Devetogodišnji Binat ne ide u školu i jedina mu je dužnost brinuti se o svinji, najvrjednijoj obiteljskoj pokretnoj imovini. Majka je bolesna, a otac radi noćnu u seoskoj pilani. Danju vodi Binata u zloglasnu Garažu u kojoj se odrasli klade na borbe djece. Jedino u Binatovim uspješnim borbama njegov otac pronalazi nadu da će se uspjeti izvući iz siromaštva, jer ako nastavi pobjeđivati Binata očekuju borbe u gradu za više novca.
Garaža (Algoritam, 2007.) kratki je distopijski roman-prvijenac Zdenka Mesarića (1977.), diplomiranog novinara koji je rad u sportskim redakcijama zamijenio trgovovanjem medicinskom opremom. Izašao je u pod uredničkom palicom Kruna Lokotara, u ambicioznoj biblioteci Mali Kalibar, a često je proglašavan jednim od najšokantnijih romana nultih ovog stoljeća. Garaža je vizija bliske budućnosti ovih prostora, gdje uz siromašno selo glavnog junaka nastaje centar za eutanazijski turizam, u kojem se bogatim turistima nude atraktivni načini provođenja zadnjih trenutaka na Zemlji. Ekonomski polariziranu situaciju u kojoj koegzistiraju "humano usmrćivanje" i javne borbe na život i smrt Mesarić pojačava umetanjem reklama za eutanazijski resort. Prvo poglavlje ovog mračnog i hladnog romana, kojem kritika zamjera ponešto klišeizirane likove i nedovoljno istraživanje ključnih tema, pročitajte ovdje.
Kontrovernog se Mesarićeva predloška prihvatio Ivica Buljan, s željom stvaranja spektakularnog fizičkog teatra. U tu je svrhu angažirao i trenera borilačkih vještina, a s proba su dolazile i vijesti o slomljenim nosevima.
Osim fizičkih zahtjeva, Buljan je pred glumce postavio i one jezične prirode - koprodukcija zagrebačkog ZKM-a i njujorškog kazališta La MaMa svoju će premijeru imati 28. siječnja u New Yorku na engleskom, a hrvatska će inačica, s istom postavom, igrati u veljači u Zagrebu. ZKM je prvo hrvatsko kazalište čija će predstava imati premijeru u New Yorku.
Prestižna La MaMa od 1961. djeluje na suvremenoj kazališnoj sceni, predvođena dobitnicom MacArthurove stipendije za genije (one iste koju je dobio i "novi Tesla", fizičar Marin Soljačić) Ellen Stewart. La MaMa je 2001. sudjelovala na dubrovačkoj Karanteni s Eshilovom Sedmoricom protiv Tebe, a legendarna Ellen Stewart gostovala je još dvaput i u Zagrebu: Medaljom Grada Zagreba odlikovana je 2008., a 2009. predstavila je svoj"Projekt 12". Više o autorici i njenim posjetima Hrvatskoj pronađite u našim člancima tu i ovdje.
One Response
Jučer (25.02.2010.) sam pogledao Garažu u ZKM-u.
Još jedan dokaz kako je marketing sposoban napuniti svaku dvoranu i proglasiti svaku predstavu velikim uspjehom.
Glumcima svaka čast, jer su dali sve od sebe.
Mješavina Pasolinija, Kusturice i vjerojatno Ivice Buljana nije u meni pobudila ama baš nikakve osjećaje (osim razočaranja) dok je to svojevremeno uspio i Pasolini i Kusturica i Ivica Buljan. Možda je nekoliko elemenata u tih 90 minuta dovelo do nikakve reakcije: nerazumljvost izgovorenog, deračina, nepotrebna agresivnost, svjetlosni efekti, histerično izmjenjivanje scena, uloga, efekata, glazbe, pokreta……. Na kraju mi je ipak ostalo da se usredotočim na noge Nine Violić i na odličan nastup Barbare Prpić pa čak i djelomično Doris Šarić Kukuljević. Od Ivice Buljana sam očekivao da će ići do kraja pa neće trebati pomoć svjetlosnih efekata i strobo svjetla kako bi prikazao pasolinijevsku scenu psa za kojeg je glumac trebao biti potpuno gol, četveronoške, s lajnom oko vrata. Na kraju, kao i u svakom kazalištu kod nas nekolicina su vikali BRAVO i dugo pljeskali. No s obzirom da su dvojica glavnijih likova još uvijek na akademiji, svakako treba zahvaliti njihovim kolegama što ih prate na svakoj izvedbi ove konfuzno dosadne predstave s dobrom marketinškom kampanjom