Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Nakon skandalozne rasprave Skupština nije imenovala ravnatelja ZKM

Nakon skandalozne rasprave Skupština nije imenovala ravnatelja ZKM

Zazivanje odstrela pojedinih političkih opcija, nazivanja intendanta nacionalnih teatra 'nedarovitim aktivistima', optužbe da su zaposlenici ZKM - lijeni iispranog mozga, da je ZPC služio za ples na štangi, i zazivanje zakonske zabrane političkog kazališta... donosimo detaljan zapisnik.
Share on facebook
Share on twitter

Zagrebačka Gradska skupština danas je s 12 glasova za, 20 glasova protiv i 5 suzdržanih odbila imenovati Danijela Ljuboju ravnateljem ZKM.  No od ishoda koji je bio  manje-više očekivan, puno je zanimljivija bila, pače - zastrašujuća rasprava čiji vam stenogram prenosimo u cijelosti.

***

Predsjednica Kazališnog vijeća Kostadinka Velkovska: Vijeće je u novom sazivu konstituirano 17. siječnja i na toj sjednici je pregledana pristigla natječajna dokumentacija. Unatoč mojoj sugestiji da se razgovori o programima s kandidatima odgode za par dana potrebnih za studiozno proučavanje programa, ostali članovi inszistirali su da se razgovori obave za manje od 24 sata te je tada i donešena odluka. Četiri glasa su bila za Ljuboju, jedan protiv – to sam bila ja. Dakle odluka je donešena 24 sata nakon konstituirajuće sjednice u novom sazivu. Mislim da je ova odluka ishitrena.

Predsjednica odbora za izbor i imenovanje Milana Vuković Runjić: Odbor je na 14. sjednici razmotrio prijedlog i jednoglasno nije podržao prijedlog te je stoga predložio da ni Skupština ne privati prijedlog.

U ime Odbora za kulturu zastupnica Brezak Stamać: Na sjednici nas je bilo 4, a opravdano je izostala zastupnica Borić koja je bila na putu u SAD. NA Odboru je bila i gđa Velkovska koja nam je iznjela ovo što smo sada čuli. Nakon uljudne rasprave je zamoljena da pročita obrazloženje, ali kako ga nije imala to sam učinila ja. Nakon rasprave odbor nije privatio prijedlog.

Marko Torjanac: Mislim da nema razloga da se g. Ljuboju ne potvrdi jer je tu odluku donijelo stručno Kazališno vijeće. Zato vijeća i postoje. Struka je ovdje rekla svoje i to omjerom 4:1. Što se tiče tvrdnje gđe Velkovske o kratkom roku moram naglasiti samo da je na web stranici izvještaj sa sastanka vijeća u kojem stoji daje vijeće jednoglasno odlučilo odluku donijeti za jedan dan. Dakle i gđa Velkovska je glasala za takvu odluku, a problem je nastao kad nije izabran kandidat za kojeg je ona glasala. U vijeću sjede stručnjaci i oni mogu za jedan dan donijeti takvu odluku. G. Ljuboja je dobio i podršku ansambla. U slučaju da se ovaj prijedlog ne prihvati ovo bi bio prvi put da Gradska skupština ne potvrdi kandidata kojeg je izabralo 4 od 5 članova Kazališnog vijeća.

Andrija Mikulić: Nije prvi put...

Torjanac: Onda valjda drugi... Molim vas da poštujuemo struku.

Rada Borić: Voljela bih znati kada je to bilo... po mojim informacijama od 2006. kad su oformljena Kazališna vijeća to se nije dogodilo... Čak bi me to manje pogodilo kad time ne bismo sami sebe demantirali jer smo mi prije mjesec dana izabrali to Kazališno vijeće. Ovdje ne bih htjela govoriti o mandatu prethodne i aktualne ravnateljice... Gđa Velkovska nama nije govorila o tome kako je Kazališno vijeće ocijenilo oba programa... U tri godine niti jedna koprodukcija u tom kazalištu nije ostvarena... Kad se govori o nagradama tog kazališta to manje govori o ravnateljima koji nisu bili u stanju osigurati da kazalište ima zaposlenog dramaturga, a da ne govorimo o ad hoc rješavanju problema... Treba pogledati što kaže Kazališno vijeće, da vam ne čitam imate to u prilogu... moje je ovdje da ne govorimo o imenima i prezimenima... ako je g. Gradonačelnik krivo procijenio kako mu izgledaju Kazališna vijeća pa ne može preko njih odlučivati o ravnateljima... mi smo izabrali te ljude i moramo vjerovati da oni bolje znaju od nas...

Milana Vuković Runjić: Imao je ZKM dviej koprodukcije – Parma i Maribor. To što smo izabrali Kazališno vijeće ne znači da ćemo njihove odluke poštovati. Zašto bismo onda imali sjednice Odbora? Sigurno je da je u tom programu g. Ljuboje piše ili ne piše nešto zbog čega smo donijeli ovakvu odluku... Ne bih rekla da je ZKM u mandatu aktualne ravnateljice potonuo, kao što bih rekla i da od 123 zaposlena većina u tom kazalištu jest za aktualnu ravnateljicu... nisu tamo samo glumci...

Rada Borić: Oba ta projekta dogovrena su u mandatu prethodne ravnateljice... a i voljela bih znati kojom ste metodom došli do informacije o podršci, je li bio neki referendum? Ne zaboravimo da se zbog aktualne ravnateljice mijenjao Statut i da ona dolazi s plesne scene... Ako ćemo sve rušiti što delegiramo ljudima, onda se ajmo dogovoriti da ih sve ukinemo pa neka gradonačelnik kadrovira kako želi...

Andrija Mikulić: Ne možemo mi ništa ukidati, jer je to propisano zakonom. U pretprošlom sazivu pet puta nije ispoštovana odluka, u prošlom sazivu dva puta...

Tomislav Stojak: Nažalost u ovom mandatu se 'iniciralo' da se dodatno urušila plesna scena, jer je ZKM preuzeo različitim metodama ZPC... pokazalo se da je to bila loša odluka... ali kad netko napiše da će inicirati projekte započete u aktualnom mandatu to pokazuje da stvari u ZKM neće ići dobro, da se neće otvoriti protor za plesnu scenu u ZPC... Nažalost ta se odluka pokazala lošom, nije se pokazala kao odluka koja doprinosi razvoju plesne scene nego njezinom urušavanju.

Stanko Kordić: Ja sam dobacio da bi bilo bolje da nismo čuli predsjednicu Kazališnog vijeća s obzirom na ono što je rekla. Gospođa Velkovska nam je uputila dopis u kojem nam kaže da je vijeće spremno za donošenje prijedloga... i onda dođe ovdje i kaže ono što ona misli o tome. Dakle ovo je bio prijedlog Kazališnog vijeća, ne vaš. Vi ste ovdje trebali iznijeti stav Vijeća inače ne zaslužujete biti njegova predsjednica.Mogli ste napisati izdvojeno mišljenje. U tom smislu ne zaslužujete biti predsjednica Kazališnog vijeća. Kolege su koliko znam žurile samo zbog toga što ste vi sjednicu sazvali tek 17. i tako doveli u opasnost cijeli natječaj jer je rok kao što dobro znate 40 dana. Kazališno vijeće je jedini ovlašteni predlagatelj i donijelo je svoj prijedlog. Mi nigdje nismo čuli što je vijeće imalo za reći nego smo čuli ono što ste vi gđo Velkovska imali za reći.

Kostadinka Velkovska: Na ovo što ste rekli: na kraju na drugoj stranici piše – na gorenavedeno obrazloženje predsjednica Velkovska donosi svoje izdvojeno mišljenje... Ne radi se o nezadovoljstvu svih zaposlenika već nezadovoljstvo 25 glumaca... ja taj spisak nisam vidjela... rekli su mi da ću to ako dođe do suda... mislim da članovi vijeća nisu dobro proučili program aktualne ravnateljice, kazalište je u velikom plusu, dobili su 32 nagrade... rekli su mi da je to sve namješteno.Tri možete namjestiti, ali recite mi kako netko može namjestiti 32 nagrade.Na pitanje kako odvojit plesni ovaj od ovog, malo je teško – to grad odvaja. Ne to Grad. Da je bilo novaca to bi bilo samostalno. Imali su 7 godina jer je takvo vodstvo bilo. I sad na neki način kontrolu vodi ZKM, a kad se malo bolji financijski uvjeti stvore to će se i ostavrit... Ne da je ja branim, ali neke stvari treba priznat. To je dobro. Ovo nije dobro. Ljuboja je bio na određeno 11-12 godina, kad je Abramovićka došla ona se izborila da on ide na neodređeno, da im da režiraju, stalno im izlazi u susret... to je odličan ansambl, ali možda oni među sobom imaju problema za koje ja ne znam. Za malog Ljuboju mislim da je jedan korektan glumac, ali nije imao iskustvo da nešto vodi da radi... zato sam bila protiv. Dan ranije kad su pritisli, to je bio takav pritisak, koji sam jedva izdržala da sam se iza tog sastanka koji je trajao 5 sati – razbolila.

Tomislav Tomašević: Moram priznat da nisam dugo u Skupštini, ali moram priznati da nisam još čuo nesuvislije izlaganje od svih govornika od ovog. Diskurs koji koristite je apsolutno neprimjeren: nazivati sadašnju ravnateljicu Abramovićka... mislim da vas je već predsjednik trebao opomenuti... to je apsolutno neprimjeren diskurs, ne znam kako ste uopće postali predsjednica Kazališnog vijeća. Vaša dužnost kao predsjednice je bila da izvjestite kako se glasalo i zašto se tako glasalo. Mogli ste vidjeti kako je predsjednica Odbora za kulturu. Po meni je to potpuno neprimjereno, a što se tiče dezinformacija koje ste govorili o nagradama i slično...  o tome ću kasnije u raspravi. Ali ovakav diskurs nikad nisam čuo...

Stanko Kordić: Ne znam zašto ste se javili. Niste ništa rekli. Dakle vi kao predsjednica Kazališnog vijeća...

Andrija Mikulić: U ime predlagatelja može javiti u bilo kojem trenutku...

Stanko Kordić: Htio sam reći da gđa Velkovska svojim naknadnim govorom nije demantirala niti jednu jedinu riječ. Ja nisam čuo niti jedan argument u ime vijeća nego samo osobni stav gđe Velkovske. Mi ovdje imamo odluku vijeća i prezentirate odluku Vijeća. A vi to niste napravili i to je skandalozno.

Marko Torjanac:  Htio sam samo reći da smo od gđe Velkovske dobili djelomične informacije. Rekla je da g Ljuboja nema nikakvog iskustva. To nije kriterij – nije ih imala ni gđa Babić u Trešnji, pa ni gđa Vrgoč kad smo je prvi put imenovali, a gđa Abramović nije imala iskustva u vođenju dramskog kazališta što se pokazalo da nije bilo dobro... Nagrade treba gledati u kontekstu, u prošlom mandatu ih je bilo duplo više.

Tomislav Stojak: Želim replicirati štovanoj gđi Velkovskoj: govorili ste da su bili pritisci da hitno donesete odluku. Kao predsjednica imate mnoge načine da upozorite na pristike ili da ih odbacite. Ali vi ste već bili predsjednica Kazališnog vijeća u ZKM, niste govorili o pritiscima kad se dva puta mijenjao statut kazališta. Rekli ste da nije dobro da g. Ljuboja želi izdvojiti ZPC. U mojim očima to mu je veliki plus. Upozoravali smo da to neće biti dobro. I konačno kako jedna uspješna umjetnica i voditeljica jednog plesnog festivala u tri godine uspije okrenuti protiv sebe ansambl? To ste se i vi trebali zapitati.

Zlatko Hasanbegović: Dakle vratimo se na meritum. Prestanimo svi biti na neki način licemjeri. Treba jasno reći o čemu se ovdje radi. Mi ne raspravljamo o fantomskim programima. Ovo je prvorazredno političko pitanje, pitanje stanovite kulturne politike i načela iza te politike koju bi trebao voditi ovaj grad i koja ne može biti ovakva i onakva i koja bi trebala imati uporište u većini koja čini ovu Skupštinu. Iz ovoga se ne može isključiti politika sve dok zakon propisuje da predstavnička tijela dakle par excelance politička tijela biraju Kazališna vijeća i ova Skupština potvrđuje ili ne potvrđuje njihove odluke. Tko je kriv da je do ovoga došlo? Krivac je samo jedan i on se zove gradonačelnik Grada Zagreba. Niste krivi vi gđo Borić što ste dobili u ruke igračku za provođenje svojih ideološikih stavova pa mimo skupštinske većine eskponenti politički lijevoga bloka čine većinu. Gospodin Torjanac je ovdje izrekao odu struci. Kojoj struci? O kome govorimo? O odvjetniku iz stranke GLAS koji sjedi u Kazališnom vijeću. Gradonačelnik je kriv za uvođenje eksponenata Nove ljevice, jednu vrstu parapolitičkoga puča koji je proveden u ZKM, iza čega ne stoji nikava struka, ne budimo mala djeca, nego parpolitička, parakulturna družba...Ovo je parapolitički puč. G. Ljuboja je ovdje nebitan. Rješenje je jednostavno ono je jedino moguće, a to je – onima koji su potpuno nelegitimno dobili igračku u ruke tu igračku im treba oduzeti i imenovati nove članove kazališnog vijeća. Dame i gospodo pročitajte program. Osim ovog uvodonoga prosedea u kojem možemo čitati razinu iz školske zadaćnice 3. A... (citira Ljubojin program)... Suza mi je kanula iz oka kada sam to čitao... Nakon ovoga prosedea u obliku floskule koja ne bi mogla dobiti ocjenu odličan u 3 razredu bilo koje škole imamo program u kojemu se jasno kaže i ne krije... ja ovaj program g. Ljuboje poštujem više nego bilo koji bezbojnih programa s kojima sam se imao susresti... kaže se da je glavna je stvar suradnja s regijom, zemljama s kojima smo dijeli prošlost i koje su na putu za EU... s Mađarskom? Regija? U programu imamo jasno rečeno, to potpisujem: «Kazališni program platforma je za tretiranje stvarnosti, upravo zbog te činjenice kazalište ima poziciju moći....» Da, kazalište ima tu poziciju, a ova Skupština bila bi mazohistička kad bi to predala u ruke Nove ljevice. Možete li gospođo Borić zamisliti da takvu moć date u ruke nekom predstavniku Neovisni za Hrvatsku? Naravno da ne možete.... Dalje, u programu, stanoviti klasici, to nam je poznato to će biti samo paravan... gdje se navode konkretni autori... Autorski projekt Olivera Frljića. Koji? Nije bitno koji, on će napraviti po narudžbi... Imamo SWOT analizu... ja bih volio da mi se to prevede... Imamo prijetnje: religijski utjecaji, braniteljske udruge... dakle stvar je jako jednostavna – tražimo nove članove Kazališnog vijeća koji će proizaći iz ove skupštinske većine...

Tomislav Tomašević: Ja mislim da smo sada najbolje vidjeli zašto gradski zastupnici ne bi trebali sjediti u Kazališnim i upravnim vijećima. Sad ste vidjeli kako to izgleda kada oni sjede u vijećima i na koji način će se birati programi, ravnatelji i što će biti jedini kriterij. Za vašu informaciju u ZOK-u ne piše da predstavnička tijela biraju sve članove Kazališnih vijeća. U ZOK-u piše da vijeća imaju 5 do 7 članova i da svoje predstavike imaju članovi ansambla i zaspolenici. Ovdje imamo vijeće koje ima 5 članova, predstavnika radnika koji nije dao svoje povjerenje sadašnjoj ravvnateljici. Predstavnik glumaca je napravio isto. Vi derogirate ZOK, vi kažete da je nebitno kako zaposlenici i umjetnici glasaju jer je samo bitno kako glasaju predstavnici koje je imenovala Skupština, koji moraju biti komesari koji će brojati krvna zrnca...

Zlatko Hasanbegović: Vi ste krivo interpretirali moje riječi. Upravo sam vašu kolegicu Borić neformalno upozorio na ono na što ste vi mene formalno upozorili. Naravno da mi je poznato biranje Kazališnog vijeća. Ne ulazeći u agitaciju koja se tjednima odvijala u ZKM i koja je potpuno legitimna, ja se na ta dva člana vijeća nisam fokusirao. Nego na preostala tri člana. Koji su greška. I ako želimo rješenje ta se greška mora ispraviti. I ta barem dva nova od tri člana će donijeti odluku koja će korespondirati s većinom. Da, čitao sam programe, dosad se nisu čitali pa smo došli do toga da nedaroviti ideološki aktivisti vode nacionalne kazališne kuće od Rijeke nadalje.

Stanko Kordić: Ja bih tu replicirao samo na onaj dio gdje se vi referirate na pravo skupštinske većine da određuje kulturne politike pa preko imenovanja u Kazališna vijeća. Što je s ostalima koji su dobili glasove od građana? Što smo mi? Krumpiri? Kaže se Skupština imenuje. A ne skupštinska većina. Ako taj demokratski supstrat eliminiramo onda bismo imali tko pobjedi sve ima. Ali ovdje praktički pola većine također predstavlja građane.

Katarina Peović Vuković: Ovdje se desila jedna izuzetno zanimljiva stvar i zahvaljujem g. Hasanbegoviću. Rekli ste da će se ovo riješiti tako da se radnici i umjetnici indoktriniraju i da će se tako riješiti ovaj problem. Vi ste rekli da ih je Nova ljevica instruirala. Ono što se ovdje dešava jest da je volja većine u Skupštini različta od volje većine radnika u ZKM. U ovom slučaju nam se pokazuje što znači da je kultura par excelance političko pitanje. Ovdje se zbiva ono što je jako zanimljivo – direktno demokratska politika nas neće dovesti u ovakve situacije u kojima se ovdje nalazimo. Da radnici sami odlučuju. Vi ne možete izbjeći činjenicu da je većina radnika tamo lijevo orjentirana.

Zlatko Hasanbegović: Pogrešno ste shvatili dijalektiku moje argumentacije. Ja uopće nisam govorio o preodgoju i ispiranju mozga predstavnika zaposlenika. Njima su tjednima, mjesecima godinama ispirali mozgove i među njima legitimno agitirali neki drugi. Vaš klub se sastoji od komunalnih aktivista, salonske ljevice proizašle iz nevladinog aktizma i vas kao predstavnika radnika. Vaš utjecaj na taj milje je nikakav. To su aktivisti i prijatelji gđe Borić, ne vi – vi s tim nemate nikakve veze. Gđa Rada Borić zna tko je i po kojim kriterijima unutra došao.

Jelena Pavičić Vukičević: Doista ne mislim polemizirati niti s jednom političkom opcijom koja ovdje želi braniti određeni program, no imam potrebu reći da u ovoj skupštini i Gradu postoji duga tradicija poštovanja Statuta i Poslovnika i nadam se da ćemo se toga držati. Sve što Skupština imenuje trebalo bi održavati većinu Skupštine. Moram stati u u obranu g. Bandića jer nije on kriv nego sam ja. On ima pametnijeg posla od računanja koliko koja opcija ima pravo predstavnika u tijelima. To sam učinila ja. Ja bih više voljela da u svim vijećima sjede ljudi koji su možda meni bliski, ali ja to ne mogu realizirati. Jedan je medij objavio analizu koja je stranka kandidirala u koja vijeća koje ljude. Naša stranka je imenovala kazališne ljude i vjerujemo da u tome nismo pogriješili. Nećemo kometirati ni kako druge političke opcije kandidraju u kazališnim vijećima. Gradonačelnik s ovim nema nikakve veze, ako želite nekoga kritizirati uputite to meni... Ili to bila cinična primjedba načelnog karaktera, u kojem se slučaju ja ispričavam vama. Dopustite da naše vijeće za kazalište pri Gradskom uredu za kulturu također o tim programima zna i može nešto kompetentno reći. Dopustite da o tome nešto može reći i Odbor za kulturu i onaj za imenovanja. Oni su svi iznjedrili svoj prijedlog. Mislim da su svi zreli i da su jednako kao g. Hasanbegović pročitali programe o kojima su raspravljali. Ideološki i politički gledano nitko se od svoje ideologije ne može maknuti. Iz svake naše geste izlazi i nešto političko, Ako ne želimo da netko nama zamjera ideologiju nemojmo ni mi drugima. Što se toče ove raspodjele – ona je poštena, ispravna i u skladu s propisima, a kad ne možemo drugačije izaći iz situacije najbolje je držati se propisa.

Tomislav Tomašević: Zamjenice nije točno ovo što ste rekli da je samo vaš klub imenovao stručnjake u tijela kulturnih ustanova. Ja sam i kad smo o tome odlučivali na prošloj sjednici i odgovorno tvrdim, svi ljudi koje smo mi kandidirali su vrhunski stručnjaci. Ni jedna od tih biografija ne može biti  sporna. Jedna od njih je i biografija profesora na ADU i jednog od najvećih stručnjaka za plesnu scenu, kojeg smo imenovali u Kazališno vijjeće ZKM. To što ste rekli nije točno. Ako se nećemo držati zakona jer g. Hasanbegović misli da je nebitno što radnici i umejtnici misle... Vaša vizija je cenzori, oni koji će sve koji misle drugačije istjerati van... mi sad vidimo na što će ličiti ta kulturna politika. Ja bih se na mjestu vaših partnera u Gradu Zagrebu dobro zamislio.

Jelena Pavičić Vukičević: Nisam ja napravila analizu nego jedan neovisni medij. Nitko nije rekao da je nevažno što misle djelatnici. Ali oni su bili i protiv pripajanja jer to znači više posla. Više stege pa nemaju mogućnosti raditi sa strane. Najviše su se bunili oni koji su taj prostor ZPC koristili za plesanje oko štange. Za rekreaciju. Nismo zato financirali i izdvojili sredstva. Znamo da smo napravili dobru stvar. To što se nije nekima nije svidjelo to je drugi par rukava. Još jednom: ne pada mi na pamet analizirati tuđe životopise.

Tomislav Tomašević: Zapravo ovdje se vidi su kriteriji vrlo dvostrani. Sama predsjednica KV kaže odluka je ishitrena – zato jer nije po njenom. Tako su i ova vaša vijeća. Dobra su vijeća, stručni su, dok je odluka koja odgovara gradonačelniku Bandiću. Ako ne onda treba mijenjati vijeća... Čemu onda biranje po programima, intervju, standardi... po meni ni Hasanbegović ni Esih, to sam i tada govorio, ne zadovoljavaju zakonske kriterije da budu imenovani u kulturne ustanove. Ovdje se radi o tome da nije aktualna ravnateljica nije prijavila niti jedan europski projekt, da je nagrada duplo manje, da su se gomilali dugovi... Da su predstavnici radnika i umjetnika rekli svoje...

Milana Vuković Runjić: Malo smo previše ovdje puta čuli o nagradama pa bih napomenula da govorimo o desetljeću Dubravke Vrgoć i još uvijek nedovršenom prvom mandatu Snježane Abramović Milković. Mislim da ne trebamo napadati nekoga zbog njegova diskursa, meta jezika ili načina na koji sklapa rečenice. Nije na ravnatelju da odlučuje u kakvom će odnosu biti ZKM i ZPC. O tome odlučuje Grad. Kad g. Ljuboja navodi da će ona taj problem riješiti, on ga može riješiti samo dijalogom. Kad govorimo o 'propasti' ZPC 144 programa i popravljeni krov nisu tako loše vijesti... Pokušajmo malo samo biti točniji, a ako netko negovori onakvim jezikom koji je dovljno dostojanstven nemojmo ga napadati... mene je bilo stid.

Tomislav Tomašević: Gledajte – možemo pričati sadržajno ili načelno. Ako ćemo sadržajno nemojmo koristiti dezinformacije. Ako govorimo o broju nagrada: 3 godine Dubravke Vrgoč – 60 nagarada. Tri godine sadašnje ravnateljice: duplo manje. Nemojmo dezinformirati. Oko plesnog centra rečeno je u programu g. Ljuboje da će se dok se ne stvori situacija za razdvajanje da će se osigurati svi uvjeti unutar ZKM. Pogledajte točnu informaciju. Nemojte dezinformirati. Ili ajmo pričati o načelu. Ako se ne poštuje odluka 4 od 5 članova Kazališnog vijeća čemu onda vijeće, čemu onda zakon, čemu onda sve? Ne možete samo reći da vam se ne sviđa...

Brezak Stamać: Prvenstveno ću vratiti raspravu na pitanje procedure i reciprociteta u Kazališnim vijećima. Ja bih prvo o ZOK-u koji pokazuje svu svoju disparatnost i ministrica je najavila novi i puno veću brigu o stručnjacima koji će u Kazališnim vijećima sjediti. Program koji smo svi mi dobili, a o kojem ja ovdje neću govoriti jer nije na nama da o tome govorimo, SWOT analizu, financijski plan... g. Ljuboja je bio član Kazališnog vijeća... sad dolazimo do reciprociteta... ništa neće biti neobično u ishodu ako imamo dva zaposlenika, dakle uvjetno samupravljanje, dva člana koji su iz oporbe i jednog kandidata iz stranke Milan Bandić. Ishod ne može začuditi. Ono što je neobično je činjenica da imamo ravnateljicu koja je doista pobrala nagrade, činjenica je da to nisu njezine nagrade, nego ansambla, ali svi se ravnatelji na nekakve zajedničke nagrade pozivaju. Meni se neobično čini da se spominje u obrazloženju jedan disparatni ton, da su članovi ansambla i ravnateljica došli u nesinhronizirano razmišljanje, postali su jedni drugima nezadovoljni. Ako imamo ovakva Kazališna vijeća da ne bismo stvarali prvid da ta vijeća nečemu služe. Mi ćemo u našoj sadašnjoj raspravi odlučiti što ćemo prihvatiti. Ali problem političkog kazališta je nešto što sam učila. Brecht je po povratku iz Amerike napravio svoje političko kazalište. Ja mislim da bi umjetnost kao umjetnost morala biti lišena bilo kakve politike. Ja se toplo nadam da će nam to novi zakon donijeti.

Katarina Peović Vuković: Probat ću ukratko pojasniti stav Radničke fronte: mi podržavamo prijedlog imenovanja g. Ljuboje za ravnatelja, ne samo zato što njegov program zadovoljava i ima podršku kazališnog vijeća, nego i zato jer ima podršku zaposlenika. Naš je načelni stav da radnici najbolje znaju tko će najbolje upravljati njihovom instutuicjom i zato jer se tako najbolje može smanjiti prostor za korupcuju. Trenutno sustav nije tako postavljen, ali nužno je krenuti u demokratizaciju. Zgrožena sam konstatacijom zamjenice gradonačelnika da su radnici lijeni i da im zato treba oduzeti pravo odlučivanja uvesti međuinstance koje su ih kontrolirale. To je u Zagrebu dugodišnja praksa što mi svi mi koji se ne pravimo slijepi dobro znamo. Gradonačelnik je privremeno ispustio uzde iz ruku pa izabran 'krivi' kandidat. Ukratko sve je po starom. Želimo li da se stvari promijeni mora se sitemski mijenjati način izbora ravnatelja u ovakvim institucija. Smtram da umjetnost ne može biti lišena politike, ali ona mora dolazi odozdo...

Zlatko Hasanbegović: Kad već pokazujete interes za onim što smatrate izravnom demokracijom možemo to nazvati i samoupravljanjem, pozivam vas na sjednice Kazališnog vijeća HNK u Zagrebu. Poduprite predstavnika zaposlenika koji se s jednim članom KV, pogodite kojim, sustavno nadglasavaju s ljudima imenovanima od Ministarstva kulture i jednim od imenovanim od Grada Zagreba. Gospođo Stamać, umjetnost zbog umjetnosti koja u sebi ne zrcali ideale i stanovita načela nije umjetnost.

Jelena Pavičić Vukičević: Moram reći da mi je zanimljiv ovaj koncept direktne demokracije u javnoj ustanovi. Tu se samo postavlja pitanje odgovornosti za djelovanje, financiranje, zakonito postupanje.. ja ne znam što vi očekujete od novog zakona. Vi mislite da će reći da u Kazališnom vijeću sjede svi koji su izabrani na nekom plenumu? Vaša je ideja potpuno utopistička. Mi smo zato da se odluke donose što niže – da se tamo gdje smo mi vlasnici i financijeri donose u Gradu Zagrebu. I ti ljudi su naša produžena ruka. Nisu oni neovisni. Ja ne želim da ta osoba manipulira onim dijelom moje suverenosti koju prebacujem na tu osobu. Nisam ja rekla da su ljudi u ZKM lijeni. Ja ne mislim da jesu. Ali polazim od sebe. Ja bih puno radije sebi kreirala radni dan, a ne da mi ga kreira netko drugi. Ja samo kažem da postoje pravila igre i njih se trebamo držati. Mi smo kao Grad odgovorni prema građanima koji pune naš budžet i prema ukupnoj javnosti. Ne možemo reći da će ti ljudi u kazališnim vijećima raditi što žele. Oni to ne smiju.

Katarina Peović Vuković: Rekli ste da glumci nisu željeli spajanje ZKM i ZPC jer bi oni tada morali više raditi. Ja sam to interpretirala. Ja mislim da se može okarakterizirati kao procjena da su lijeni. Nisam govorila o novom ZOK-u, nisam govorila o HNK, želje kao što ste vi rekli želje horizontalne distribucije odlučivanja su jedno, a stvarnost je drugo. Voljela bih da se i vi i kolega Hasanbegović koji ste se pohvalno izrazili po tom pitanju horizontalne demokracije – toga i držite.

Tomislav Tomašević: Mislim da je bespredmetno spominjati neko samoupravljanje. Slažem se da Grad Zagreb treba imati nadzor nad time kako se upravlja. To nitko ne spori. Ali ovdje imamo niz argumenata zaposlenika koji su nezadovojni kako se kazalištem upravlja. Nisam čuo niti jedan protuargument. Nitko ne kaže da se automatski treba prihvatiti mišljenje, ali ako su argumenti takvi... Kako može bilo koji ravnatelj nastaviti rad ako mu od 30 ljudi u ansamblu 25 ne da podršku. Teško. Važno je da uvažimo što glumci i drugi zaposlenici smatraju.

Kordić: Gđa zamjenica je rekla da sastav Kazališnog vijeća mora zrcaliti volju osnivača. Mi smo s nekoliko sudržanih glasova izabrali većinom ovo Kazališno vijeće. Ne znam kako bi se to drugačije zrcalilo. Druga je tvrdnja zamjenice da oni ne mogu raditi što žele. Oni su koliko ja vidim radili točno u skladu sa zakonom i procedurom. Niti jedna odluka  ili postupanje nije bilo samovolja. Potpuno u skladu sa propisanom procedurom. Jedino još da im pošaljemo koga trebaju izabrati. Ako je to krimen ovog Kazališnog vjeća onda im to tako i recimo. Zrcale volju većine jer smo ih tako i izabrali. I sad je jedini problem osoba. Ali onda im dajmo unaprijed pošaljite koga želimo da izaberu? Jer ja ne vidim niti jedan jedini argument nije bio kontra, barem u ovim materijalima koje imamo.

Jelena Pavičević Vukičević: Bio je veliki pritisak da se odluka donese sada i odmah u trenutku kad predstavnik ansambl u Kazališnom vijeću zna da mu ističe mandat i da se ansambl već odlučio za drugog predstavnika. Je li to moralno? Ukazala se prilika da se Snježani Abramović skine glava. Meni je to osobno. A ako se to može učiniti samo zato što se može zašto vi nas pitate zašto tu odluku ne opodržavamo. Žena radi sjajno. Možda se na tom putu nekome i zamjerila. Tražila je malo više. Ovo je osobno, na osobnoj je razini. Pročitajte njezin program. I ona nudi Frljiću režiranje predstava. I njezino je kazalište 2015. za Hamleta u Frljićevoj režiji dobila nagradu. I ona to s ponosom ističe. Ako ste je vi strpali u jednu političku opciju ja vam s ovog mjesta kažem ona s tom političkom opcijom nema veze. Mi smo joj samo dali priliku i ona se pokazala i dokazala. Loša je poruka da ako puno radite i tražite da vam ne gine cipelice jer je sad netko drugi na štihu...

Tomislav Tomašević: Ja stvarno... Odlučili ste da neće proći bez obzira na argumente, proceduru i zakon – na sve. Ovo što ste rekli je bacanje prašine u oči. Jasno je rečeno – mi smo dobili pisma glumaca iz ansambla... jasno je rečeno da 25 od 30 članova ansambla dalo podršku kandidatu Ljuboji. Morate se zapitati ako vam gotovo cijeli glumački ansambl kaže da nije zadovoljan... a to isti glumci koji su odigrali sve ove predstave koje su nagrađene... A tome treba dodati da niti jedan europski projekt nije prijavljen, a bilo ih je itekako u prethodnom mandatu, da nema koprodukcija... kad tako stavite argumente – meni je jasno kako treba glasat. Ja ne vidim tu ovu insinuaciju koju vi pokušavate...

Tihomir Milovac: Mislim da smo ušli u jednu slijepu ulicu i da neće mo lako naći izlaz. Ako poštujemo zakon i doluku ove Skupštine onda su stvari jasne – ne moramo se slagati, ali moramo podržavati proceduru. Ovo se zove silovanje demokracije. Mi ćemo poštovati zakone dok nam odgovara. Kad ne, onda nećemo jer nam ne odgovara. Ovo je doista slijepa ulica. Pozivam dogradonačenicu da nam objasni kako ćemo riješiti to pitanje. Znamo da gradonačelnik tamo gdje mu to zakon dozvoljava riješava preko koljena. Ali kako ćemo mi to ovdje riješiti? Mi smo izabrali te članove Kazališnog vijeća. Doista mislim da je gradonačenik pogriješio ne zato jer je dva mjesta prepustio oporbi u Kazališnom vijeću nego jer je jednoj minornoj političkoj opciji dozvolio da se komesarski ponaša... Čini mi se da smo ušli u slijepu ulicu. Ovdje se radi o demokratskoj odluci.

Tomislav Stojak: Ja ne znam je li slijepa ulica, ali da nažalost o kulturi premalo pričamo, a kad pričamo obično se radi o nekim ekscesnim situacijama kao što je ova danas. Mislim da treba podržati kazališno vijeće jer sam o ovim problemima imao prilike raspravljati i u prošlom sazivu, incirao tematsku sjednicu, komunicirao s umjetnicima direktno... za razliku od nekih od vas koji ste u tu temu uključili samo u predizbornoj kampanji. I zato vam odričem pravo da mi govorite što bih trebao. Ovdje će većina donijeti odluku kakvu želi, to je svima jasno. Ali mi moramo reći. Mi smo iz opozcije pristali kad smo dali kandidate u kazališna vijeća. Ali smo time pristali na ovakve moguće odluke. I nominirali smo te ljude. Mogli smo ih ne dati. Mogli smo svjesno ne dati kandidate iz opozicijske kvote. I sad smo u situaciji ukazivati da ovo nije dobro, ali to je realnost. Danas će se desit da ovaj prijedlog neće biti prihvaćen. I ponovit će se natječaj. A nemojte smetnut da sadašnja ravnateljica ima još godinu dana mandata. Da li će ZKM nastavit malo manje uspješno svoje djelovanje, ali budimo svjesni da skupštinska većina će i dalje ovo raditi i da se u dosta slučajeva nećemo s njima složiti ili se mišljenja Kazališnih vijeća neće prihvaćati... Na to se moramo naviknuti. Nadam se da ćemo kvalietetnije ubuduće raspravljati. Ovdje smo dva sata utrošili što je puno više nego na onu lošu zagrebačku kandidaturu za EPK.

Rada Borić: Nažalost pokazat će se da mnoge od kritika i traženja da se doista poštuje demokratska procedura neće ničim rezultirati pa ću vam samo za konac pročitati jedan citat: Treba objasniti da oni ljudi koji žele biti ravnatelji kazališta moraju imati podršku svog koletiva i ansambl i moju dobro znati hodati po tom rubu... To je rekao Duško Ljuština na promociji svoje knjige. Eto i on smatra da je važno uvažavati ansambl jer ipak ravnatelji ne osvajaju nagrade.

***

Potom se pristupilo glasanju. Prijedlog da se Danijel Ljuboja imenuje ravnateljem dobio je 12 glasova za, 20 ih je bilo protiv i 5 sudržanih.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI