalje ostati bez autorskih prava.
Share on facebook
Share on twitter

Podsjetimo: u svibnju je, usred pandemije i bez ikakve prethodne najave, u savjetovanje sa zainteresiranom javnošću upućen nacrt Zakona o autorskom i srodnim pravima.  Tom prigodom detaljno smo pisali o onim njegovim odredbama koje se tiču kazalištaraca, ponajviše kazališnih redatelja kojima je i tim prijedlozima izmjena postojećeg zakona uskraćeno autorsko pravo na njihove vlastite predstave.

Dapače, zakonodavac je kao jedine autore kazališne predstave prepoznao autora dramskog teksta i skladatelja, premda već desetljećima predstave ne nastaju isključivo po dramskom predlošku. Da stvar bude gora, predložena nova regulativa isključuje mogućnost da  kazališni redatelji ostvare bilo kakav prihod od eksploatacije svojih djela u drugim medijima, prvenstveno na internetu, a koji se  - od početka pandemije - pokazuje kao ključni distributivni kanal.

Iako su naše primjedbe podržali broj kazalištarci, Državni zavod za intelektualno vlasništvo  (DZIV) ih je listom odbio i to s nevjerojatnom argumentacijom, a koju prenosimo u cijelosti i u izvorniku, sa svim pravopisnim greškama.

"Komparativnom analizom zakonskih uređenja država članica Europske unije utvrđeno je da prevladava stajalište da je kazališni redatelj umjetnik izvođač, a ne autor djela. Pratit će se razvoj uređenja ovog pitanja na europskoj i na međunarodnoj razini te će se, ako se ukaže potrebnim, izvršiti u budućnosti zakonske promjene u pogledu definiranja prava kazališnih redatelja.

Međutim, napominje se da ako je uz prethodno odobrenje autorascenskog djela kazališni redatelj u pripremi kazališne predstave izvršio brojne i značajne intervencije u samom djelu, u tom slučaju se može raditi o preradi djela, na koju bi kazališni redatelj ostvarivao autorska prava sukladno ovom Zakonu.

Upućuje se i na to da su odredbe o koautorima audiovizualnog djela te autorima dopirnosa odgovarajuće izmijenjene slijedom rezultata ovoga javnog savjetovanja.

Što se tiče prava umjetnika izvođača – glumaca, napominje se da razlike u pogledu uređenja prava pojedinoh kategorija umjetnika izvođača proizlaze iz odredaba međunarodnih ugovora koji reguliraju područje autorskog i srodnih prava, a kojih je Republika Hrvatska članica.

Pekinški ugovor o audiovizualnim izvedbama Svjetske organizacije za intelektualno vlasništvo detaljnije regulira prava glumaca i plesača, međutim, Europska unija još nije članica tog međunarodnog ugovora (nije ga ratificirala), a Republika Hrvatska nema mogućnost samostalnog pristupanja tom Ugovoru. Ukoliko dođe do usklađivanja pravnog okvira Europske unije s ovim ugovorom, odgovarajuće će se uskladiti odredbe o pravima glumaca."

DZIV se, dakle, poziva na međunarodnu praksu kad mu to odgovara, ali je odbija kad mu ista nije po volji. Naime, spornim Nacrtom planiralo se snimateljima oduzeti autorsko pravo u audiovizualnim djelima, premda je međunarodna praksa upravo suprotna. No, nakon iznimno glasne pobune snimatelja i drugih filmskih radnika, ta promjena ne samo da nije zadržana, već će autorsko pravo novim zakonom biti priznato i montažerima.

Posebno je pak bizarna napomena o "prethodnom odobrenju autora scenskog djela". Tko je ta osoba u autorskim predstavama koje nisu nastale po dramskim predlošcima? Znači li to da bi redatelj trebao od sebe samog zatražiti dozvolu da se njegova predstava tretira kao prerada njegova (nepostojećeg) predloška?

Ništa bolje nisu prošli ni glumci i plesači, kojima je sličnom logikom uskraćeno pravo autorstva, ali se DZIV u svom odgovoru nije udostojao komentirati primjedbu da im je predloženim nacrtom oduzeto pravo na ostvarivanje naknade od (re)emitiranja.

No, to nisu jedine ozbiljne nelogičnosti koje u svojim primjedbama iznosi DZIV, pa ćemo detaljnu analizu istih objaviti idućih dana.

U međuvremenu, proučiti ih možete i sami - ovdje.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI