58. Splitsko ljeto svečano je zatvoreno 14. kolovoza u Meštrovićevim Crikvinama – Kaštilcu, a neposredno po završetku posljednje festivalske priredbe, pijanističkog recitala Aljoše Jurinića, dodijeljene su i festivalske nagrade.

Nagrade Judita tradicionalno dodjeljuje glavni medijski pokrovitelj Splitskog ljeta dnevni list Slobodna Dalmacija, a dodjeljuju se za najbolja umjetnička dostignuća u glazbenom i dramskom programu. Ove godine Juditu za glazbeni program žiri je odlučio dodijeliti Ansamblu Cantus za koncert nazvan 'Večer suvremenih splitskih autora', dok je žiri za dramski program nagradu odlučio - ne dodjeliti.

Žiri za Nagradu Slobodne Dalmacije „Judita“ u sastavu Eda Vujević, urednica rubrike Kultura Slobodne Dalmacije i književnica, Jasna Malec, glumica i dr. Vlatko Perković, teatrolog i književnik, donio je, stoji u priopćenju, jednodušnu odluku:

Nagrada „Judita“ za  najbolji umjetnički rezultat u ovogodišnjem Dramskom programu 58. Splitskog ljeta ne dodjeljuje se.

Sama odluka ne bi bila začudna niti skandalozna da je ne prati obrazloženje u kojem stoji:

Cjelokupni dramski program ovogodišnjeg Splitskog ljeta svojom orijentacijom prema eksperimentalnom istraživanju tijela u prostoru, zabavnoj sceni i utjecanju prebacivanja proznog diskursa u dramsku formu nije rezultirao takvim rezultatom koji bi, prema mišljenju Žirija, a s obzirom na obvezujuće rezultate ranijih Splitskih ljeta, zavrijedio nagradu JUDITA.

Pojedinačni pozitivni signali nisu mogli biti uzeti u obzir a da se pritom sama nagrada ne kompromitira i stavi u funkciju povlađivanja takvoj repertoarnoj orijentaciji Dramskog programa Splitskog ljeta koja, po sudu Žirija, nije primjerena njegovim umjetničkim ambicijama i vrijednim dosadašnjim postignućima.

Time je žiri medijskog pokrovitelja (!) zapravo poručio upravi Splitskog ljeta da je koncepcija cijelog dramskog programa zapravo bila - promašena.

Podsjetimo, uz jedinu ovogodišnju premijeru, predstavu Adio Kauboju, na programu su bile i reprize predstava Hekuba i Smij i suze starega Splita, ali i gostovanja predstava u produkcijih drugih domaćih teatara, poput Persone autorice Nataše Lušetić ili pak Cara neuspjeha u režiji Jana Fabrea i produkciji ZeKaeMa, Kerempuhova Krletka, Melodije... autorskog dvojca Lucić & Dežulović, te diljem Europe hvaljena novocirkuska predstava C8H11NO2.

Sve njih, žiri je proglasio nedostojnima Judite, a samu mogućnost da nagradu nekome u toj konkurenciji dodijeli - potencijalnom ugrozom samog renomea nagrade?!?

Žiri za glazbeni program svog je favorita našao, ali također ne u jedinoj ovosezonskoj premijernoj opernoj izvedbi. Radeći u sastavu: prof. dr. Mirjana Siriščević, prodekanica na Umjetničkoj akademiji u Splitu, prof. Vesna Alebić, ravnateljica Glazbene škole Josipa Hatzea i prof. Mirko Krstičević, predsjednik Splitskog društva za suvremenu glazbu, žiri je donio jednoglasnu odluku da se:

nagrada JUDITA za sudjelovanje u glazbenom dijelu programa 58. Splitskog ljeta dodijeli Ansamblu Cantus za koncert nazvan 'Večer suvremenih splitskih autora'

U obrazloženju pak stoji:

U konkurenciji smo ove godine imali jednu opernu premijeru – Verdijevog Nabucca pod ravnanjem Nikše Bareze – i šest koncerata, žanrovski i koncepcijski vrlo različitih. U najuži izbor za nagradu ušla su tri koncerta, svaki za sebe i svaki na svoj način, bili su vrijedan doprinos ovogodišnjem glazbenom programu. Koncert ansambla za suvremenu glazbu Cantus pod vodstvom Berislava Šipuša donio je dio splitskog skladateljskog kontinuiteta 20. i 21. stoljeća. Nastup međunarodnog ansambla Machetes predstavio nam je vrlo dojmljivo djelo El Cimarrón suvremenog njemačkog autora Hansa Wernera Henzea, pri čemu su umjetnici ostvarili sugestivne interpretacije uz funkcionalan scenski pokret s elementima glume. I treći u ovom nizu je cjelovečernji solistički recital violončelistice Kajane Pačko uz klavirsku pratnju Javora Bračića na kojem smo čuli djela klasičnog repertoara u rasponu od 18. do 20. stoljeća; mlada umjetnica bila je zasigurno među najboljim solistima ovogodišnjeg glazbenog programa.

Uvažavajući kriterije kvalitete izvedbe i programske koncepcije žiri je nagradu Judita dodijelio ansamblu Cantus  i njihovom voditelju Berislavu Šipušu. Ansambl je sastavljen od izvrsnih solista koji pod Šipuševom dirigentskom palicom zvuče kao jedinstveno, uigrano i izbalansirano glazbeno tijelo. Program koncerta bio je sastavljen od kompozicija suvremenih splitskih skladatelja – četiri posve različita glazbena rukopisa objedinjena samo zajedničkim porijeklom autora bili su veliki izazov. Leptiri Olje Jelaske doneseni su kroz niz sugestivnih glazbenih impresija, vrlo zahtjevna skladba Rubena Radice Litanije svih svetih za papu Ivana Pavla koja otkriva potencijale jednog te istog motiva presvučenog uvijek u novu nijansu instrumentalne boje i dinamike, objedinjena je u cjelinu moćnom gradacijom, Dominosa FFOOFF Mirele Ivičević zazvučala je razigranom paletom komornog kolorita, a Memorie za glas i komorni ansambl Frane Paraća donijele su ugođaj mediteranskog pejzaža kroz nadahnutu interpretaciju mezzosopranistice Martine Gojčeta Silić.

Osim izvedbe, iznimna vrijednost Cantusovog koncerta je upravo programska koncepcija. Promoviranje hrvatske suvremene glazbe, mišljenja smo, trebalo bi postati praksa, a s vremenom i tradicija Splitskog ljeta.

Na reakcije Uprave Splitskog ljeta, sasvim sigurno neće dugo trebati čekati.

One Response

  1. Dr Perković je “doktorat” dobio na ljetnom tečaju u bivšoj Čehoslovačkoj. Kao bivši tajnik Splitskog sveučilišta, Ivica Restović ima točnu informaciju kakvi su to “doktorati”. Sa tim “doktoratom” je počeo “uspon” dr Perkovića.
    Dr Perković, nažalost, nije nimalo kazališna, a niti osoba koja pripada umjetnosti općenito, zbog teškog nedostatks umjetničke senzibilnosti, Njegova upornost, tiha nametljivost i razmetanje “kazališnim znanjem” koje ne razumije, u okolišu koji mu je često ravan, dospio je do uloge “kazališnog znalca”. Njegov kazališni ukus je iz prošlog tisućljeća. “Vještice iz Salema”, koje je svojedobno vrlo neuspješno režirao, vjerojatno su najsuvremeniji kazališni komad kojeg je u stanju po njegovoj “estetici” percipirati kao vrijedno kazalište. Njegove režije i gluma su rijedak primjer potpunog nesporazuma i apsolutne umjetničke sterilmosti.
    Tekst obrazloženja je autentičan proizvod takve “umjetničke osobnosti”. Na moju duboku žalost, nimalo ne pretjerujem.

Odgovori