Login za korisnike

Vatrotehna 2.0

‘Vatrotehna 2.0’ obnova je gotovo istoimenog projekta od prije dvadeset godina, kojim se Montažstoroj pojavio na hrvatskoj izvedbenoj sceni.

***

Montažstroj je dvadesetu godišnjicu vlastite izvedbe ‘Vatrotehne’ odlučio obilježiti rekreacijom/ reinterpretacijom iste, a finalu koje će se odviti u ZekKaeMu, prethodio je niz akcija, neke po uzoru na akcije od prije dvadeset godina (Achtung alarm 2.0),  neke posebno osmišljene za ovu priliku (Vatropokretač na Medvedgradu), a dio je izvedbe već odigran na starom 'mjestu zločinu, u nekadašnjoj tvornici 'Badel'.

'Achtung Alarm 2.0' Montažstroj je vratio na zagrebačke ulice, gdje su upozoravali građane na nadolazeće opasnosti, ‘Vatropokretačem na Medvedgradu’, stara i nova postava, a novu je redatelj Borut Šeparović okupio od mladića iz predstave ‘Generacija 91-95′) ukazala je na devastaciju Oltara domovine te ping pong koji s tim mitskim mjestom domaće povijesti iz ere tuđmanizma igraju Grad i država, a 'B.D.L.2.o' isto je učinio za tvornicu Badel, reprezentativni primjer industrijske arhitekture, koji su u međuvremenu prisvajale različite inicijative te je time postao stožerno mjesto borbe za prostore nezavisne kulture i simbol svih gradskih neiskorištenih potencijala.

Originalna VATROTEHNA je izvedena u rujnu 1990. godine. Sama predstava, kao i daljnji rad skupine Montažstroj snažno je obilježena vremenom predratne tranzicije te je otvorila neka od gorućih pitanja kako u hrvatskoj politici tako i u domaćoj kulturi. Osim angažirane teme ogoljivanja mehanizma političke sile i vlasti preuzete iz sadržaja Eshilovog 'Okovanog Prometeja', Montažstroj konceptualno-politički prilazi i odluci o mjestu izvedbe koje nije kazališno i koje se širi i van prostora same izvedbe. Odabirom stare destilerije Badel te nizom umjetničkih akcija i smišljeno organiziranih intervencija u gradskom prostoru, Montažstroj već devedesetih pokazuje visoku razinu svjesnosti o izvedbenom potencijalu javnog-urbanog prostora grada.

Akcije u javnom prostoru vezane uz projekt 'Vatrotehna' moguće je podijeliti na one koje su bile usmjerne na tihu akciju u gradsko tkivo, a koje su se sastojale od ispisivanja grafita (npr. U BOJ U STROJ ZA MONTAŽSTOJ), organiziranog fotografiranja članova Montažstroja na odabranim lokacijama, biomehaničkog marširanja povijesnom jezgorm grada i ljepljenja plakata predstave 'Vatrotehna', za ono vrijeme prilično eksplicitnog sadržaja, po javnim prostorima za oglašavanje. Akcija Achtng Alarm!, čiji je izvedbeni postupak eksplicitnije i aktivnije koristio urbanu gradsku jezgru, sastojao se od vožnje starim vatrogasnim vozilom najužim centrom grada, za vrijeme koje su članovi i izvođači Montažstroja preko megafona izvikivali parole i upute građanima u slučaju opasnosti: GRAĐANI! VAŠ ŽIVOT JE REAL-AGRESIVNOJ OPASNOSTI MONTAŽSTROJA! ZAUZMITE ZAŠTITINI POLOŽAJ! LEGNITE LICEM PREMA ZEMLJI, ZATVORITE OČI.

Ova umjetnička akcija je predstavljala pokušaj osvještavanja rizika kao neočekivane i nepredviđene promjene kojima je svakodnevno izloženo naše suvremeno društvo, i time vrlo precizno upozorila na devedesete i ono što će se dogoditi u dvadeset prošlih godina.

A upravo o  tome što se dogodilo govori nova 'Vatrotehna', koja je osim novih društvenih problema dobila i novu postavu, u želji da opet nekoj nadolazećoj generaciji pruži mogućnost iskazivanja svojeg viđenja situacije koja ih okružuje. Kakvo je to viđenje, i što nova generacija misli o događanjima u proteklih dvadeset godina, a što o bdućnosti, saznajte u ZeKaeMu.

autorski tim
Goran Ferčecdramaturg
Borut Šeparovićredatelj


Odgovori