Naslovnica > DOSSIER > Frljić, Oliver

Frljić, Oliver

Od uličnih performansa do režija u nacionalnim kazalištima, od barokne glazbe do turbo folka, od dječjih predstava do izvedbi upitnog moralnog koda... Da nastavimo?
Share on facebook
Share on twitter

Što je to 'mlađa generacija hrvatskih kazališnih redatelja' i da li ona uopće postoji? Koliko ih u toj generaciji uopće ima i gdje to oni djeluju? Kakvim kazalištem se bave? Institucionalnim? Marginalnim?

Čini se da su to pitanja koja se najčešće postavljaju kada se u medijima spomene novo hrvatsko kazalište – ponešto fragilni pojam koji prati nekoherentnu scenu mladih umjetnika koji se njime bave. U svakom slučaju, nije istina da ih nema, kao što se to često tvrdi, ali ipak je potrebno malo dublje kopati da bi se došlo do konkretnih informacija. No, kako svako pravilo ima iznimku, tako je jedno ime s margina tog tzv. mladog kazališta postalo poznato široj, mainstream publici. Radi se o, kome drugom nego Oliveru Frljiću.

Pisac, teoretičar, performer, glumac, organizator, redatelj, i tko zna što sve drugo. Frljić je, čini se, pokrio čitav spektar onog što se očekuje od 21.-stoljetnog mulitdisciplinarnog umjetnika. Upravo zbog toga vrlo je teško pobrojati sve čime se bavio u barem zadnjih 15 godina, ako ništa drugo , najčešće zbog u medijima marginalnog položaja umjetnosti kakvom se bavio. U svakom slučaju...

1994. Frljić upisuje studij filozofije i teologije, a nakon toga odlazi na prijemani za kazališnu režiju na ADU, gdje na pitanje koje je predstave sve gledao odgovara – Malu Floramye. Odnosno - SVE njene izvedbe. Primaju ga.

No, njegov interes za teatar se pojavljuje mnogo prije studija na ADU, pa tako već sredinom devedesetih formira amatersku kazališnu skupinu Le Cheval, koja s manjim ili većim pauzama u postojanju stvara čitav niz performansa živopisnih imena poput onog 'Dabog da se na ovoj predstavi proveli kao Svetozar Jovanović u periodu od '91 do '95. u, recimo, Hrvatskoj' ili Badminton s kojima nastupa na festivalima kazališnog amaterizma, kao što su TEST! ili SKAZ.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=zqm4xiwADiA]
La Cheval vs. KKLLAASSAA

[youtube:http://youtube.com/watch?v=sZ6XgcMOd9o]
Badminton

Od 2002. sudjeluje kao asistent redatelja na predstavma Ivice Kunčevića i Zlatka Svibena u HNK Zagreb (Očevi i sinovi, Večeras Improviziramo, Maksima Gorkoga Vassa Železnova i drugi.). U Večeras improviziramo, osim asistiranja, s zadovoljstvom odrađuje i ulogu 'vatrogasca'.

2003. godine, za vrijeme studija djeluje kao član grupe KUFER te režira 'Mornara' Fernanda Pessoe u prostorijama tvornice Jedinstvo, te u INK Pula tekst Ne grizi nokte Lidija, autorice Tatjane Šuput, a zatim i predstavu Osobne stvari u karlovačkom Zorin domu, što je ujedno prvi profesionalni projekt tog kazališta.

2004. godine za vrijeme studija na Akademiji dramske umjetnosti, zajedno s kolegama s odsjeka režije, Miranom Kurspahićem i Sašom Božićem diže otvorenu pobunu i upućuje pismo dekanu Vjeranu Zuppi u kojem se žali na uvjete rada na odsjeku kazališne režije. Pobuna dobija mnogo medijske pažnje, no studenti i dalje nisu zadovoljni rješenjima koja im nudi ADU.

Iste godine za potrebe ADU režira drame Sarah Kane i Georgesa Feydeaua, a nakon toga sudjeluje kao ko-autor i izvođač u izvedbi 'Ljubavnih fragmenata' po tekstu Rolanda Barthesa.

2005. godine u produkciji Banana Guerille režira 'Dantonovu smrt' Georga Buchnera, koristeći pritom tekstualne materijale koji su na francuskom, bez obzira što niti jedna od glumica niti razumije niti govori francuski.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=4zqdFgfr_QE]
G. Buchner: Dantonova smrt

Iste godine radi s plesačicom Zrinkom Užbinec na performansu The importance of having a concept. Sljedeće godine radi isti performans još jednom, uzimajući kao polaznu točku performans od prošle godine. Zatim predstavlja više njegovih radnih verzija...

Radi na Trećem programu hrvatskog radija kao jedan od urednika emisije Kazalištarije.

2006. režira u Teatru &TD Eshilovu dramu Sedmorica protiv tebe. Za to angažira ansambl od 8 glumica. Za alternaciju jednoj od njih uzima - sebe.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=u28mIWhWqVY]
Eshil: Sedmorica protiv tebe

Odmah nakon toga radi na autorskom projektu naziva Gospođice Rice, puno prije geopolitike bila je glazba s Anom Karić, Natašom Dangubić i Ninom Violić u glavnim ulogama. Priznaje da je prisutan na gotovo svakoj izvedbi predstave. Odlazi u Crnu goru napraviti isti projekt.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=v15qYuS3f5o]
Gđice Rice, puno prije geopolitike bila je glazba

2007. režira u Teatru &TD Smrt u Veneciji/Eneja i Didona, adaptaciju romana Thomasa Manna, te baroknu operu Henrya Purcella, tako da dvije odvojene predstave s istim ansamblom postavlja na dvije različite scene u isto vrijeme, dok u trećem prostoru s istim glumcima Anica Tomić, također dio ansambla predstave on the spot režira 'Kugu' Alberta Camusa, u kojoj opet, Frljić djeluje u svojstvu izvođača.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=0ayU-1LeOrs]
Thomas Mann: Smrt u Veneciji

S Anicom Tomić radi rekonstrukciju performansa Yoko Ono 'Cut piece' u sklopu otvaranja &TD-ove specijalizirane kazališne knjižare.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=y3CTDvef5Ek]
Anica Tomić/Oliver Frljić: Cut Piece

Djeluje kao plesni dramaturg ili koautor na plesnim predstavama kao što su Stvarajući Eve, Salon, koautorske inicijative OOUR, zatim Victorija Beckham ima migrenu, i Endless love, skupine Sodabergh, itd.

Usko surađuje s kazališnom skupinom BADco., često sudjelujući u njihovim predstavama kao izvođač – npr. u drami Ivane Sajko: Rebro kao zeleni zidovi.

2007. sudjeluje u produkciji Eksperimentalne slobodne scene kao ko-autor i izvođač u 'The love piece' Alice Chauchat.

2007. režira predstavu za djecu Blizanke po tekstu Ericha Kastnera u Dječjem kazalištu Dubrava.

Također kao ko-autor ili izvođač surađuje s redateljem Borutom Šeparovićem i teatrom Montažstroj na projektima T-formance te Kazalište naše i vaše mladosti u kojima se autori, između ostalog, bave mehanizmima demokracije i kapitalizma, a u kojima publika kao akter ima uvijek glavnu riječ.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=9t1QfSwIq58]
T-formance

2008. dobiva poziv režirati predstavu u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci. Radi autorski projekt pod nazivom Turbo folk. Oko projekta se diže poprilična medijska pažnja. Frljić zabranjuje gledanje predstave svim osobama mlađim od 18 godina.

[youtube:http://youtube.com/watch?v=dQ-F4Am4meM]
Oliver Frljić

Djeluje kao jedan od članova tima Publike za posebne namjene, formirane 2008. godine.

Član je uredništva Frakcije, časopisa za izvedbene umjetnosti, kojeg izdaje Centar za dramsku umjetnost (CDU) u Zagrebu.

U sklopu projekta Zagreb kultural kapital 3000 te u suradnji s CDU-om organizira nekoliko radionica s pod nazivom Autoceste znanja na kojima ugošćuje poznata imena poput She She Popa, Berna Oda Polzera, Floriana Malzahera itd.

Dobiva poziv od 54. Splitskog ljeta da režira predstavu. Odlučuje se za adaptaciju Euripidovih 'Bakhi'.

Dio ljeta također planira provesti na Szene Salzburg festivalu kao jedan od gostujućih umjetnika.

I naravno... Radi redoviti update svog youtube kanala.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

  1. Nedvojbeno se radi o vrlo talentiranom i razigranom čovjeku koji je krenuo o “osvajanja prostora”… i zbog čega ga spriječavati???
    Oliver Frljić promišlja teatar i umjetnost na sebi svojstven način i servira izvanredne predstave!!!
    Meni je taj rukopis sjajan….Pogotovo što se radi o umjetniku i odmetniku…i ono najbitnije-HRABAR JE!
    Postoji velik broj njegovih štovatelja….i ovo ime će biti zapisano velikim slovima, duboko vjerujem u to.
    Olivere, samo naprijed vjerujući sebi i svojim uvjerenima!

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE