Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Sezona 2013/2014: Gavella

Sezona 2013/2014: Gavella

U Frankopanskoj za iduću sezonu planiraju pet premijera od kojih jednu u koprodukciji.
Share on facebook
Share on twitter

Evo kako je premijerne naslove u idućoj sezoni oglasilo GDK Gavella.

***

Fjodor Mihajlovič Dostojevski

ZLOČIN I KAZNA

Redatelj i autor dramatizacije: Zlatko Sviben

Premijera: 19. rujna 2013.

"Zločin i kazna" F. M. Dostojevskog nezaobilazna je postaja u svakom promišljanju o zločinu i njegovoj (ne)opravdanosti, o krivnji i priznanju, kazni i pokajanju, odgovornosti i posljedicama koje smo spremni podnijeti za učinjeno. Pritom je teško reći u čemu je Dostojevski moćniji: u svojim oštroumnim, analitičkim dijalozima, što poniru nevjerojatno duboko, i kojima suvereno suprotstavlja kompleksna opažanja i stavove o prirodi čovjekovoj; u introspektivnim i nerijetko samoiscrpljujućim monolozima; ili pak u superiornom osjećaju za atmosferu i cjelinu priče, što u slučaju "Zločina i kazne" male filozofske eseje kakvima se međusobno bore likovi začuđujuće skladno "lijepi" na gotovo kriminalistički zaplet... Ovaj je roman nemalo puta oživio na pozornici, u raznim adaptacijama i dramatizacijama, a ovu potpisuje sam redatelj, za nedavni mu "Unterstadt" višestruko nagrađeni Zlatko Sviben, okupljajući oko svog "dramatizacijskog scenarija" respektabilnu ekipu od dvadesetak glumaca svih generacija teatra "Gavella". Jedno od najvećih djela ruske i svjetske književnosti izuzetno je kompleksan i izazovan materijal za svakoga tko ga poželi oživjeti na pozornici, no vječna priča o Rodionu Romanoviču Raskoljnikovu (u izvedbi Franje Dijaka), propalom studentu prava koji odlučuje ubiti i opljačkati lihvaricu Aljonu Ivanovnu, i danas, 150 godina nakon nastanka, sjaji jednakom magičnom privlačnošću.

Renato Baretić

OSMI POVJERENIK

Redatelj: Saša Anočić

Autori dramatizacije romana: Dora Delbianco i Saša Anočić

Premijera: studeni 2013.

"Na Trečić, najudaljeniji naseljeni hrvatski otok, dolazi po kazni Vladin osmi po redu povjerenik, Siniša Mesnjak. Njegov zadatak je organizirati izbore i legalnu lokalnu vlast. Mladom političaru stvar se čini više nego jednostavna, ali Trečić je sve drugo od običnog jadranskog otoka..." Na ovakvom zapletu počiva jedan od najnagrađivanijih romana u suvremenoj hrvatskoj književnosti, "Osmi povjerenik" Renata Baretića. Nagrade "Vladimir Nazor", "Ivan Goran Kovačić", "August Šenoa" i "Ksaver Šandor Gjalski" redom su tako dodijeljene djelu opisanom kao "sjevernjački urnebesno tužna i južnjački beznadno smiješna autobiografska proza". Živopisan Baretićev svijet, utopistički i neposlušan, svijet koji ne želi da se njime vlada, na sceni teatra u Frankopanskoj pozvan je iznova stvoriti Saša Anočić, redatelj hit-naslova poput "Kauboja", "Smisla života gospodina Lojtrice", "O medvjedima i ljudima", "Nemirnih nogu"... Ovaj projekt "klasičniji" je od navedenih utoliko što počiva na već ispisanom tekstu, u dramatizaciji Dore Delbianco i redatelja, no istodobno pruža i dovoljno autorske slobode te mogućnosti za eksperiment - a Baretićev je predložak silno zaigran i neobuzdan - i "stvaranje ni iz čega", koje bi teatru kakav Anočić želi graditi bilo posve pogrešno oduzeti. Priča je ovo "o svijetu oko nas, o tome što se događa kada premijer ne odgovara na seljulafaun (hrv. mobitel), čemu u ovoj zemlji služe zakoni, što radi obavještajno podzemlje..."

Anton Pavlovič Čehov

TRI SESTRE

Redatelj: Slobodan Unkovski

Premijera: siječanj 2014.

Potaknuti prvenstveno činjenicom da u svom ansamblu trenutno imamo niz sjajnih mladih glumica, posegnuli smo za jednom od najznačajnijih drama u povijesti svjetske književnosti, ne bi li Olgu, Mašu, Irinu, Nataliju Ivanovnu i ostale Čehovljeve (anti)junak(inj)e još jednom oživjeli na sceni, ovaj put u suigri Nataše Janjić Lokas, Dijane Vidušin, Ivane Roščić, Bojane Gregorić Vejzović... Vječna drama o čežnji za srećom i drugačijim životom, slojeviti klasik o neuzvraćenim ljubavima, potisnutim emocijama i neizgovorenim mislima, odbija moralizirati, optuživati ili propovijedati, već radije nastoji razumjeti čovjeka, nepostojanog u svojim slabostima i vrlinama. Čehov nije od onih pisaca koji su stvorili likove veće od sebe i nas; upravo suprotno - sav je u prisnosti, toplini, nenametljivoj duhovitosti i svakodnevnoj tuzi. Približiti njegov jedinstveni svijet današnjem gledatelju nije nimalo jednostavno, a ovaj zadatak povjeren je makedonskom kazališnom redatelju Slobodanu Unkovskom, koji je tijekom svoje 35-godišnje karijere postavio stotinjak predstava, te je jedan je od najuspješnijih i, nedvojbeno, najnagrađivanijih redatelja u regiji. I mada je režirao na mnogobrojnim pozornicama okolnih zemalja i Europe, od Beograda i Ljubljane, do Moskve i Atene, Unkovski nikada nije postavio predstavu u Hrvatskoj, zbog čega se njegove "Tri sestre" očekuju s dodatnim nestrpljenjem...

Autorski projekt Anice Tomić i Jelene Kovačić, prema Raineru Werneru Fassbinderu

JUŽNJAK

Redateljica: Anica Tomić

Premijera: ožujak 2014.

Njemački filmski redatelj, scenarist i glumac, u svojoj je svestranoj i plodnoj umjetničkoj aktivnosti pisao i dramske tekstove. Oni se mogu doimati poput bastardnih dijaloških zapisa ili stenograma svakodnevice odabranih likova, no kao i u Fassbinderovim filmovima formalna čistoća nije ono čime nas autor želi osvojiti. To su, mnogo više, iskrenost, točnost, neposrednost i autentičnost, uz uzimanje slobode da se ne bude "ispeglan" i dopadljiv, jer ni život nije takav. Pronašavši u njegovoj drami motive o kojima i same žele govoriti na pozornici kazališta "Gavella", a to je ponajprije netrpeljivost prema drugom i drugačijem, Anica Tomić i Jelena Kovačić, redateljsko-dramaturški dvojac koji svoje predstave, kao što su "Ovo bi mogla biti moja ulica", "Leda" ili "Jalova", potpisuje zajedno, "Južnjakom" će progovoriti o našoj (ne)spremnosti da doista prihvatimo različitost, spolnu, rasnu, nacionalnu ili vjersku. Bilo bi lijepo da nam takvi kazališni razgovori nisu potrebni, no situacija je - dokazi su mnogobrojni i nedavni - upravo suprotna: potrebni su nam nasušno. Iza izvanjske agresije nešto je mnogo dublje i podmuklije: naše odbijanje da zbilja prihvatimo i pokušamo razumjeti nekoga tko po bilo čemu nije poput nas. A u tom diskursu i "tolerancija" znade biti samo parola, ispražnjena od sadržaja i isušena od značenja, iza koje se mnogi skrivaju ne bi li zadovoljili imperativ političke korektnosti.

Koprodukcija HNK Ivana pl. Zajca Rijeka i GDK "Gavella"

Franz Kafka

AMERIKA

Redatelj: Janusz Kica

Autor adaptacije romana: Goran Ferčec

Hrvatska praizvedba: travanj 2014.

Junak Kafkinog nedovršenog, prvog i najduhovitijeg romana "Amerika", mladi je imigrant Karl Rosmann kojega, nakon seksualne avanture u domovini gdje je dobio dijete sa sluškinjom, roditelji "spakiraju" za Ameriku. Umjesto očekivanog iskupljenja, Karla će pomesti vihor vrtoglavih obrata, čudnih ispada i bizarnih događaja, bolje reći - nesretnih pustolovina. Iako Kafka nikada nije posjetio Ameriku, slike njezinih golemih krajolika, opasnosti i mogućnosti, inspirirale su sagu o "zlatnoj zemlji." Ovo je zapanjujuće moderna, fantastična i vizionarska priča o Americi kao mjestu kakvo još nitko nije vidio, u povijesnom razdoblju koje se ne može identificirati. U svome će pogovoru ovome romanu, Kafkin najbolji prijatelj i biograf, pisac Max Brod naglasiti kako je "Amerika" dio "trilogije o osamljenosti", kojoj još pripadaju "Dvorac" i "Proces", a čije su teme otuđenost, izoliranost i neuklapanje u ljudsku sredinu. No, "Kafka je zagonetnim riječima nagovješćivao da će njegov mladi junak u posljednjem poglavlju o gotovo beskrajnom, Prirodnom kazalištu iz Oklahome, kao nekom rajskom čarolijom, ponovno pronaći zvanje, slobodu, oslonac, pa čak i svoj zavičaj i roditelje...". U koprodukciji s HNK Ivana pl. Zajca Rijeka, u scenskoj viziji na ovim prostorima posve udomaćenog europskog redatelja Janusza Kice, dramatizacijom Gorana Ferčeca podnaslovljena kao "traktat o samoći", "Amerika" je kazališna avantura dragocjene izazovnosti, zavodljivosti i višeznačnosti.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI