Naslovnica > VIJESTI > PLES > Interview: Matija Ferlin

Interview: Matija Ferlin

O tome kako je raditi sa Sashom Waltz, zašto su ljudski odnosi vječno polje istraživanja, kakva je plesna scena u Puli i kakvi su planovi za budućnost...
Share on facebook
Share on twitter

Matija Ferlin jedan je od mlađih predstavnika hrvatske plesne scene, a svakako i jedno od najperspektivnijih. Iza njega su školovanje u Frankfurtu i Amsterdamu, put oko svijeta s kompanijom Sashe Waltz, ali i nekoliko samostalnih projekata poput 'Sad SaM', te najnovijeg, 'Drugo za jedno', premijerno izvedenog u INK-u, u Matijinom rodnom gradu Puli, koji je i bio povod ovog našeg razgovora. Matija je podijelio s nama nešto o svom dosadašnjem radu i plesnoj edukaciji, sadašnjim i budućim projektima, plesnoj sceni u Puli...

U zadnje je vrijeme stalno otvorena rasprava o mogućnosti otvaranja plesne akademije u Hrvatskoj. Što misliš o tome i reci nam nešto o svom iskustvu studiranja vani...

MF: Moram priznati da sam o tome prvi put pročitao u razgovoru koji ste vi objavili sa Snježanom Abramović. Nisam bio u Zagrebu od mjeseca svibnja, a informacije takvog tipa teško izlaze iz Zagreba. Ne podržavam ideju jer nisam uvjeren da je plesna akademija idealna forma edukacije za Hrvatsku u ovom trenutku. Mislim da plesna scena u Hrvatskoj nema potrebnu infrastrukturu za rad, a sigurno ne za edukaciju... Mislim da je prije toga potrebno umrežavnje hrvatske plesne scene s ostatkom Europe i da se plesna akademija mora roditi na jedan prirodan način (više kao potreba, a manje kao dobra ideja ili želja.)

Gotovo odmah nakon studija došao si kod Sashe Waltz. Kako je raditi za takvu renomiranu kompaniju? Što si sve radio s njom, jesi li imao vremena u tom periodu razvijati samostalne projekte...?

MF: Da, nakon studija dobio sam angažman u kompaniji Sasha Waltz & Guests te proveo 2 godine u Berlinu. Surađivao sam na projketima 'Gezeiten', 'Radial dialogue' u koreografiji Sashe Waltz te 'Don’t We' u koreografiji Luca Dunberrya. Luksuz je riječ koju ja često puta vežem za vrijeme provedeno u toj kompaniji. Pritom ne mislim na svoju mjesečnu plaću nego na kreativni lukusuz koji ti je omogućen tijekom procesa. Da pojasnim; Sasha traži nevjerojatno mnogo tijekom proba, traži od tebe da je odvedeš u njene i svoje nepoznanice i pruža ti nevjerojatnu slobodu u izražaju. Slobodu koju moraš opravdati pred 1000 gledatelja. Traži od tebe veliko povjerenje, da joj vjeruješ tijekom procesa, jer i sama se upušta u jedan kreativni vrtlog kojeg je ponekad teško kontrolirati s grupom od šesnaest izvođača. Ti kao izvođač sudjeluješ u svemu, od odabira kostima do odabira rekvizita, partnera u scenama itd. Katkad nisi lišen teškoća i frustracija, ali često svjedočiš divljenju tom mehanizmu kojeg i ti sam pokrećeš.

U te dvije godine provedene u Berlinu nisam imao previše vremena za svoj vlastiti rad. Sashine predstave putuju mnogo i njen rad zahtijeva jednu određenu disciplinu i posvećenost, no našao sam vremena da razvijem jedan projekt i to fotografskog tipa. Projekt, suradnja između fotografa Heinz Peter Knesa i mene je bio izložen na prošlogodišnjem Festivalu plesa i neverbalnog kazališta u Svetvinčentu.

Dijana i ti dugo se poznajete. Kako ste se odlučili na ovaj projekt i možeš li reći nešto više o njemu? Je li on nastavak istraživanja započet u 'SaD SaM' ili...?

MF: Da, Dijana i ja poznajemo se od svoje 14 godine kada smo zajedno krenuli u kazališne vode. Ovaj projekt nastao je na poziv ravnateljice INK-a Gordane Jeromele Kaić koji je na početku trebao imati formu kvarteta no zbog različitih obveza i termina ostalih glumica pretvorio se u duet. 'Drugo za jedno' je definitivno nastavak istraživanja započet u 'Sad Sam', kao što će sljedeća predstava biti kreativni nastavak 'Drugo za jedno'. Istraživanju i ispitivanju o ljudskim odnosima ne vidim kraj. Svjestan sam da se u svakoj predstavi mijenja fokus, ali prinicipi rada ostaju manje više jednaki. Težim iskrenosti i eliminaciji fizičke dekorativnosti gdje tijelo postaje u svojoj jednostavnosti pokreta prenosnik jednostavne informacije. Nevjerojatno mi je bitan odnos s publikom tijekom izvođenja te konstantno podsjećanje na činjenicu da sam/smo sada(tada) i tu(tamo) zajedno s/pred njima.

O 'Drugo za jedno' rekao bih samo (copy/paste iz programske knjižice):
Izmjenili smo poljubac jednom. U tišini. Dok smo bili djeca. Odrasli smo (tako kažu) i poljubili se opet. Bili smo u potrazi za načinima koji bi nas više zbližili, a bili smo jako blizu. Rekli smo 'da' jedno drugome tisuću puta. Bez žaljenja. Pjevali smo jedan drugome i na uho šaputali poznate melodije povijesti, plešući s lijeva na desno. 'Drugo za Jedno!' viknuo je doktor preko telefona. Moj prijatelj vlasnik bivšeg grada napisao je pjesme o mladenki, ljubomori, stolicima i svećeniku. Te večeri preplivao sam ocean da se ozdravim od jednokratne ljubavi, sakupio sve što sam ikada naučio o planiranoj ljubavi, nazvao one nove ptice s juga i zamolio ih da mi se priključe. Na kraju napornog dana ptice su ispunile moja glazbena očekivanja, a On još uvijek ne dopušta da joj poljubim usne. Dok ja čekam ispod napuhanog neba, On se drži plana. Plana, u koji se ne smijem miješati.

Drugo za jedno su, dakle, glumica i plesač... a tvoji radovi i inače često klize između izvedbenih žanrova – je li to osobna poetika, stav ili naprosto slučajnost?

Nisam nikad volio biti dio žanra i uvijek pokušavam izbjeći bilo kakvo imenovanje, grupiranje, ali svjestan sam da zbog svoje raznovrsne edukacije (Dramski studio, Škola za primjenjenu umjetnost, Baletna škola u Frankfurtu te SNDO u Amsterdamu) klizim kroz te žanrove. Od ova 3 ponuđena ja bih rekao: Naprosto slučajnost!

U Puli se trenutno događa zanimljiva situacija što se razvoja plesne scene tiče – skupio se određeni broj povratnika plesača/koreografa iz inozemstva koji su generacijski bliski i nezavisna se scena se u Hrvatskoj konačno pojavila još negdje osim u Zagrebu, možeš li nam nešto reći o tome?

MF: Trenutna situacija:
a) Čekamo još nekoliko povratnika.
b) Istarsko narodno kazalište je/će u manje od godinu dana producirati 3 plesne predstave povratnika.
c) Povratnici pripremaju, istražuju nove forme za edukaciju mlađih narastaja u Puli.
d) Otvara se udruga.
e) 40% posto žena/povratnica koje djeluju na pulskoj plesnoj sceni očekuju dijete.
f) To nas raduje.

Nedavno si bio na festivalu Mladi levi u Ljubljani, jednom od zanimljivijih festivala koji predstavlja mlade teatarske snage. Kakva su iskustva s tog festivala, je li festival možda donio neku novu suradnju?

MF: Gostovanje na festivalu 'Mladi Levi' prošlo je iznimno dobro. Oduševila me ljubljanska publika i cijelli staff festivala. Nažalost, u periodu festivala imao sam probe u Puli za 'Drugo za Jedno' tako da nisam bio u mogućnosti pogledati ostale predstave. No, rodile su se neke suradnje i nova poznanstva na zadovljstvo obiju strana, a jedino što za sad mogu reći je da 'Sad Sam' 24.11. gostuje u Mariboru.

Platforma mladih koreografa – na protekloj si bio posebni gost, ove godine te nema u njihovom presjeku hrvatske produkcije, kao što nisi bio ni dio hrvatske selekcije na prošlom TSP-u... biraš li namjerno neki drugi tip festivala kao što je Queer?

MF: Definitivno biram kontekst u kojem se moj rad pokazuje. Ali do sad u Hrvatskoj nisam odbio ni jedno gostovanje svoje predstave iz tog razloga. 'Sad Sam' je trebao gostovati prije 2 godine na TSP-u ,no zbog termina se nismo mogli usaglasiti. S curama iz Platforme imam jako dobar dijalog, a činjenica da me nema u njihovom presjeku je vise nego logična. Ništa novo nisam napravio, a premijera 'Drugo za jedno' se preklapa s Platformom.

Planovi za budućnost općenito?

MF: Postoje činjenice i želje, a planiranje prepuštam drugome. 'Sad Sam' je pozvan na nekoliko festivala u Europi i Americi, dodijeljena mi je rezidencija za novi projekt u Chez Buswicku u New Yorku, držim seminare u Ljubljani i Torontu. Nastavljam s igranjem predstava Sashe Waltz & Guests, 'Public Recordings' i nadajmo se moje zadnje predstave 'Drugo za jedno'… a postajem i stric te otvaram dućan.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI