Naslovnica > VIJESTI > MJUZIKL I OPERA > Otkrivamo: kako su Jarmusch, Kline i Wilson dospjeli u zagrebački HNK?

Otkrivamo: kako su Jarmusch, Kline i Wilson dospjeli u zagrebački HNK?

Nevjerojatnu priču o okolnostima koje su operu o Nikoli Tesli dovele u Zagreb, rasvjetljavamo posredstvom dosad nepoznatih dokumenata i razgovora sa skladateljem Philom Klineom. [DOKUMENTI]
Share on facebook
Share on twitter

Trebao je to vjerojatno biti prvi as iz rukava nove intendantice HNK u Zagrebu. Trojac 'teškaša' svjetske umjetničke scene u međunarodnoj koprodukciji, s premijerom u Hrvatskoj. No, umjesto na press konferenciji u 'žutoj kući', domaća je javnost za njega saznala na blogu Vitomire Lončar i to zahvaljujući 10.000 dolara što ih je, mimo procedure, za odlazak u New York na radionice razvoja predstave od Ministarstva kulture dobila Dubravka Vrgoč.

Pomoćnik ministrice kulture Vladimir Stojsavljević, odmah je požurio Večernjem listu objasniti kako je riječ o golemom projektu koji Hrvatsku ipak neće puno stajati jer novaca jednostavno – nema. On sam to najbolje zna, jer je lani baš zbog nedostatka novca propao (ne samo) njegov projekt suradnje s Wilsonom, također na predstavi - o Tesli!

To je tek jedna u nizu nevjerojatnih slučajnosti i 'slučajnosti' priče o nastanku opere Tesla in New York, a čiji je dosadašnji tijek, reklo bi se, dostojan filma.

Jarmusch & Kline

Filmskog redatelja već ima. Ime mu je Jim Jarmusch i prvak je svjetske nezavisne scene, autor kultnih naslova kao što su Down by Law, Coffee and Cigarettes, Broken Flowers ili najnovijeg Only Lovers Left Alive.

Pasionirani ljubitelj lika i djela Nikole Tesle, Jarmusch je u razgovoru za pop-kulturni magazin Pitchfork, u kolovozu 2010. godine izjavio:

«Pišem operu sa skladateljem Philom Klineom. Nećto biti tradicionalna opera, a bit ćizumitelju Nikoli Tesli.».

Rečeni Kline, u svijetu iznimno cijenjen skladatelj, s Jarmuschem prijateljuje još od školskih dana, a ranih osamdesetih godina prošlog stoljeća zajedno su osnovali i band The Del-Byzanteens. Ako je suditi po tekstovima američkih medija, upravo je Kline motor projekta o Tesli kojim se prema nekim napisima bavi već cijelo desetljeće.

No, želje su jedno, a pretrpani rasporedi drugo, pa je od najave projekta do njegova prva predstavljanja javnosti prošlo tri godine. U međuvremenu, ne znajući za planove Jarmuscha i Klinea, idejom predstave o Tesli, počeo se baviti i jedan drugi američki velikan – Robert Bob Wilson.

Matešić & Wilson

U listopadu 2012. zahvaljujući Emilu Matešiću, plesaču i koreografu, jogging partneru Milana Bandića, te odnedavna ravnatelju KIC-a, u Klovićevim je dvorima održana izložba Wilsonovih HD video portreta. Matešić mu je tom prigodom predstavio ideju vlastitog, ezoterijom natopljenog projekta o Tesli - velike regionalne koprodukcije čiji su glavni nositelji trebale biti Dubrovačke ljetne igre i zagrebački HNK.

wilson_matesic

Wilsonu je, naravno, bila namijenjena uloga redatelja, sebe je Matešić imenovao koreografom i glavnim producentom, dok je priču trebao napisati ni manje ni više nego pomoćnik ministrice kulture Vladimir Stojsavljević.

Ideja se Wilsonu svidjela, pa je Matešiću dao zeleno svjetlo za nastavak rada na razvoju projekta, a sve pod budnim okom njegovih agenata iz milanske produkcijske kuće Change Performing Arts (CPA).

Za njih je Matešić u studenom 2012. godine pripremio prezentaciju u kojoj detaljno navodi planove za projekt – od kreativnih do produkcijskih. Golema je to lista želja i obećanja, u kojoj se primjerice kao idealni nositelji naslovne uloge spominju Vincent Cassel ili James Franco, a kao potencijalni autori glazbe Rammstein, Nick Cave, Laibach, Yelo i Marilyn Manson.

Jednako samouvjereno Matešić je planirao i financije, pa je s pomoćnikom ministrice u autorskom timu, pobrojao minimalne (!) iznose financiranja iz javnog sektora u regiji:

  • Slovenija – SNG ili Ljubljana festival – 15.000 €
  • Srbija (Bitef festival) – 7.000 €
  • Bosna (MESS festival) – 5000 €
  • Makedonija (MOT festival) – 5000 €
  • Dubrovačke ljetne igre – 20.000 €
  • HNK u Zagrebu ili Festival svjetskog kazališta – 10.000 €
  • Ministarstvo kulture Republike Hrvatske - 20.000 €
  • HTZ – 25.000 €
  • TZ Grada Zagreba - 20.000 €
  • Gradski ured za obrazovanje, kulturu I sport Grada Zagreba – 10.000 €

Sa sponzorskim udjelima, Matešić je Wilsonu obećao minimalni regionalni budžet od 187.000 eura, dok je ostatak međunarodnim koprodukcijskim kanalima trebala osigurati već spomenuta agencija CPA.

Kako nam je potvrdio sam Matešić, projekt je dobio veliku deklerativnu podršku Ministarstva kulture, ali i Dubrovačkih ljetnih igara, i to u vidu pisma namjere što ga je potpisao Krešimir Dolenčić.

Stoga su u ožujku 2013. Matešić i njegova umjetnička organizacija Serafini, s Christofom Belkom, izvršnim direktorom Wilsonove njujorške tvrtke dogovorili dva masterclassa u Dubrovniku i Zagrebu, te premijeru predstave u rujnu 2015.

Matešić je u ljeto 2013. trebao otići u New York i početi raditi na idućoj fazi razvoja projekta, no samo par mjeseci ranije cijela je stvar neslavno – propala. Naime, kako je za Teatar.hr izjavio sam Matešić, njegova aplikacija za pokrivanje troškova tog puta, od nadležnog je Kulturnog vijeća za međunarodnu djelatnost dobila tek 6.000 kuna, naspram 10.000 dolara koliko ih je mimo vijeća ovih dana odobreno Dubravki Vrgoč.

Matešić je tu od cijele stvari digao ruke, što kako sam kaže, Wilsonovim suradnicima nije baš najbolje sjelo.


Jarmusch, Kline & Wilson

A upravo dok se Matešićev Tesla raspadao, na sveučilištu Dartmouth svoje je prve prezentacije imao Tesla s početka priče – onaj Jarmuschev i Klineov. Zahvaljujući rezidenciji u Hopkins centru javnosti su po prvi put u travnju 2013.- predstavili glazbu iz opere Tesla in New York, kao i neka likovna riješenja što ih je proizvela slavna lutkarska kompanija Phantom Limb, o čemu smo vam pisali ovdje.

Nastavak priče za Teatar.hr objasnio je sam Phil Kline:

Kline«Dok smo Jim i ja studirali na Sveučilištu Columbia, bili smo veliki obožavatelji Roberta Wilsona. Vidjeli smo njegovo 12-satno remek-djelo "The Life and Times of Joseph Stalin" na BAM i rekao bih da je to bilo jedno od najčudesnijih i najutjecajnijih iskustava u mom životu. Nakon 'Tesla' radionice na Dartmouthu, shvatili smo da nam treba redatelj koji bi bio jak suradnik, netko s vizijom. Jedan od naših prijatelja rekao nam je: "Vas dvojica uvijek pričate o tome koliko se divite Robertu Wilsonu, zašto se ne obratite njemu?" Nakon nešto oklijevanja to smo i učinili i do dana današnjeg jedva mogu povjerovati u činjenicu da je pristao

Kline tvrdi i kako ni on ni Jarmusch u tom trenutku nisu imali pojma da je Wilson već bio involviran u razvoj drugog projekta o Tesli, te kako je riječ o potpunoj slučajnosti.

No, ono što nisu znala njih dvojica, znali su su Wilsonovi producenti, pa su stopama propalog partnerstva i Matešićeve prezentacije krenuli tražiti partnere u ovom dijelu Europe.

Kako nam je objasnio Phil Kline:

Christof Belka (izvršni direktor Wilsonove tvrtke) slučajno poznaje Dubravku Vrgoč i pitao ju je zna li dobru lokaciju za premijeru našeg projekta o Tesli, a ona mu je rekla kako je upravo imenovana intendanticom HNK i kako bi voljela da premijera bude baš tamo!

I tako se priča predstave o Tesli vratila tamo gdje je i započela. U Zagreb. Jedino što u njoj više nema Matešića, koji tvrdi da je prezentaciju cijelog projekta još u travnju ove godine poslao Dubravki Vrgoč, a potom je i preporučio Belki.

Usprkos razočaranju što je njegov projekt propao, kaže da operi želi sve najbolje, jer je kaže u kreativnom smislu riječ o posve drugačijem projektu od njegovog.

«...ali jedno je sigurno», zaključuje Matešić, «da sam ja dobio 57.000 kn prošle godine sada bi se radio moj projekt po našoj priči».

Kad kaže 'našoj' Matešić misli na priču koju je trebao napisati Stojsavljević. Ima li on i kakvog udjela, odnosno (sukoba) interesa u najnovijoj inkarnaciji predstave o Tesli, još je prerano govoriti. No i ova dosad poznata više je nego znakovita.

A kakva je priča 'američkog' Tesle? Bit će to:

manje-više serija fatazija temeljena na nevjerojatnom životu Nikole Tesle, s fokusom na godine koje je proveo živeći na Manhattanu… Priča o idealistu zarobljenom u realnosti kompetitivnog kapitalizma idealan je predložak za modernu baroknu operu koja miješa ljude s bogovima, prirodno s natprirodnim. Cilj je ove produkcije esencijalna i simbolička istina, a ne ona detaljno doslovna… Osim osobe koja će igrati Teslu, svi drugi izvođači imat će više uloga… Glazbeni sastav činit će gudački kvartet, četiri električne gitare, klavijature i mali dječji zbor… Inscenacija će biti reduktivna i simbolična, a uz svjetlo koristit će i fotografiju, film i video…

Tesla in New York neće koristiti konvencionalni narativ, već će zapravo biti serija živih slika, počevši od one pastoralne u Smiljanu, Teslinom rodnom mjestu u Lici. Potom, obećavaju autori, slijedi selidba u New York 19. stoljeća i Teslin laboratorij na adresi  44 West Houston Street. Među scenama će se naći i razgovor s Markom Twainom, ali i trenutak u kojem Thomas Edison odbija izvršiti obećanje da će nagraditi Teslu i to rečenicom  “vi ne razumijete američki smisao za humor“. Posljednja scena zbiva se u golubima ispunjenoj sobi hotela New Yorker, u kojoj neposredno pred smrt, Tesla još uvijek priča s pticama…

Kline kaže kako se prema trenutnim planovima premijera ima zbiti 9. prosinca 2016. godine u zagrebačkom HNK, te kako istu “ni za što na svijetu ne bi propustio.“

I sasvim sigurno nije jedini.

***

Matešićev projekt za Teslu

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

2 Responses

  1. Ma super!
    No ja imam bolji i nešto jeftiniji prijedlog:
    U Beogradu postoji dosta dobro vođen muzej o Nikoli Tesli. U njemu se može vidjeti sva sila bljeskanja i “živih slika”; prizor koji je u stanju proizvesti rekonstruiran Teslin oscilator
    jako će razveseliti publiku mlađeg uzrasta.
    Troškovi posjeta tom muzeju neće prijeći 150 eura po osobi, a u slučaju ekskurzija mogući si popusti.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE