Login za korisnike

1 siromašan i jedna 0

Rad i film, film i kino, kino i kazalište samo su dio tema kojima se bavi nova predstava BADco, čija se praizvedba zbila na festivalu Štajerska jesen.

***

Najnovija predstava BADco, nadhnuta je djelom Augusta i Loisa Lumièrea, Samuela Becketta, Vlade Kristla, Jean-Luca Godarda, Haruna Farockija. Od prvog spomentuog dvojca, Bezimeno autorsko društvo posudilo je prizorište filma Izlazak radnika iz tvornice, a od potonjih slijedeće citate:

Prvo tijelo. Ne. Prvo mjesto. Ne. Prvo oboje. Sada bilo koje. Sada drugo. Mučno od jednog probam drugo. Natrag mučno od oboje. I dalje. Nekako dalje. Dok mi nije mučno od oba. Povratim i odem. Gdje nema nijednog. Dok mi nije mučno od tamo. Povratim i natrag. Tijelu ponovno. Gdje ga nema. Mjestu ponovno. Gdje ga nema. Pokušam ponovno. Ne uspijem ponovno. Bolje da ponovno. Ili bolje da gore. Ne uspijem gore ponovno. Još gore ponovno. Dok mi nije mučno. Povratim zauvijek. Odem zauvijek. Gdje nijedno nije zauvijek. Zauvijek i sve.

-- Samuel Beckett, “Nagore”, 1983.


Postupno bivamo zamijenjeni... neprekinutim lancem slika, slike koje porobljuju jedna drugu, svaka
slika na svom mjestu, kao i svatko od nas, na svom mjestu, u lancu događanja nad kojima smo izgubili
svaku moć.

-- Dziga Vertov Group, “Ovdje i drugdje”, 1972.

Samo kolanje vrijednosti u sklopu kino-gledatelj postalo je proizvodnjom vrijednosti jer gledanje jest
oblik rada.

-- Johnathan Beller, “Kino, kapital 20. stoljeća”, 1994.

Prva kamera u povijesti kinematografije bila je uperena prema tvornici, no stoljeće kasnije mogli bismo
reći da tvornica ne privlači film, štoviše ona ga odbija. Filmovi o radu ili radnicima nisu postali jednim
od temeljnih žanrova, a prostor ispred tvornice ostao je na marginama. Većina narativnih filmova
događa se u onom dijelu života koji počinje nakon što rad završi... U filmu braće Lumière iz 1895.
može se naslutiti da se radnike sabralo iza tvorničkih vrata i da su preko praga nahrupili na
snimateljevu zapovijed. Filmskoj režiji koja kondenzira subjekt prethodila je industrijska zapovijed
koja je sinkronizirala živote mnoštva pojedinaca.

-- Harun Farocki, “Izlazak radnika iz tvornice”, 2001.

Naime, predstava 1 siromašan i jedna 0 vraća nas na prizorište prvog filma - Izlazak radnika iz tvornice Lumière - na tvornička vrata.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=HI63PUXnVMw]
Izlazak radnika iz tvornice Lumière

Prve snimljene pokretne slike prikazuju radnike kako napuštaju radno mjesto. Prelazak radništva iz mjesta industrijskog rada u svijet filma, BADco smatra i početkom problematičnog odnosa filma i prikazivanja rada. Kako kaže njihova službena najava:

Od svojih početaka film teži izostavljati iz kadra manualni rad, fokusirajući se na atomizirane priče
pojedinih radnika nakon što napuste svoje radno mjesto: njihove romanse, njihove prijestupe, njihove
sudbine u vrtlogu svjetskih događanja. Film počinje kada rad skonča.
Polazeći od tih prvih pokretnih slika "1 siromašan i jedna 0" preispituje različite načine napuštanja
rada. Što se događa kada nas savlada umor? Kada se iscrpi naš rad? Što dolazi nakon rada? - Još više
rada? Što se događa kada rada ponestane, kada se tvornica zatvori, radnici uđu u štrajk ili postanu
nezaposleni? Koje su poveznice između povijesti suvremenog plesa i povijesti postindustrijalizacije?
"1 siromašan i jedna 0" je predstava iz dva sloja: dok izvođači pred publikom izlažu različite načine
rasapa subjekta rada, publika biva uvučena u proces preobrazbe: iz popularnog medija kina u politički
teatar populizma. Teatar iscrpljen u pokretnim slikama, slike iscrpljene u teatru pokreta. Perspektiva se
mijenja.

1 siromašan i jedna 0 režijski potpisuju Tomislav Medak i Goran Sergej Pristaš, a predstava je praizvedbu imala  na festivalu Steirischer Herbst.


Odgovori