Naslovnica > VIJESTI > MJUZIKL I OPERA > [EKSKLUZIVNO] Skandal u Komediji

[EKSKLUZIVNO] Skandal u Komediji

Jedva mjesec dana prije tri puta odgađane premijere 'najambicioznijeg projekta' u povijesti Komedije, kazalište potresa golemi skandal koji bi mogao imati značajne financijske posljedice.
Share on facebook
Share on twitter

U utorak 15. listopada, u zagrebačkom kazalištu Komedija trebao se dogoditi prvi aranžirni pokus drugog dijela predstave Spamalot, o čijoj smo vam izvornoj produkciji pisali na dugo i na široko još prije osam godina. No, umjesto nastavka rada na predstavi Letećeg cirkusa Monthya Pythona, na pozornici se zbio cirkus sasvim druge vrste. Sukob, koji je - ovisno o tome koju stranu konzultirate - bio rješavanje višemjesečnog problema u autorskom timu, ili pak, javni linč. Rezultat je pak takav da 'najambiciozniji projekt' kazališta Komedija, kako su ga u nedavnom intervjuu tjedniku Globus opisali redatelj Igor Mešin i ravnatelj kazališta Niko Pavlović, mjesec dana prije premijere nema ni koreografa ni dirigenta, a upitno je smije li koristiti i minutu dosad napravljenih plesnih brojeva.

Nakon konzultiranja svih dostupnih aktera cijele priče, rekonstrukcija tog dramatičnog utorka u Komediji izgleda ovako:

Koreografkinja predstave, Larisa (Lipovac) Navojec pozvana je na pozornicu na kojoj ju je dočekalo 50-tak članova ansambla, redatelj Mešin i dirigent Dinko Appelt. Potom su potonji i plesni ansambl iznjeli teške optužbe na njezin račun, optužili je za nerad, nedolaženje na pokuse i dovođenje projekta u pitanje. U nekom trenutku, u tom je sukobu pokušao intervenirati i ravnatelj kazališta, Niko Pavlović, no posve neuspješno, pa je nakon Appeltovog ultimatuma - "ili ona ili ja", Navojec zamoljena da napusti projekt, a malo zatim - na Mešinovu incijativu - i sam Appelt.

No, način na koji se sve navedeno događalo, sama je koreografkinja okvalificirala kao javni linč kakav nikad prije nije doživjela, a u kojem je bila vrijeđana i ponižavana. I premda se društvenim mrežama i email inboxima tijekom vikenda kao požar širilo pismo u kojem Larisa Navojec objašnjava svoju verziju priče, odbila ga je javno objaviti ili komentirati. U izjavi za Teatar.hr potvrdila je samo neke osnovne činjenice, rekla kako je idućih dana čeka sastanak s odvjetnicima i ravnateljem kazališta Nikom Pavlovićem, te kako će tek nakon toga biti spremna davati izjave za javnost.

Za razliku od nje, redatelj predstave Igor Mešin u telefonskom nam je razgovoru potvrdio kako je do sukoba došlo, te kako je duboko uvjeren da je isti posljedica osobnih netrpeljivosti između Larise Lipovac i Dinka Appelta.

"Larisa nije izbačena iz predstave već su zbog potpune nemogućnosti suradnje nje i dirigenta predstave i ona i dirigent zamoljeni da napuste projekt, kako bi se isti mogao završiti. Vodstvo kuće je odlučilo da je projekt otišao predaleko, da su u njega uloženi preveliki novci i da se od njega ne može odustati, te stoji iza toga da se taj projekt mora završiti. Ja se iz tog projekta mogu izvući samo tako da dam otkaz toj kući, što ja u ovoj situaciji nisam spreman. Mislim da je prvenstveni krivac za taj sukob dirigent, ali oni jednostavno nisu mogli više zajedno funkcionirati, a to se prelilo preko plesnog ansambla, koji je tražio da se promijeni koreograf. Ja iza toga nisam stajao i ja sam se izričito borio za ženu koju sam ja tamo i doveo i koju sam ja sad doveo neku neugodnu situaciju, ali to jednostavno tako nije moglo dalje. Morali su se napraviti neki apsolutni rezovi. Odluka je bila da se maknu i koreograf i dirigent i da se krene ispočetka.''

Na izravan upit hoće li u novnastalim okolnostima uopće stići završiti predstavu u roku (a koji je sam, u već spomenutom intervjuu naveo kao 22.11.2013.), Mešin nam je odgovorio:

Vidjet ćemo u ponedjeljak, vjerojatno će se rokovi malo pomicat, ali stojim kod toga da se predstava može završiti do kraja godine. Držim da sam u cijeloj toj priči najveća žrtva ja, jer se sve sad preko mene prelama. 

Mi sad gledamo da nađemo riješenje unutar kuće. Mi u kući imamo i dirigenta koji to može odradit i imamo čovjeka koji još nije koreograf, ali se školuje za taj posao i mislim da to može odraditi.

Dirigent kojeg Mešin spominje je Krešimir Batinić, a na izravan upit je li osoba koju razmatraju za koreografa Bojan Valentić, Mešin je odgovorio potvrdno.

Hoće li spomenuti dvojac doista biti angažiran pokušali smo doznati i od ravnatelja Komedije Nike Pavlovića, no on je odbio razgovor ispričavši se "obiteljskim objedom u Podravini", što je prilično neobično s obzirom na veličinu i važnost projekta.

Naime, Komedija je Spamalot kao premijeru najavila još 2010. godine, ali ga napravila nije i to, navodno, zbog nedostatka sredstava. U međuvremenu je, navodno, od nepoznatog i još anonimnog (!) dobročinitelja dobila donaciju od 200.000 kn kojima su plaćena autorska prava, pa se konačno u lipnju krenulo u produkciju (iako o tome na webu Komedije nema ni - slova). Cijenu cijelog projekta Pavlović je, u već više puta spominjanom intervjuu Globusu, procijenio na 1.000.000 kn, što je točno iznos koji Komedija po premijeri dobija od Grada Zagreba već godinama, pa je nejasno zašto se trebalo čekati Nepoznatog Nekog da plati prava, no to je sad već druga priča. Kako se pak moglo dogoditi da u tako važnom projektu tjednima bujaju netrpeljivosti i narušeni međuljudski odnosi, a da ravnatelj to ne pokuša riješiti, već da se na koncu time bavi ansambl - pitanje je svih pitanja.

Premijera je od lipnja dosad odgađana već dva puta, zbog čega su pojedini suradnici na projektu, pa tako i Navojec, prihvatili druge projekte. Upravo to jedan je od 'krimena' koji joj se stvalja na dušu. Usporedo sa Spamalotom, ona naime radi na premijeri dječje opere Ivica i Marica u HNK Zagreb, a koja premijeru ima idućeg petka.

No, za razliku od HNK, u kazalištu Komedija s čijim ansamblom radi od lipnja (ponekad i u prostoru vlastitog plesnog centra TALA), Larisa Navojec - nema ugovor.

I tu se priča dodatno komplicira. S jedne strane, neshvatljivo je kako je osoba bogate profesionalne karijere uopće mogla pristati raditi bez da je prije prvog pokusa regulirala svoja prava i obveze s kazalištem, no još je manje shvatljivo kako si je tako nešto mjesecima mogla dozvoliti jedna javna ustanova u kulturi.

Odluči li se Navojec podići tužbu protiv kazališta Komedija, kaptolski bi se teatar mogao naći u ozbiljnim problemima. S jedne strane mogao bi ostati bez licence za mjuzikl (moguće čak i platiti penale), jer pitanje je žele li vlasnici izvornika svoj naslov dovoditi u vezu sa ikakvim skandalima, a poglavito s nepotpisivanjem ugovora. S druge pak strane, i Komedija i Navojec mogli bi imati posla s hrvatskim pravosuđem jer su nereguliranjem međusobnog poslovnog odnosa sasvim sigurno prekršili zakon. Primjerice prema članku 12. Zakona o radu:

(1) Ugovor o radu sklapa se u pisanom obliku.

(2) Propust ugovornih stranaka da sklope ugovor o radu u pisanom obliku ne utječe na postojanje i valjanost tog ugovora.

(3) Ako ugovor o radu nije sklopljen u pisanom obliku, poslodavac je dužan radniku prije početka rada izdati pisanu potvrdu o sklopljenom ugovoru.

(4) Ako poslodavac prije početka rada ne sklopi s radnikom ugovor o radu u pisanom obliku ili mu ne izda pisanu potvrdu o sklopljenom ugovoru, smatra se da je s radnikom sklopio ugovor o radu na neodređeno vrijeme.

Bit će stoga zanimljivo vidjeti kako će idućih dana reagirati uprava Komedije, kao i sama Navojec, ali - što je možda najvažnije - strukovna udruga UPUH, čiji je Navojec član?

Hoće li, kao što to navodi jedno pismo podrške koje također već kola internetom, tražiti strukovni bojkot Kazališta Komedija?

Kako će se pak postaviti vlasnik kazališta Grad Zagreb, lako je iščitati i iz same činjenice da je bivši šef marketinga Komedije, Tedi Lušetić, protuzakonito zaposlen kao pomoćnik pročelnika Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport.

Nastavak - u svakom slučaju - slijedi. U međuvremenu vam preporučamo da se od cijelog skandala odmorite uz integralnu, iako bootleg, snimku izvorne brodvejske podjele mjuzikla Spamalot.

 

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI