Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > Kad ‘Kerempuh’ traži ispravak…

Kad ‘Kerempuh’ traži ispravak…

...čak i ako nije u pravu, očekuje se od vas da zahtjev ispunite. U suprotnom - bit će to znak da 'ne možete prihvatiti da je to jedno od najuspješnijih naših kazališta'.
Share on facebook
Share on twitter

22. rujna objavili smo tekst Čija je zapravo predstava 'Magic Act Show'?, a u kojem smo propitivali ono što je svim ostalim medijima u sporu POU Pazin s vlasnicima obrta F.B.i…, promaklo: kako je moguće da predstavom javnog gradskog kazališta raspolaže privatni obrt danas jednog, a u doba sklapanja ugovora dvojice zaposlenika tog istog kazališta?

Nismo se pri tome bavili odnosima POU Pazin i vlasnika obrta F.B.i…, jer je prema hrvatskim zakonima komentiranje nepravomoćne presude kažnjivo i smatra se pokušajem pritiska na sud. Više nas je zanimalo kako je do spora uopće moglo doći, odnosno zašto producent i vlasnik predstave Magic Act Show, Gradsko satiričko kazalište Kerempuh uopće nije stranka u postupku.

Upravo to pitali smo i sam Kerempuh, a njihov odgovor koji nam je stigao 26. rujna objavili smo u cijelosti pod naslovom Kerempuh: Nismo znali kome smo prodali predstavu.

U njemu među inim, Kerempuh spominje sud koji se ‘iživljava’ nad poznatim hrvatskim glumcima, a što je kako već rekosmo – kažnjivo, ali iznosi i brojne druge, u najmanju ruku začudne podatke. Tako se u njemu našla rečenica: ‘Zakon o kazalištu prema čl.49. koji je na snazi od 1. 01. 2007. zabranjuje glumcima osnivanje privatnih kazališta’.

Čemu ona ima služiti znaju samo u Kerempuhu, budući je u vrijeme sklapanja spornog ugovora između F.B.i… i kazališta na snazi bio drugi zakon po kojem su glumci legalno mogli istovremeno biti zaposleni u gradskom teatru i imati vlastiti privatni, što su Bitorajac i Filipović iskoristili osnovavši uz već spomenuti obrt, 24.1. 2004. godine i umjetničku organizaciju RT projekt.

Tu i brojne druge začudnosti Kerempuhova inicijalnog odgovora planirali smo analizirati  idućih dana, no nismo stigli, jer nam je već 27. rujna kazalište uputilo zahtjev za objavu ispravka (slika 1.), a dan kasnije obratio nam se i navodni pravni zastupnik Kerempuha, odvjetnik Tihomir Rubeša, tražeći osim objave ispravka još i ispriku (!) -  odnosno – prijeteći nam indirektno sudskom tužbom (slika 2).

 

 

 

Kazalište Kerempuh, naime, smatra nekorektnim i što je još važnije  štetnim (!), činjenicu da smo njihov odgovor objavili pod naslovom Kerempuh: Nismo znali kome smo prodali predstavu, premda su nam na izričito pitanje kako je moguće da su vlastitu predstavu prodali privatnom obrtu svog zaposlenika, odgovorili kako pri sklapanju ugovora s obrtom F.B.i.. nisu provjeravali njegove vlasnike.

Zbog toga, kao i zbog niza posve neutemeljenih optužbi na račun naše redakcije iznesenih u navodnom ispravku, Kerempuhov zahtjev za objavu ispravka držali smo neosnovanim, a uz to i manjkavim jer nije napisan u skladu sa člancima Zakona o medijima na koje se poziva.

Primjerice, potpisan je sa ‘Kazalište „Kerempuh“ Odnosi s javnošću’, premda s takvom službom Kerempuha nikad nismo imali posla, a ista se niti ne spominje na službenim web stranicama kazališta.

Kerempuhovi ‘Odnosi s javnošću’ u istom pismu, mimo svih običaja struke na koju se pozivaju, tvrde i: “Vas ne zanimaju ni požari ni glumci, Vas zanima samo „Kerempuh“, ili bolje rečeno – njegov ravnatelj Duško Ljuština”, premda g. Ljuštinu nismo spomenuli niti u jednom od tekstova na temu ove afere.

No, činjenica da nam je Kerempuh potom indirektno zaprijetio i tužbom (!), natjerala nas je da se detaljnije pozabavimo cijelim slučajem i svim činjenicama iznesenim u dopisima koje smo od njih primili te pokušamo otkriti zašto je rečeni naslov toliko sporan.

Krenimo redom.

Satiričko kazalište „Kerempuh“ novcem poreznih obveznika produciralo je predstavu Magic Act Show koja je premijerno izvedena 26.01.2003. godine.Ili tako barem stoji na web stranicama kazališta, dok nam je sam Kerempuh - a kojemu je točnost podataka zbog ugleda iznimno važna - kao datum premijere u dopisu naveo – 16. siječnja! .

No, već 30. svibnja, tvrde, kazalište je  “prodalo  predstavu za 15 dnevno gostovanje i utvrdilo cijenu za svaku pojedinačnu predstavu, tretirajući marketinšku agenciju F.B.I. kao i svaku drugu ustanovu ili firmu koja je zainteresirana za kupnju kazališne predstave i to sa posebnom klauzulom da kazalište „Kerempuh“ ustupa prava, scenografiju, kostime i audio i video opremu, a sve ostalo je dužan osigurati i platiti organizator tj. ugovarač II -marketinška agencija F.B.I.’’.

