Ujak Vanja (st)

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
NAZIV IZVORNIKA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Ujak Vanja u mediteranskoj verziji donosi nešto što se uz Čehova rijetko veže - fokusiranost i kratkoću.
autorski tim funkcija
Josip Badalićprevoditelj
Lada Kaštelandramaturg
Zoran Mihanovićoblikovanje svjetla
Mateja Koležnikizbor glazbe
Mateja Koležnikredatelj
Mirjana Zagoreckostimograf
Jagoda Granićlektor
Anton Pavlovič Čehovautor teksta
Ivo Knezovićscenograf
izvođači uloge
Ante Čedo MartinićSerebrjakov, Aleksandar Velimirovič, umirovljeni sveučilišni profesor
Dara VukićMarina, dadilja
Dijana VidušinSofja Aleksandrovna Sonja, Serebrjakova kći iz prvog braka
Elvis BošnjakAstrov, Mihail Ljvovič, liječnik
Jasna Malec UtrobičićVojnickaja, Marija Vasiljevna, udovica tajnog savjetnika, majka prve profesorove žene
Nataša JanjićJelena Andrejevna, Serebrjakova žena
Ratko GlavinaTeljegin, Ilja Iljič, propali vlastelin
Trpimir JurkićVojnicki, Ivan Petrovič Vanja, Vojnickajin sin

Premda u stalnoj raspravi, Čehov i slavni redatelj Stanislavski, čijim režijama svojih tekstova autor nikad nije bio zadovoljan, ostavili su svjetskoj kazališnoj povijesti ogromnu popudbinu, ali istovremeno i teret – jer raspravljajući o sistemu (ili bolje reći, Sistemu) glume, koja je kasnije jako zadužila film, a svakako u kazališnoj povijesti napravila radikalni zaokret, nemoguće je ne dohvatiti se jednog od njih dvojice.

Čehovljeve drame, pa tako i ova, uglavnom na svojim praizvedbama nisu polučile neki uspjeh, a danas im svaki redatelj pristupa s oprezom.

Ideja Mateje Koležnik da Čehova smjesti u mali, obiteljski hotel (koji vode Vanja i Sonja) i doda mu dozu južnjačke strasti koja prije podsjeća na Tennesseja Williamsa nego na naizgled introvertirane i sebi okrenute likove iz ruskih pustopoljina utoliko je poprilično hrabra, pogotovo uzmemo li u obzir institucionalni okvir u kojem se izvedba ove predstave odvija.

Redateljica je, uz pomoć dramaturginje Lade Kaštelan, skresala Čehovljev integralni tekst na samo sat i pol, koliko traje izvedba, a i sva događanja smještena su u jednu noć. Istovremeno, takvim kraćenjem sadržaj se koncentrira na probleme unutar teksta vezane uz ljubavni četverokut Vanja – Jelena Andrejevna – Sonja - Astrov. Redateljica i dramaturginja zaključile su da se zapravo sve vrti oko nerealiziranog seksa, a u jednoj neprospavanoj noći, uz popriličnu količinu alkohola i tableta, likovi komada počinju pucati po šavovima i sve izlazi na vidjelo.

Četverokut je, ukratko, ovakav: Jelena Andrejevna objekt je žudnje svih gotovo svih likova u predstavi – i Vanja i doktor Astrov rado bi ušli u vezu s njom, a Sonja bi najviše od svega htjela biti na njenom mjestu. Međutim, kako u svakoj takvoj drami mora postojati ozbiljna zapreka, Jelena Andrejevna je, naravno, udana. I to pritom za čangrizavog starca Serebrjakova, koji je, da stvar bude kompliciranija, dio obitelji – Serbrjakov je prije bio oženjen s Vanjinom sestrom.

Kraj, onima koji ga ne znaju, nećemo otkriti, no poznajete li imalo Čehovljevu dramaturgiju, možete lako zaključiti da ni ova priča neće završiti sretno – život će otići negdje dalje, a likovi će rezignirano zaključiti da je sve to ionako nepromjenjivo.

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE