Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Umalo tragedija u Gavelli: srušio se željezni zastor

Umalo tragedija u Gavelli: srušio se željezni zastor

Na samom početku izvedbe predstave 'Zločin i kazna' željezni zastor namijenjen protupožarnoj zaštiti, srušio se na scenu. Srećom, kao i pri padu cugova u ZKM 1997. godine i ovaj put nije bilo žrtava.
Share on facebook
Share on twitter

Izvedba predstave Zločin i kazna u utorak, 10. prosinca u zagrebačkoj Gavelli umalo je bila - kobna. Naime, na samom početku predstave zastor koji, prema zamisli redatelja Zlatka Svibena, 'igra' u predstavi, nepredviđeno se srušio i samo pukom srećom nije ozlijedio nekoga od brojnih izvođača u predstavi.

Više stotina kilograma teški zastor dio je standardne scenske opreme, a njegova je glavna zadaća zaštita od požara, pa nije čudno da ga u Americi nazivaju još i protupožarnim ili Fire curtain.U Hrvatskoj, međutim željezni zastori nisu obvezni, a tome koliko ih se drži važnim apokazuje i činjenica da nisu navedeni kao jedan od parametara u klasifikaciji scenskih i izvedbenih prostora Ministarstva kulture iz 2009. godine.

No, i veći dio kazališta koja takav zastor imaju ne spuštaju ga svaki dan, za razliku od primjerice teatara u Velikoj Britaniji ili Njemačkoj. U Bečkoj državnoj operi, ne samo da željezni zastor spuštaju svakodnevno, nego im od 1998. služi i kao izložbeni prostor, jer u suradnji s  projektom museums in progress jednom godišnje odabiru suvremenog umjetnika koji će na njemu izlagati tijekom cijele sezone, očemu smo vam detaljno pisali ovdje.

Dio domaćih sigurnosnih zastora ugrađen je davno i svaka uporaba približava ih isteku roka trajanja, dok se pak negdje ne spuštaju zbog količine buke i utroška struke ili pak  zbog procjene kako su - nepotrebni -  jer se ni na sceni ni u gledalištu ne koristi otvoreni plamen ili sredstva koja bi ga mogla proizvesti.

Svoja 'željeza' svakodnevno ili gotovo svakodnevno, u nas spuštaju samo nacionalni teatri, poput primjerice zagrebačkog HNK  čiji je sigurnosni  zastor prema zamisli hrvatskih slikara Kamila Tompe i Frana Šimunovića skicirao i izveo slikar Vladimir Pintarić. Tijekom rekonstrukcije kazališta, postavljen je iznad portala i do danas je u uporabi.

Gavellin željezni zastor spada među starije u Hrvatskoj, a u uzrok je njegova zatajenja, neslužbeno saznajemo, kvar motora koji pogoni uzvlaku tj. cug na kojem se željezni zastor nalazi. Službeno očitovanje iz Gavelle još uvijek očekujemo.

Zahvaljujući prisebnosti tehničkog osoblja i ansambla kazališta, predstava ni na trenutak nije prekinuta, a zastor je natrag vraćen sustavom zupčanika.

No, bez obzira na to, ovaj slučaj otvara niz važnih pitanja: tko je i kada atestirao Gavellin željezni zastor? Hoće li, kad i uz koliki trošak pogonski sustav Gavellina 'željeza' biti zamijenjen? U kakvom su stanju ostali slični mehanizmi u Hrvatskoj, kojim je zakonima regulirana njihova uporaba i tko provodi nadzor nad istom?

Podsjetimo, 1997. godine neposredno pred otvorenje Tjedna suvremenog plesa jedan od cugova u Zagrebačkom kazalištu mladih pao je na scenu, zbog čega su tadašnja Inspekcija rada, gradske vlasti  i uprava teatra, scenu stavili van funkcije. No,  sapunica je s cugovima trajala još dugo, pa je 2003. godine tadašnji ZKM-ov ravnatelj Slobodan Šnajder, baš zbog stanja cugova tražio hitnu financijsku injekciju Grada i prijetio da će u suprotnom zatvoriti teatar.

Prijedlogom proračuna Grada Zagreba za 2013. bila je planirana nadogradnja kazališta i sanacija krova u iznosu od 2,5 milijuna kuna, a trebale su slijediti još veće investicije o kojima je ravnatelj kazališta Večernjem listu koncem 2012. godine izjavio:

Planirano je da apliciramo na IPA fondove, a ako uspijemo, trebali bi napraviti rekonstrukciju i nadogradnju kazališta. Sagradila bi se i nova mala dvorana koja bi nam i te kako trebala.

Od dogradnje kazališta ni od IPA fondova nije bilo ništa, ali je zato Grad u studenome donio je odluku o Programu radova  kapitalnih ulaganja u objekte društvenih djelatnosti, a u kojem je naveden i trošak od 400.000 kn za izradu projektne dokumentacije u Gavelli.

No, to očito, neće biti jedino nužno kapitalno ulaganje u Gavellu iduće sezone, no koliko će zapravo stajati dovođenje željeznog zastora u red tek ćemo saznati.

 

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE