Login za korisnike

Pijani proces

Zločin i kazna F.M. Dostojevskog kako ih je doživio Bernard-Marie Koltes, odnosno predstava kako ju je zamislio Ivica Buljan. Na Sceni Gorica.

***

Francuski dramatičar Bernard-Marie Koltès, rođen 1948. godine, pisanjem se počeo baviti još u najranijoj mladosti, no svoj uspjeh i današnji kultni status duguje - Patriceu Chéreau.

Naime, Koltès je jednom prilikom vidio Chéreauovu režiju Marivauxa, i odlučio ga bombardirati pismima dok redatelj nije pristao na sastanak. Pročitavši Koltèsov tekst Combat de nègre et de chiens, Chéreau ga je  proglasio genijem i izjavio da će producirati sve što dalje napiše. Tako je i bilo - s iznimkom Roberta Zucca, za kojeg Chéreau tvrdi da je samo pitanje vremena kad će ga režirati, uspješna suradnja je trajala desetak godina, sve do Koltèsove smrti 1989.

U Hrvatskoj, Koltes svog ambasadora ima u liku Ivice Buljana, zahvaljujući kojem smo doživjeli praizvedbe njegovih tekstova: Povratak u pustinju, Noć zaustavljena tik pred šumama, Dan umorstava u priči o Hamletu, Borba crnca i pasa, te Marš, a nizu se hrvatskom praizvedbom pridružuje i - Pijani proces.

Riječ je o jednom od ranih radova, M.M. Koltesa, tekstu kojeg je napisao samo godinu dana nakon svoj prvjenca - Gorčine - a koji je pak bio originalna adaptacija teksta Djetinjstvo, Maksima Gorkog. Nastavljajući se baviti ruskim klasicima, Koltes se odlučuje i za adaptaciju romana Zločin i kazna F. M. Dostojevskog, predstavljajući remek-djelo svog ruskog kolege kroz prizmu delirija Raskoljnikova i alkoholne halucinacije Marmeladova, čiji tragičan i groteskan kraj pokreće i očaj glavnog junaka. Slijed je to noćnih prizora u vrelom ljetnom Petrogradu ; a radnja se odvija u samo pet dana... Ne želim više svoj dio neba, svoj dio kiše, svoj komad svijeta. Hoću cijelo nebo, hoću svu kišu koju želim, želim odsjeći prostor nožem... , kaže Raskoljnjikov.

Predstavu, kojom će se Hrvatska i službeno pridružiti centralnom obilježavanju 20. godišnjice Koltesove smrti, režira Ivica Buljan, a u njoj igraju Ana Karić, Ivica Vidović, Gordana GadžićEnes Kišević, Lucija Šerbedžija, Ana Vilenica, Goran Bogdan, Stipe Kostanić te Zoran Prodanović Prlja, pjevač kultnog rock-banda Let 3.

autorski tim
Bernard-Marie Koltèstekst
David Lušičićscenograf
Ana Savić Gecankostimograf
Ivica Buljanprevoditelj
Mitja Vrhovnik Smrekarskladatelj
Nikša Mrkonjićoblikovanje svjetla

izvođači
Ana Karić
Ana VilenicaDunja, Rodionova sestra
Enes KiševićSvidrigajlov, raspuštenik
Goran BogdanRazumihin, usamljeni prolaznik
Gordana GadžićRaskoljnikova, Rodionova majka
Ivica VidovićMarmeladov, alkoholičar
Lucija ŠerbedžijaSonja, kći Marmeladova
Stipe KostanićRodion Romanovič Raskoljnikov, ubojica
Zoran Prodanović PrljaPorfirij, policijski inspektor

  • Eto pogledao sam predstavu sa svojom dragom pa da malo i iskomentiramo.

    Radnju i odnose među likovima je moguće povezati bez poznavanja sadržaja Zločina i kazne, a sve je jasno od samog početka kada gledatelj scenu ubojstva stare lihvarke promatra prepoznavajući sjene na bijeloj pozadini. Ipak, na gotovo potpuno praznoj pozornici, ako zanemarimo dvije stolice, sve djeluje zbrkano i neujednačeno. Razočarava glavni glumac, ali je zato vrlo uvjerljiv onaj koji glumi policijskog inspektora, pjevač grupe TBF. Nemaštoviti kostimi djeluju potrošeno isto kao i likovi koji ih nose, ali očaj i bezizlaznost ostaju nedovoljno snažno iskazani. Povremeno se pokoji glumac istakne nekom minijaturom, ali sve skupa nedovoljno. Međutim, drago nam je da smo pogledali predstavu, jer odskače od repertoara na drugim zagrebačkim pozornicama.

    I dodatno, pošto je ovo prvi put da smo bili u Sceni Gorici, jednostavno moram reći da je dvorana među najboljima, ako ne i najbolja dvorana u kojoj smo gledali neku predstavu, osobito ako uspoređujemo s onima u Zagrebu. Velike udobne fotelje, visoki nasloni, dosta mjesta za noge, povišena pozornica… :-)

Odgovori