Login za korisnike

Tartuffeerie

Molièreov ‘Tartuffe’ neće dočekati premijeru jer redatelj režira predizborni skup, a glumci igraju u sapunici. Sve to, i još u stihovima, priopćit će vam ravnateljica Drame HNK Zagreb, a na sceni – HNK Split.

***

Nagrada 'Marin Držić' najviše je priznanje za dramski tekst u Hrvata, a u ime Ministarstva kulture dodjeljuje je već godinama isti sastav stručnog povjerenstva - Branka Cvitković dramska umjetnica prvakinja Drame HNK u Zagrebu, Nino Škrabe književnik i dramski pisac te Boris B. Hrovat književnik i kazališni kritičar.

Rečeno povjerenstvo ima spefifične kriterije i literarni ukus, pa je tako uz ine oduke, dvije godine za redom drugu Držićevu nagradu podarilo tekstovima koji oponašaju stil i 'rukopis' proslavljenih klasika. 2008. godine tako je nagrađena Darsa - farsa pseudoržićevska drama Matka Sršena, a godinu dana kasnije pseudomolierovska Tartufferie iz pera (ili tipkovnice) Sanje Ivić.

Kako joj i naslov kaže, drama je inspirirana Molièreovim Tartuffeom (a kojeg trenutno na repertoaru ima GDK Gavella), dok se sufiks 'feerie' referira na u francuskom kazalištu 18. stoljeća popularni žanr opére féerie, tj. opernih baleta temeljenih na pričama o vilama i vilenjacima, začinjenih elementima magije.

Međutim, umjesto vilenjačkog svijeta za 'predstavu u kojoj ne manjka čudesa', u Tartuffeerie će se pobrinuti glumci koji pokušavajući do premijere dovesti produkciju Tartuffea, publici otkrivaju i brojne unutrašnje mehanizme domaćeg teatra.

Doznajemo tako da kazališni majstori ne prestaju tračati i stalno rade u fušu, dok su glumci neprestano zauzeti međusobnim gloženjem i podmetanjem, i jedni samo čekaju penziju, a drugi samo misle na seks. Uz to su, tvrdi redatelj, koji ženske uloge dijeli u vlastitom krevetu, 'sapuničarska gamad' koja nikad 'nema termina', dok mu oni uzvraćaju kako uprkos pozamašnim honorarima izbiva s pokusa i po desetak dana, i to zato jer je ili zauzeti paralelnim režiranjem druge predstave u drugom kazalištu ili pak - režiranjem predizbornih skupova. U toj i takvoj atmosferi, ansambl predstave odlučuje napustiti glumica u glavnoj ženskoj ulozi, dok istovremeno uprava kazališta u suradnji s Ministarstvom kulture i gradskim vlastima odlučuje na dulje vrijeme zatvoriti teatar zbog opsežne renovacije, te otkazati sve premijere i raspustiti ansambl...

Twist u cijeloj priči jest činjenica da je autorica teksta, Sanja Ivić, dugogodišnja dramaturginja, a trenutno već drugi put i ravnateljica Drame HNK Zagreb, kazališta koje godinama nadležne poziva na renovaciju zgrade, a u kojem nije neuobičajeno da se premijera dogodi i bez prisustva redatelja.

Možda će baš zato Tartuffeerie praizvedbu imati u HNK Split, na čiju ga scenu postavlja baš bivši ravnatelj tamošnje Drame - Goran Golovko.

autorski tim
Tomislav Luetićoblikovanje zvuka
Marin Gozzescenograf
Goran Golovkoredatelj
Mirko Krstičevićizbor glazbe
Elena Nikolajevascenski pokret
Marija Žarakkostimograf
Sanja Ivićtekst
Zvonimir Mihanovićoblikovanje svjetla
Anita Runjić Stoilovajezični savjetnik

izvođači
Anastasija JankovskaMariane
Arijana ČulinaGospođa Pernell
Bruna BebićDramaturginja
Filip RadošOrgon
Goran MarkovićDamis
Josip ZovkoInspicijent
Ksenija ProhaskaDorine
Marko PetrićGospodin Loyal, redatelj
Nenad SrdelićKrojač
Nikola IvoševićTartuffe
Nives IvankovićŠaptačica
Robert KurbašaRobert KurbašaCleante
Tajana JovanovićElmire
Vicko BilandžićValere

  • Kad članak počinje s nagradom koje dodjeljuje naše Ministarstvo (ne)kulture, nikako ne sluti na dobro. Nagrade treba ukinuti, ako želimo da ovaj posao kojim se bavimo imamo imalo ikakvoga smisla…

Odgovori