Login za korisnike

Darsa – farsa

Držićem nagrađena drama o Držićevim likovima koji sude Držiću, a u pseudodržićevskom stilu, stihu i rimi. I sve to zahvaljajući – Matku Sršenu.

***

Da Dubrovčanin i još k tome redatelj, intenzivno istražuje Držićevu dramsku ostavštinu i nije nikakvo čudo. No, osim na sceni, Matko Sršen (inače profesor baštinske režije na zagrebačkoj ADU), Držićem se gotovo opsesivno godinama bavi i u literarnom smislu, istražujući ne samo tekstove koji su za Darsom ostali već pokušavajući i rekonstruirati one koji su - izgubljeni. Tako je još 2003. (i to baš na Igrama) Sršen predstavio svoju literarnu rekonstrukciju izgubljenog Držićeva Pometa, a najavljivao je tad i objavljivanje istog u kombinaciji s Dundom Marojem, navodno upravo onako kako je to svojevremeno zamislio njih autor.

Rečena knjiga do danas nije ugledala svjetlo dana, a sam se Sršen iz rekonstrukcije prebacio na konstrukciju, napisavši tekst Darsa - farsa, koji je na ovogodišnjem nacionalnom natječaju Marin Držić podijelio drugu nagadu s tekstom Pava Marinkovića. 'Zapakirana' u pseudodržićevski jezik, stil i stih, Darsa - farsa, kako joj i ime kaže, farsa je o Marinu Držiću, kojem u odsutnosti, kao Senat Republike, sude likovi iz njegovih komedija, Dundo Maroje, Skup i Zlatikum. Ili kako to kaže sam Sršen - oni likovi kojima je sam Držić već presudio.

Tajnu sad otvoram sedutu Senata
I rijeti vam moram: sva nam je moć data.
Što mi dečidamo takoj tu ima bit,
Za koga rečemo, ima se pogubit.
Ne smijemo šparat ni brata ni žene,
Ako se će kazat da su krivde njene.

Spomenuta dramska lica postaju predstavnici pojedinih političkih opcija, (Tek, Zlatikume, da znaš, nove su nam teze: / Pođ skalat, ako imaš kigod Frančeza, s breze!) koje su uz manje varijacije jednako renesansne koliko i suvremene, a Držiću rade o glavi na način kako to Sršen (temeljem Držićeva pisma Cosimu Mediciju) pretpostavlja da je svojevremeno činio pravi Senat Dubrovačke republike.

Uz ova tri muškarca, kojima ipak najdraže da se 'ije pije i trumpa', važnu ulogu u priči ima i sluškinja Dunda Maroja Vica, čija bi osobna drama o silovanju i djetetu rođenom nakon toga trebala biti i svojevrsno oslikavanje ondašnjeg odnosa vlastele prema puku, ali i vječnog odnosa vlasti spram podređenih joj...

Koji će na kraju biti ishod suđenja, a koji predstave i nije li svaka predstava neovrsno suđenje, sam će autor testirati u prostoru za koji je tekst napisan - Atriju Kneževa dvora, u koprodukciji Dubrovaćkih ljetnih igara i dubrovačkog Kazališta Marina Držića, na čijem bi repertoaru ova farsa pak trebala nastaviti svoj scenski život.

autorski tim
Joan Van Dykekoreograf
Sven Riedlscenograf
Ljupče Konstantinovskladatelj
Ika Škomrljkostimograf
Matko Sršenautor teksta
Aleksandar Mondecaroblikovatelj svjetla

izvođači
Diana HiljeGospa
Edi JertecDubler
Hrvoje SebastijanDubler
Izmira BrautovićVica
Luka PerošDubler
Maro MartinovićDundo Maroje
Niko KovačZlatikum
Predrag Vušović - PređoSkup

Odgovori