Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > 40. BITEF: od Andersena do Versacea

40. BITEF: od Andersena do Versacea

Najveći kazališni festival u regiji (i jedan od najvećih 5 u Europi) zbiva se od 15. do 30. rujna, a njegovo je 40. izdanje - inventurnog karaktera.
Share on facebook
Share on twitter

Šalabahter BITEF-ove prošlosti i svih dosad pokazanih tendencija, od ritualnih plesnih formi do klasike na nov način, sadrži 17 predstava u glavnom programu i svu silu pratećih događanja.

U zajedničkom Jovana Ćirilova i Anje Suše, 40. BITEF trebao bi biti sinteza svih glavnih kazališih tendencija prikazanih u prva četiri festivalska desetljeća, no i glavni punkt izvoza srpskog kazališnog proizvoda u svijet. Naime, uz 17 naslova u glavnom festivalskom programu publika će moći vidjeti i jedaki broj domaćih ostvarenja na prvom nacionalnom 'showcaseu'. Uz svu silu popratnih događanja tu je i još jedna organizacijska novotarija - koprodukcija BITEF-a i BEMUS-a, kojom završava prvo, a započinje drugo veliko beogradsko festivalsko događanje. No, krenimo redom:

Glavni program

Festival otvara predstava 'bODY_rEMIX/gOLDBERG_vARIATIONS' kanadske koreografske zvijezde Marie Chouinard, nastala 2005. u produkciji Venecijanskog bijenala suvremenog plesa. Riječ je o naslovu koji ispituje 'ekstremne mogućnosti tijela kad je ono lišeno svoje cjelovitosti' ili mogućosti hedikepiranih pri čemu zdravi plesači koriste sva moguća ortopedska sredstava pretvarajući ih u začudnu kazališnu rekvizitu.

Slijedi društveno angažirana 'Big in Bombay' njemačke trupe 'Dorkypark' u režiji argentinske newcomerice Constanze Macras. Predstava se bavi krizom umjetnika u svijetu obilježenom krizama planetarnih razmjera poput terorizma, nezaposlenosti i pornografije smještena je u estetski okvir bolivudskih “masala” filmova.

Iz Novosibirska stiže tamošnji Teatar mladih „Globus“ predvođen ruskom redateljskom zvijezdom mlađe generacije, Dmitrijem Černjakovim, a sa suvremenim viđenjem 'Dvostruke nepostojanosti' Pierra Marivauxa.

U glavnom je programu i Rimini Protokoll kojeg je u Zagreb doveo ovogodišnji 'Urban festival', ali čiju Bugarsku kamionsku vožnju zahvaljujući (ne)kvaliteti INA goriva Zagrepčani nisu uspjeli pogledati.

Drugi Argentinac na ovogodišnjem BITEFU, Rodrigo García, nastanjen u Španjolskoj, posljednjih je godina postao svjetski festivalski must, a u Beograd stiže s jednim od svojih najpoznatijih i najšokantnijih naslova 'The Story of Ronald, The Clown of McDonald's'. Predstava je to za koju organizatori predviđaju da će se o njoj godinama govoriti kao o primjeru takozvane tipične bitefovske predstave, ma što to značilo.

Slijedi jedini naslov koji s BITEF-om dijeli ovogodišnji zagrebački Festival svjetskog kazališta, 'Sizwe Banzi is Dead' južnoafričkog dramatičara Athola Fugarda u režiji Petera Brooka, a koju nose dvije najveće afričke glumačke zvijezde iz Malija i Konga - Habib Dembélé i Pitcho Womba Konga. Zašto su zagrebački selektori (od kojih Buljan i sam sudjeluje na BITEF-u) odabrali baš najjeftinijeg i najneatraktivnijeg 'Sizwea' - samo oni znaju.

Bilo kako bilo, a umrlog Sizwu nadovezuje se 'Samo izgleda da sam mrtav' danske vizualne umjetnice Kirsten Dehlholm i Hotela Pro Forma, inspirirana devnicima Hansa Chrstiana Andersena, a u kojoj između ostalog repertoarom gregorijanskih korala nastupa cijeli Danski nacionalni zbor.

'Jalova zemlja' Compagnie Dakar iz Amsterdama igrat će se na Adi Huji, a navodno otvara novo poglavlje u povijesti ambijentalnog teatra. Predstava je to koja u režiji Lotte van der Berg istražuje estetiku i osjećajnost nobelovca Johna Coetzzea.

'Posljednji pejzaž', svojevrsni je autoportret Josefa Nadja iskazan gestom i slikom u interakciji njega samog s perkusionistom Vladimirom Tarasovim.

Regioalnu selekciju predvodi hvaljeni Čehovljev 'Galeb' u režiji Árpáda Schillinga i izvedbi njegova Krétakör teatra, a koju je mogla pogledati i publika ovogodišnjeg Međunarodnog festivala malih scena u Rijeci.

Iz Makedonije stiže NU Dramski teatar s Molierovim 'Don Juanom' u režiji Aleksandra Popovskog, dok će Slovensko mladinsko gledališče iz Ljubljane izvesti predstavu 'Jedna i druga' u kojoj osim redatelja Ivice Buljana sudjeluje i pozamašan hrvatski autorski tim. Nastala po novoj drami Botha Straußa koja je njemačku premijeru imala u ožuju 2005. predstava govori o složenom odnosu između nekadašnjih najboljih prijateljica čije se prijateljstvo naglo prekinulo tridesetak godina prije radnje komada, a zbog svađe oko muškarca.

Srpska je produkcija u glavnom programu predstavljena s tri naslova: koreodrama 'Sjene' u koprodukciji BITEF Teatra i MUDRA teatra, autorice Ivane Ašković a koja je svojevrsni hommage balijskom Calonarangu; 'Jezik zidova' rezultat je suradnje Foruma za novi ples Baleta Srpskog narodnog pozorišta iz Novog Sada i izraelskog koreografskog dvojca Guy Weizman i Roni Haver, a njoj tri plesačice plešu u - kredencu (!); te novom festivalskom produkcijom 'Cirkus Istorija' koreografkinje Sonje Vukićević u kojoj je povijest prikazana poput nekog trajnog cirkusa nastanjenog Shakespeareovim temama i likovima.

BITEF zatvara, a BEMUS otvara jedna od najslavniji predstava klasika suvremenog plesa, Mauricea Béjarta, ujedno i prvi njegov naslov ikad izveden u Srbiji. 'Ballet for Life' Béjart je posvetio dvojici umjetnika umrlih od AIDS-a: svom dugogodišnjem plesaču Jorge Donnu (1947-1992) i pjevaču Queeovom frontmanu, Freddyu Mercuryu (1946-1991), a kostime je za nju osmislio i maje ni više nego Gianni Versace!

Showcase

U fokusu 17 projekta odabranih u nacionalnu kazališnu 'repku' su autorska imena od kojih je većina za hrvatske prilike brutalno mlada. Najmlađi redatelj, primjerice, u ovom programu, rođen je 1981. Stoga dobro zapamtite 'boldana' imena u ovom odlomku, više je nego sigurno da ćete o njima još dugo slušati.

A da je koncentracija selektorice bila na kvaliteti dokazuje i činjenica da će 4 predstave publika vidjeti tek na videu. Jednu od njih potpisuje sama Anja Suša - 'Trgovinu' Alberta Ostermaiera koju je režirala za Beogradsko dramsko pozorište. Putem videa publika će vidjeti još i 'Malu trilogiju smrti' Elfride Jelinek, a u režiji Nebojše Bradića i koprodukciji Beogradskog dramskog i BELEF-a, potom 'Orfeja i Euridiku' Christopha Willibalda Glucka, a koju je za BEMUS režirala Bojana Cvejić, te konačno 'Kiki i Bozo' rumunjske autorice Andree Valean kojoj predviđaju zvijezdanu budućost, a koji je za Malo pozorište 'Duško Radović' režirao Nikola Zavišić.

U ostatku showcase koji se selektirala Ana Vujanović, naći se još 'Velika bijela zavjera' predstava o Kurtu Cobainu iz radionice dvoje ovih mladih zvijezda srpskog kazališta - pisca Dimitrija Vojnova i redatelja Miloša Lolića; La Buteovo 'Razvaljivanje' u režiji Ive Milošević, Orwelova '1984.' u interpretaciji dvojca Nikola Zavišić i Andre Pronk; 'Sam kraj sveta' Vlatka Ilića, plesne predstave 'A Few Sweaty T-shirts' Dušana Murića i 'There is no exception to the rule because I am never what I have' Dalije Aćin i Isabelle Schad, te 'Fragmeti' Olivere Kovačević-Crnjanski i Saše Asentić; nadalje 'Trkač' Mattiasa Anderssona u režiji Stevana Bodrože; potom još jedna režija Anje Suše 'Život br. 2'; 'Dobro jutro gospodine Zeko!' mladog srpskog dramatičara Milana Markovića u režiji Jelene Bogavac, Pasolinijev 'Pilad' u režiji Andree Paciotto; 'Frida Kahlo' Sanje Domazet u režiji Ivane Vujić, te konačno autorski projekt najstarijeg sudionika showcasea Nikite Milivojevića - 'Moja domovina – sedam snova'.

Svi oni konkuriraju za festivalske nagrade koje, naravo dodjeljuje žiri, a istim ove godine predsjeda Fernando Arrabal.

Popratni program

E tek tu nema što nema pa da skratimo priču primite na znanje da vam se ude struči seminari, znanstevi simpoziji, izložbe, radionice i chillanje, te razgovori s umjetnicima koje će voditi, vidi vraga, Feralov Bojan Munjin.

O svemu tome kao i ostatku BITEF-ove impozantne ponude više možete pronaći na www.bitef.co.yu

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI