'Let iznad kukavičjeg gnezda' vjerojatno je poznatiji po svojoj filmskoj adapataciji, koja je skupila sve gotovo sve važnije Oscare (najbolji film, najbolja režija: Miloš Forman, scenarij: Bo Goldman, Laurence Hauben, nabolji glumac: Jack Nicholson, najbolja glumica: Louise Fletcher), nego po romanu Kena Keseya prema kojem su nastali i scenarij i scenska adaptacija iz 1962.
Kao predstava, prvi je put postavljen na Broadwayu 1963., režirao ju je Alex Segal, a u glavnim su se ulogama, između ostalih, pojavili Kirk Douglas i Gene Wilder. Kirk Douglas je čak otkupio i prava za film, no nije uspio pronaći kompaniju koja bi producirala film s njim u glavnoj ulozi, a desetak godina kasnije, kad je prepustio prava sinu Michaelu koji je osigurao financijere, već je bio prestar za ulogu koja će (još jednom) proslaviti Nicholsona. Film, međutim, nije uopće zasnovan na broadwayskoj adaptaciji, već je scenarij napravljen isključivo prema romanu.
Priča 'Leta iznad kukavičjeg gnijezda' događa se u ustanovi za mentalno oboljele u Oregonu, gdje se sve poremeti dolaskom Randlea McMurphyja, zatvorenika koji je svoju kaznu odlučio lagodno odslužiti u bolnici umjesto u zatvoru, no na psihijatrijskom odjelu nailazi na situaciju prema kojoj zatvor djeluje kao dječje igralište – glavna sestra zadužena za bolesnike, sestra Ratched, provodi strahovladu među onima za koje bi se trebala brinuti, dijelom lijekovima, a dijelom drugim, više ili manje suptilnim, metodama kontrole.
Ono što je za McMurphyja u početku igra, koja služi da pokaže inat i izbaci sestru iz takta, pretvorit će se ozbiljnu borbu za prava i slobodu duha, zbog koje će se na kraju sam McMurphy, izmučen nasilnom i prinudnom terapijom elektrošokovima, uistinu pretvoriti u čovjeka koji je izgubio ne samo bitku s represivnim sistemom već i, u doslovnom smislu riječi, zdrav razum...
Na BOK Festival i u varaždinski HNK predstava stiže iz Beogradskog dramskog pozorišta, a glavnom se ulogom na scenu BDP-as nakon niza filmskih i televizijskih uloga vratio Dragan Bjelogrlić.