Arhetip: Medeja/ Žena-Bomba/ Europa

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Nakon podužeg institucionalnog ignoriranja u svjetskim razmjerima poznate hrvatske autorice Ivane Sajko, na daskama ZeKaeMa - hat trick.
autorski tim funkcija
Saša Šekoranjascenograf
Tena Novakskladatelj
Ivana Sajkoautor teksta
Ivana Sajkoredatelj
Krešimir Paukskladatelj
Snježana Abramović Milkovićkoreograf
Mauricio Ferlinvideo
Davor Roccoskladatelj
Barbara Bourekkostimograf
Dora Ruždjak Podolskiredatelj
Franka Perkovićredatelj
Vedran Peternelskladatelj
Vedran Peterneloblikovanje zvuka

Drama 'Arhetip:Medeja' Ivane Sajko u svom je tiskanom izdanju nadnaslovljena 'Bilješke s odigrane predstave'. Nažalost, te bilješke ne odnose se na izvedbu spomenute drame u nekom hrvatskom kazalištu, jer autorica, premda vrlo produktivna, objavljivana, a pritom i nagrađivana, nije baš česta gošća na hrvatskim pozornicama. Osim dvaput postavljenog teksta 'Naranča u oblacima' (ZeKaeM, 2001., r: Borna Baletić, HNK Osijek 2004., r: Franka Perković), njezine radove najčešće smo mogli sresti u produkciji BADco., organizacije kojoj je suosnivačica – to su 'Rebro kao zeleni zidovi' i 'Misa za predizbornu šutnju', s tim da je posljednju režirala sama autorica. Međutim, neobično za hrvatske prilike, čak sedam njenih drama je ukoričeno te na taj način dostupno javnosti.

Nakon mnogobrojnih izvedbi u inozemstvu, na različitim jezicima, u ZeKaeMu se mogu vidjeti tri njezine drame, 'Žena-bomba', u režiji Dore Ruždjak-Podolski, 'Europa' u režiji Franke Perković te 'Arhetip:Medeja' čiji autorski koncept potpisuje Ivana Sajko osobno.

Redoslijedom izvedbe prva po redu, 'Arhetip:Medeja', adaptira poznati antički mit o ženi koja ubija vlastitu djecu kako bi se osvetila mužu. Ivana Sajko svojoj Medeji, kao uostalom i drugim dramama iz trilogije dodaje političke implikacije – muž se ne spominje imenom već političkom funkcijom, a Medeja, «žena koja nije», pojavljuje se kao izbljuvana žena u sjeni koja se mora smješkati masama. U ovoj verziji, autorica je prilagodila tekst malim izvođačicama iz Učilišta ZeKaeMa, dio su uglazbili Vedran Peternel, Tena Novak i Krešimir Pauk, a posljednji dio izvedbe rezerviran je za video Mauricija Ferlina.

Dalje nas kroz podzemne hodnike u podrum ZeKaeMa prema svom neminovnom kraju vodi Katarina Bistrović-Darvaš kao Žena-bomba. Tekst koji je poslužio kao predložak postavlja pitanje: što biste napravili da znate kako vam je ostalo još samo 12 minuta i 36 sekundi života? Ova izvedba inzistira na aktivnom gledanju, a i zanimljiv je primjer svojevrsne postajne dramturgije, gdje gledatelji fizički slijede lik koji se naziva Mona Lisom na njenom putu u samoubilački napad u kojem će ona, uz svog neprijatelja/ljubavnika/žrtvu poginuti.

'Europa', imenovana prema glavnom liku kojeg igra Ksenija Marinković, drama je u kojoj autorica preuzima Brechtovu 'Majku Hrabrost' kao referencijalnu točku te je miješa s motivima mitske priče o Europi i bijelom biku. U kontrapunktu intimnog odnosa Pukovnika i glavne junakinje s posljedicama učinaka njihovih obijesnih vojno-političkih stategija, kroz usta njihove ideologijom zatrovane djece, otkriva se svijet promašaja, slučajnih (evolucijskih) odabira i neuspjelih pokušaja ljubavi.

 

Komentirajte

PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite
naš
Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE