Naslovnica > GLAVNE VIJESTI > Preminula je Ika Škomrlj

Preminula je Ika Škomrlj

Velika hrvatska kostimografkinja preminula je u 86. godini.
Share on facebook
Share on twitter

Ika Škomrlj (Zagreb, 13. 7. 1932.) završila je Odsjek za scenografiju na Akademiji za kazališnu umjetnost u Zagrebu (1956.). Od prvih kostimografskih radova ostvarenih krajem pedesetih do danas realizirala je nekoliko stotina kostimografija u svim važnijim hrvatskim kazališnim sredinama, napose u zagrebačkom HNK-u, ali i u drugim zagrebačkim kazalištima (ZGK Komedija, DK Gavella, Teatar ITD, Glumačka družina Histrion, Lapsus teatar...) te u kazalištima u Varaždinu, Osijeku, Rijeci, Splitu i Dubrovniku.

KAko je svojevremeno navela njezina kolegica Ivana Bakal: "Opsegom i raznolikošću njezin je opus u nas usporediv s malo kojim drugim kostimografskim opusom, tim više što se pokazala jednako suverenom u kostimografijama za dramske i za operne, kao i za baletne odnosno plesne predstave klasičnog i modernog predznaka."

Veći broj kostimografija ostvarila je u dugogodišnjem umjetničkom partnerstvu s kostimografkinjom Dianom Kosec Bourek, a surađujući s brojnim mladim umjetnicima odigrala je važnu pedagošku ulogu u obrazovanju kostimografa i odgojila niz hrvatskih kostimografa različitih naraštaja i autorskih profila, bitno pridonijevši oblikovanju suvremene hrvatske kostimografije, ali i njezine budućnosti.

"Njezini su kostimi često bili važno uporište vizualnog identiteta predstave, pa i svojevrsna šifra za odgonetavanje temeljne ideje na kojoj je predstava počivala, i nerijetko su donosili značajne interpretativne pomake i na značenjskom planu i na planu tehnike izrade, odnosno ručne obrade tkanine. Kostimima Ike Škomrlj kritika je katkada bila opčinjena, katkada razočarana, no gotovo nikada spram njih nije bila ravnodušna te je stoga svojim djelovanjem Ika Škomrlj učinila mnogo da dođe do kvalitetnijeg razumijevanja i valorizacije kostimografskoga rada. Ukratko, Ika Škomrlj obilježila je povijest ne samo hrvatske kostimografije druge polovice dvadesetoga stoljeća, nego i povijest hrvatskoga kazališta ali i nacionalne kulture."

Njezin je bogat stvaralački opus predstavljen u reprezentativnoj monografiji „Prepoznatljivo svoja – kostimografkinja Ika Škomrlj“ autorice Martine Petranović

Za 'nezamjenjiv doprinos domaćoj kostimografiji' lani je primila i Nagradu za životno djelo Hrvatske udruge likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti (ULUPUH).

U obrazloženju je tada stajalo:

'Ika Škomrlj obilježila je povijest ne samo hrvatske kostimografije druge polovice dvadesetoga stoljeća, nego i povijest hrvatskoga kazališta, ali i nacionalne kulture', rečeno je na svečanosti dodjele u zagrebačkoj Staroj gradskoj vijećnici.

Od prvih kostimografskih radova s kraja pedesetih Ika Škomrlj ostvarila je nekoliko stotina kostimografija u svim važnijim hrvatskim kazalištima, osobito u zagrebačkom HNK, a nekoliko zapaženih kostimografija i u New Yorku, Lisabonu, Napulju.

Osim što je radila za velike ansamble u nacionalnim kazališnim kućama, surađivala je i s neovisnim te eksperimentalnim kazališnim skupinama.

Kako se napominje u obrazloženju nagrade, njezin je kostimografski opus opsegom i raznolikošću usporediv s malo kojim drugim u nas, 'tim više što se pokazala jednako suverenom u kostimografijama za dramske i za operne, kao i za baletne odnosno plesne predstave klasičnog i modernog predznaka.'

Naime, njezini su kostimi često bili važno uporište vizualnog identiteta predstave i svojevrsna šifra za odgonetavanje temeljne ideje na kojoj je predstava počivala, i 'nerijetko su donosili značajne interpretativne pomake i na značenjskom planu i na planu tehnike izrade, odnosno ručne obrade tkanine'.

'Kostimima Ike Škomrlj kritika je katkada bila opčinjena, katkada razočarana, no gotovo nikada spram njih nije bila ravnodušna te je stoga svojim djelovanjem učinila mnogo da dođe do kvalitetnijeg razumijevanja i valorizacije kostimografskoga rada', ocijenjeno je.

Kao antologijske pamte se njezine kostimografije za operu 'Nikola Šubić Zrinjski' u Spaićevoj, Habunekovoj te Dolenčićevoj režiji, za rock-operu 'Gubec-beg', brojne baletne i plesne predstave, 'Labuđe jezero', 'Orašar', 'Trnoružica', te niz dramskih predstava, filmova i televizijskih serija.'

Ika Pkomrlj ili za kazalištarce - Ajki, preminula je jučer u Zagrebu.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

One Response

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI