Login za korisnike

Fine mrtve djevojke

Na valu recentnih rasprava o uvođenju zdravstvenog odgoja u škole, te pitanja ‘želite li da vaše dijete uči kako je homoseksualnost normalna?’ u Gavellu stiže scenska verzija ‘prvog hrvatskog lezbijskog filma’.

***

Iva i Marija lezbijski su par koji iznajmljuje stan u oronuloj kući pored zagrebačkog Zapadnog kolodvora, želeći si osigurati mirni, ljubavni kutak. Njihova gazdarica, Olga isprva je i sama sretna zbog doseljenja noih stnarki, od kojih je Ivu ‘namijenila’ svom sinu, Danijelu.

No, iako djevojke pokušavaju sačuvati svoju i poštivati tuđu privatnost, uskoro otkrivaju da žive u ne baš običnoj zgradi. Jedan od susjeda u stanu čuva leš svoje supruge, kako bi nastavio primati njenu deviznu mirovinu. Drugi je sudionik Domovinskog rata koji pati od PTSP i zlostavlja svoju suprugu , koja pak tajno obavlja abortus u ilegalnoj ordinaciji još jednog susjeda, ginekologa Perića, kod kojeg na abortus dolaze i časne sestre.

Olga, špijunirajući ih, shvati da su Iva i Marija lezbijke, a potom njezin sin Dalibor koristi Marijino izbivanje i siluje Ivu. Marija saznavši za to započinje tuču sa Daliborom u kojoj ga slučajno ubije. Olga na noge diže ostatak zgrade, a u tako nastaloj atmosferi linča neko od stanara ubija Mariju.

Sve to saznajemo u retrospektivi, kroz Ivinu priču policijskom inspektoru. Naime, nakon Marijinog ubojstva, Iva se udala za muškarca i s njim dobila dijete, za koje pak  Olga misli da je njezin unuk i – otima ga. Iva sve to krije od supruga, kao i cijelu svoju prošlost… Na koncu, Olgu ubija vlastiti suprug i dijete vraća Ivi…

Sadržaj je to scenarija što su ga potpisali Mate Matišić i Dalibor Matanić, a potonji i ekranizirao u film Fine mrtve djevojke koji od 2002. godine nosi etiketu 'prvog hrvatskog lezbijskog filma'. Nastao u atmosferi  gotovo pa linča nakon prvog zagrebačkog Pridea, film je pred publiku u pulskoj Areni dovukao svu silu bizarnih i licemjernih likova tadašnje hrvatske stvarnosti i suočio je s valstitom licmjernošću. Kino-test nije prošao, ali je iz Arene izašao kao  dobitnik 49. pulskog Grand Prixa, Matanić je dobio Zlatnu arenu za režiju, a Ivica Vidović i Olga Pakalović nagrađeni su za sporedne uloge.

Odluka uprave zagrebačke Gavelle da ga pretvori i u kazališnu predstavu, marketinški se sretno poklopila s recentnom hajkom na uvođenje zdravstvenog odgoja u škole, iako zapravo s njom nema nikakve veze, jer je predstava na repertopar stavljena prije više od godinu dana.

Za nadati se tek da će domaća javnost u kazališnom ogledalu zgrade pored zagrebačkog Zapadnog kolodvora kao problematične preoznati one koji to doista jesu, a ne zaljubljeni par kojeg igraju Nataša Janjić i Ivana Roščić. Dio odgovornosti za to snosi naravno i redatelj predstave, tko drugi do li - Dalibor Matanić

autorski tim
Dalibor Matanićredatelj
Jura Ferinaskladatelj
Pavle Miholjevićskladatelj
Morana Cerovecasistent kostimografa
Andrea Gladšaptač
Snježana Majdakinspicijent
Irma Omerzosuradnik za scenski pokret
Mate Matišićautor teksta
Ana Savić Gecankostimograf
Zdravko Stolnikoblikovatelj svjetla

izvođači
Ana KvrgićGospođa Lasić
Biserka IpšaOlga
Darko MilasBlaž
Đorđe KukuljicaDalibor
Filip ŠovagovićDoktor Perić, ginekolog
Franjo DijakSusjed Lasić, ratni veteran
Ivana RoščićIva, studentica
Janko RakošIvica
Nataša JanjićMarija, studentica
Nela KocsisLidija
Nenad CvetkoNepoznati muškarac tj. Ante
Sven MedvešekInspektor
Živko AnočićDaniel, mladić u najboljim godinama

Odgovori