Terminološke finese ovdje su iznimno bitne, jer kazalište ne tvrdi da je prodalo izvedbe (!) za koje bi i dalje kao producent bilo odgovorno (a slijedom toga i za požar na izvedbi u Pazinu), već da je prodalo predstavu, odnosno da se na 15 dana odreklo vlastite temeljne djelatnosti.

Smije li to javna ustanova uopće, pitanje je na koje bi trebale odgovoriti nadležne državne i gradske službe.

No, ako je kazalište predstavu prodalo, onda ju je valjda po isteku tog 15-dnevnog razdoblja i otkupilo natrag, budući se Magic Act Show uredno nalazio na Kerempuhovu repertoaru u sezoni 2004./2005. i kasnije, sve do prošle godine!

Bilo bi iznimno zanimljivo po cijelu praksu domaćih izvedbenih umjetnosti dobiti uvid u ugovor između F.B.i… i Kerempuha odnosno u dokaze o prelasku novca preko računa spomenutih dvaju pravnih subjekata, a kakve primjerice Grad Zagreb traži od neovisnih korisnika proračunskih sredstava.

Bilo kako bilo, Kerempuh je predstavu ‘‘prodao’’, tvrde u svom dopisu, jer “u ljeto 2004. nije planirana nikakva ljetna turneja, a autori predstave izrazili su želju da gostuju sa predstavom na ljetnoj turneji”.

Zašto turneja nije planirana, ako je očito postojao interes za njezinu organizaciju, kako kod autora tako i kod publike, posebno je pitanje, tim više što je ugovor o prodaji potpisan 30. svibnja 2004., a Kerempuh je na kolektivni godišnji odmor otišao 15.srpnja.

U spomenuta dva mjeseca kazalište je sasvim sigurno moglo organizirati turneju, odnosno udovoljiti traženjima publike koja ga plaća, na isti način na koji je spremno odlučilo ispuniti želje autora predstave.

Drugi zaposlenici kazališta očito nisu bili u istoj poziciji, jer nam je Kerempuh i bez da smo ga to pitali odgovorio kako ‘tehnika kazališta Kerempuh nije opsluživala predstavu budući su prava i oprema fiksno prodani.

Sve u svemu, kazalište je eksploataciju vlastite predstave prepustilo privatnom obrtu čija su dva od tri vlasnika, u doba sklapanja spornog ugovora, bili zaposlenici Kerempuha, a jedan od njih je to i danas.

Na naš upit kako je to moguće, kazalište je odgovorilo kako nisu provjeravali vlasnike i regsitraciju obrta, iz čega smo zaključili da nisu znali tko su  vlasnici F.B.i.., jer bi u suprotnom svjesno ušli u vrlo mutne vode sukoba interesa.

To je, međutim, vrlo malo vjerojatno, jer je samo pet dana prije navodnog datuma potpisivanja ugovora između Kerempuha i F.B.i.., točnije 25. svibnja 2004. sporni angažman hrvatskoj javnosti najavio sam Tarik Filipović i to u naslovnoj temi 455 broja tada vrlo uglednog tjednika Nacional.

Pod egidom ‘Tarik Filipović tvornica novca’, tekst je uz inventuru svih poslovnih uspjeha najveće  Kerempuhove zvijezde zaključen riječima:

 "Čini se kako je i taj san na pragu ostvarenja jer će marketinškoj agenciji F.B.I., koju je nedavno registrirao s Reneom Bitorajcem, prvi posao biti vezan uz ljetnu turneju predstave “Magic Act Show”."

Filipović, dakle, medijima nije krio svoje planove, pa je malo vjerojatno da ih je zatajio i upravi kazališta, a još je manje vjerojatno da uprava teatra nije vidjela tekst kojim se Filipovića etablira kao najveći domaći glumački brend.

Zašto tome uprkos iz Kerempuha inzistiraju na  formulaciji ‘nismo provjeravali’, podatak je na koji će odgovor eventualno dati drugostupanjski postupak između vlasnika F.B.i… i POU Pazin, a tijekom kojeg bismo konačno mogli saznati i što stoji u tom čudnovatom ugovoru o prodaji predstave, kao i je li njime Kerempuh od F.B.i… tražio i propisnu tehničku odnosno zaštitu na radu svojih zaposlenika i opreme.

Ako jest, a ona očito nije bila ispoštovana na izvedbi u Pazinu, hoće li Kerempuh tužiti F.B.i..?

Ako nije – hoće li Grad Zagreb kao vlasnik kazališta poduzeti odgovarajuće postupke za utvrđivanje odgovornosti u tom javnom kazalištu?

Posežu li za ovakvom praksom 'prodaje' u Kerempuhu i inače ili je ona rezervirana samo za neke autore? I ne ugrožava li se time  legitimna tržišna utakmica, pa neki postaju 'neovisniji' od drugih?

Ili je ipak najveća ugroza kako samog Kerempuha tako i javnog interesa ta što smo se mi o cijeloj priči usudili pisati?

 

2 Responses

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI