Login za korisnike

Samoubica

Drama koja je autora Nikolaja Erdmana koštala glave, našla je svoje mjesto u sarajevskom Narodnom pozorištu.

***

Nikolaj Erdman imao je samo dvadeset i šest godina 1932. kad je napisao svoju drugu dramu, ‘Samoubojicu’, koju je Staljin osobno navodno opisao kao ‘praznu i potencijalno zloćudnu’, te je zabranio da se ista izvodi. Erdman je prigodno nestao, a pretpostavlja se da je završio u Sibiru, dok je slična sudbina nekoliko godina kasnije snašla i redatelja, odnosno producenta koji se drznuo dramu predložiti za repertoar – Mejerholda. U Sovjetskom Savezu bila je zabranjena do 1982.

Glavni lik drame je nezaposleni nezadovoljnik Semjon Podsekaljnikov, koji ovisi o maloj plaći svoje žene Maše. On ne može dobiti radnu dozvolu, te izgubivši i zadnje trunke samopouzdanja i posvađavši se s punicom, zaključi kako je najbolje rješenje da si oduzme život. No, umjesto da bude završetkom jedne osobne tragedije, njegova odluka početak je procesa u kojem različiti ljudi iz njegove okoline, iskorištavaju njegovo ‘mučeništvo’ kako bi dokazali svoje vrlo raznolike teze o tome zašto je umro – smrt zbog neshvaćene umjetnosti, poslovnih interesa, ljubavi...

Uz galeriju likova koja uključuje oportunog susjeda i glupog staljinističkog poštara, Erdman gradi svoju satiru na sovjetsko društvo dvadesetih i tridesetih godina, koja je između ostalog rezultirala i proskribiranom umjetnošću socrealizma, a redatelj Eduard Miler uz pomoć dramaturginje Žanine Mirčevske i ansambla sarajevskog Narodnog pozorišta tvrdi da je ljudska glupost te bezobzirno iskorištavanje tuđe nesreće i dalje dobro poznata stvar...

autorski tim
Nikolaj Erdmanautor teksta
Samra Mlinarscenski pokret
Lejla Jusićkorepetitor
Lejla Ramićasistent kostimografa
Milivoje Jovanovićprevoditelj
Marijela Hašimbegovićscenograf
Žanina Mirčevskadramaturg
Eduard Milerizbor glazbe
Sabina Trnkakostimograf

izvođači
Aleksandar SeksanSemjon Semjonovič Podsekaljnikov
Amina BegovićPogrebnik
Amra KapidžićKleopatra Maksimovna, fatalna ljepotica
Boris LerMladić, gluhonijemi
Damir KusturaNikifor Arsenijevič Pugačov, trgovac, mesar
Edhem HusićPop Jelpidij
Ejla BavčićMarija Lukjanovna
Ermin SijamijaAristarh Dominikovič Gološčapov, intelektualac
Miraj GrbićViktor Viktorovič, pisac / Voločkina baka
Mirvad KurićAleksandar Petrovič Kalabuškin, susjed i informator
Muhamed JamakovićPomoćnik pogrebnika
Nisveta OmerbašićSerafima Iljinična

  • Gledao je u Zagrebu na Danima satire u izvedbi Makedonskog narodnog kazališta. Zanimljiva predstava, ali za moj ukus malo preruskirealistična i u svakom pogledu preduga. Mislim da je na kraju i pobijedila na Danima satire 2017., no gotovo 3,5 sata je zbilja previše. Previše digresija koje ubijaju ritam i pratljivost. Trećina gledatelja je otišla iz kazališta prije kraja predstave. Vjerujem da bi bila genijalna da je režiser to želio prikazati kroz 1,5-2 sata trajanja. Zgodna ideja, zgodna prezentacija, ali predugo i prenaporno za prosječnog gledatelja. Glumačka izvedba je bila genijalna jer, kako sam kasnije pročitao, radi se o top10-ak makedonskih glumaca. Pogledati, ali biti spreman na besmislene prizore i to da ti se čini da nema kraja

Odgovori

POVEZANE VIJESTI