Nagrada 'Marin Držić' najviše je priznanje za dramski tekst u Hrvata, a u ime Ministarstva kulture dodjeljuje je već godinama isti sastav stručnog povjerenstva - Branka Cvitković dramska umjetnica prvakinja Drame HNK u Zagrebu, Nino Škrabe književnik i dramski pisac te Boris B. Hrovat književnik i kazališni kritičar.
Rečeno povjerenstvo ima spefifične kriterije i literarni ukus, pa je tako uz ine oduke, dvije godine za redom drugu Držićevu nagradu podarilo tekstovima koji oponašaju stil i 'rukopis' proslavljenih klasika. 2008. godine tako je nagrađena Darsa - farsa pseudoržićevska drama Matka Sršena, a godinu dana kasnije pseudomolierovska Tartufferie iz pera (ili tipkovnice) Sanje Ivić.
Kako joj i naslov kaže, drama je inspirirana Molièreovim Tartuffeom (a kojeg trenutno na repertoaru ima GDK Gavella), dok se sufiks 'feerie' referira na u francuskom kazalištu 18. stoljeća popularni žanr opére féerie, tj. opernih baleta temeljenih na pričama o vilama i vilenjacima, začinjenih elementima magije.
Međutim, umjesto vilenjačkog svijeta za 'predstavu u kojoj ne manjka čudesa', u Tartuffeerie će se pobrinuti glumci koji pokušavajući do premijere dovesti produkciju Tartuffea, publici otkrivaju i brojne unutrašnje mehanizme domaćeg teatra.
Doznajemo tako da kazališni majstori ne prestaju tračati i stalno rade u fušu, dok su glumci neprestano zauzeti međusobnim gloženjem i podmetanjem, i jedni samo čekaju penziju, a drugi samo misle na seks. Uz to su, tvrdi redatelj, koji ženske uloge dijeli u vlastitom krevetu, 'sapuničarska gamad' koja nikad 'nema termina', dok mu oni uzvraćaju kako uprkos pozamašnim honorarima izbiva s pokusa i po desetak dana, i to zato jer je ili zauzeti paralelnim režiranjem druge predstave u drugom kazalištu ili pak - režiranjem predizbornih skupova. U toj i takvoj atmosferi, ansambl predstave odlučuje napustiti glumica u glavnoj ženskoj ulozi, dok istovremeno uprava kazališta u suradnji s Ministarstvom kulture i gradskim vlastima odlučuje na dulje vrijeme zatvoriti teatar zbog opsežne renovacije, te otkazati sve premijere i raspustiti ansambl...
Twist u cijeloj priči jest činjenica da je autorica teksta, Sanja Ivić, dugogodišnja dramaturginja, a trenutno već drugi put i ravnateljica Drame HNK Zagreb, kazališta koje godinama nadležne poziva na renovaciju zgrade, a u kojem nije neuobičajeno da se premijera dogodi i bez prisustva redatelja.
Možda će baš zato Tartuffeerie praizvedbu imati u HNK Split, na čiju ga scenu postavlja baš bivši ravnatelj tamošnje Drame - Goran Golovko.
One Response
Kad članak počinje s nagradom koje dodjeljuje naše Ministarstvo (ne)kulture, nikako ne sluti na dobro. Nagrade treba ukinuti, ako želimo da ovaj posao kojim se bavimo imamo imalo ikakvoga smisla…