Naslovnica > VIJESTI > INFO > Sabor o ZOK-u: Proglasimo sve teatre nacionalnima

Sabor o ZOK-u: Proglasimo sve teatre nacionalnima

Ako je suditi po nastavku saborske rasprave o ZOK-u, Hrvatska bi uskoro umjesto pet mogla imati desetak teatara s nacionalnim statusom, dok se zamjenik ministrice kulture Berislav Šipuš samoproglasio najvišim arbitrom kvalitete umjetničkih dosega u Hrvata.
Share on facebook
Share on twitter

Burni nastavak rasprave o izmjenama ZOK-a zbivao se u nešto popunjenijoj sabornici, ali i opet bez istaknutijih predstavnika vladajuće koalicije, izuzmemo li rijetke i prilično načelne opaske potpredsjednika Sabora, Nenada Stazića.

Opći sentiment jutarnje rasprave – barem kad su oporbeni zastupnici u pitanju – bio je da se ustanove kriteriji po kojima se neko kazalište imenuje nacionalnim, iako su kriteriji koje su tijekom rasprave predlagali bili gotovo pa van pameti. Tako je, primjerice, Frano Matušić u ime HDZ-a naveo kako KMD ima najviše preduvjeta da postane nacionalni teatar, jer Dubrovnik (a ne kazalište) ima Simfonijski orkestar?!?

Jutarnji dio rasprave otvorio je Josip Salapić u ime Kluba zastupnika HDSSB upozorivši kako bi se primjenom nekih od predloženih izmjena ZOK-a doveo u pitanje aktualni izbor intendanta u HNK Osijek, ali i buduće funkcioniranje tog teatra, te predložio amandmane kojima bi se takvo što izbjeglo. Prihvaćanje tih amandamana njihov je uvjet za davanje podrške predloženim izmjenama ZOK-a.

Damir Kajin je pak zatražio da se status nacionalnog teatra da i Istarskom narodnom kazalištu u Puli.

Branko Vukšić u ime kluba Hrvatskih laburista iznio je stav kako bi minimalni kriterij za dobivanje statusa nacionalnog teatra trebao biti postojanje barem tri ansambla – dramskog, opernog i baletnog.

Uzrok krize u zagrebačkom HNK, tvrdi Vukušić, jest činjenica da je SDP mislio da će dobiti gradonačelnika i da će se "tada sve ispeglati i biti onako kao što žele. Međutim Bandić im je pomrsio sve račune. I sad se radi zakonsko nasilje samo zbog jednog čovjeka. Odnosno gospođe Lederer koja nije smijenjena, kojoj je istekao mandat, ali je bila predlagana za v.d. pa ju nisu htjeli prihvatiti”.

Vukšić je ustvrdio i da HNK Zagreb posljednjih godina djeluje kao da je u ilegali.

“Nema velikih predstava, ima samo velikih slučajeva. Ali sad sam na strani gospođe Lederer jer se sve činilo da ju se diskreditira” naglasio je Vukšić citirajući usput posve pogrešno Shakespearea, te ocjenjujući dosta paušalno mandate prethodnih intendanata zagrebačkog i inih Hrvatskih narodnih kazališta.

Goran Marić (HDZ), kao i niz drugih zastupnika oporbe, upozorio je kako se izmjene ZOK-a donose isključivo zboj jedne osobe:

Ovo društvo inače stavlja pojedince iznad zakona, iznad interesa države. Nije ovo prvi primjer, nama je i ravnatelj televizije važniji od javne televizije, nama je ravnatelj agencija važniji od samih potreba agencija, nama je obračun sa gradonačelnikom Bandićem važniji od kazališta. Ne mogu ni zamisliti da se to dogodi u Budimpešti, Beču, ovakva situacija je nezamisliva”, rekao je Marić.

Josip Đakić ispričao se što je u jučerašnjem dijelu rasprave optužio Snježanu Banović za sukob interesa, te naveo kako su njezine primjedbe na izmjene ZOK-a dobrodošle i utemeljene. Uz to, zatražio je da se status nacionalnog teatra da i kazalištu u Virovitici.

Autor svakako najosebujnijeg priloga raspravi bio je Jozo Radoš (HNS), ustvrdivši da bi u slučaju proglašavanja HNK u Varaždinu nacionalnim teatrom: "Razlozi trebali biti važniji od kriterija. Traženje kriterija je prilično deplasirano"

Indikativno je i da zamjenik ministrice kulture Berislav Šipuš, kao predstavnik predlagatelja nije sudjelovao u raspravi, već se zastupnicima obratio tek na samom kraju iste u zaključnim primjedbama.

U tom je obraćanju po prvi put objasnio da je inicijativu za proglašavanje HNK U Varaždinu podnio Grad Varaždin, priloživšu mu nekakav elaborat, no što je bio sadržaj i argumentacija istog – nije poznato. Priznao je i kako ne postoje jasni kriteriji za imenovanje nekog kazališta nacionalnim, ali je podsjetio kako svojevremeno identičnom zahtjevu HNK Varaždin nije udovoljeno jer se zakonodavac tada vodio kriterijem postojanja tri ansambla.

Zanimljivo je i kako je, govorivši s pozicije zamjenika ministrice kulture, Šipuš sebi uzeo za pravo sa saborske govornice arbitrirati koji su to umjetnici i predstave u Hrvatskoj izuzetni, apostrofiravši Stašu Zurovca i Almiru Osmanović, te Varaždinski komorni orkestar, dok je Dubrovačkom simfonijskom orkestru očitao lekciju o tome kako treba još puno raditi na kvaliteti?!?

Osim nekih općih, povijesnih, pa i pogrešnih podataka, sveudilj poštapajući se riječima «čini mi se»,  Šipuš nije iznio niti jedan konkretni razlog zašto je Ministarstvo odlučilo varaždinskom teatru dati status nacionalnog, ali je dao naslutiti kako je Ministarstvo isti status spremno dati još nekim kućama!

Šipuš se, međutim, nije potrudio odgovoriti niti na jedno konkretno pitanje izneseno u prethodnoj raspravi, ali je zato indirektno optužio Anu Lederer za sabotažu i diletantizam zbog nepotpisanih ugovora za tekuću sezonu u HNK Zagreb, dok je tome uprkos ustvrdio da plaće zaposlenika nisu upitne.

Naveo je i kako se ime intendanta mora «dogovoriti», zaboravljajući da domaće zakonodavstvo predviđa da se intendanta izabere putem natječaja, a ne dogovora te budućem v.d. intendanta praktički naložio da kao v.d. ravnatelja sektora u HNK zadrži ljude koji su istim sektorima ravnali i dosad.

Replicirao mu je Branko Vukšić nazvavši Ministarstvo kulture najgorim ministarstvom ove Vlade, dok je Frano Matušić iznimno žestoko reagirao na Šipuševe kvalifikacije Dubrovačkog simfonijskog orkestra. Ana Komparić Devčić je pak ponovila svoj, u prethodnoj raspravi iznesen stav, da bi status nacionalnog teatra trebao automatski značiti i drugačiju strukturu financiranja, što trenutno nije slučaj.

Raspravu je zaključio zastupnik Davorin Mlakar (HDZ) tvrdnjom kako je ovo još jedan u nizu diletantskih prijedloga izmjena zakona, upitne pravne vrijednosti.

Glasanje o izmjenama i dopuni ZOK-a bit će, po svoj prilici, na dnevnom redu već u petak.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

  1. Po mom sudu jedan od najjačih razloga za dobijanje statusa nacionalnog kazališta iznio je dubrovački genijalac Frano Matušić.Između cijelog niza razloga radi kojih bi DK trebalo dobiti taj status je činjenica da Dubrovnik ima Umjetničku školu, a drugi je dubrovački dialekt.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI