Login za korisnike

Pod balkonima

Novele Ranka Marinkovića za ambijentalnu scenu Dubrovačkih ljetnih igara adaptirali su Vedrana Klepica i Dairio Harjaček, a potonji potpisuje i režiju predstave.

***

Jedna od tematsko-istraživačkih odrednica u dramskom programu 69. Dubrovačkih ljetnih igara, propitivanje je kulturoloških odrednica Mediterana, pa stoga uprava istih tvrdi kako se "čini mudrim započeti s bardom Mediterana, viškim Voltaireom Rankom Marinkovićem. Taj ponajveći hrvatski književnik druge polovice 20. stoljeća za Dubrovnik je bio intimno i obiteljski vezan, a njegov utjecaj na hrvatsko kazalište, preko dramskih komada te niza godina poučavanja na zagrebačkoj Akademiji dramske umjetnosti, neizmjeran je. Nužni zajednički nazivnik Marinkovićevih pripovijetki jest Mediteran i njegove gorko-slatke kombinacije, ironija koja prerasta u cinizam i izdvojeni pojedinac smaknut političkim burama i prirodnim jugom. Marinković je opsjednut granicama zatvorenog svijeta, a Mediteran, kao i Dubrovnik jest takav – sav sveden na granice i rituale."

Predstavu po motivima novela Pod balkonima Ranka Marinkovića autorski potpisuju Vedrana Klepica i Dario Harjaček, a potonji i režira, opisujući svoj koncept ovako:

'Generacijski sukob o kojem se na brojnim mjestima govori u Marinkovićevoj knjizi, krvava je borba za očuvanjem jednog svjetonazora, gorljiva je potreba da jedan mikrokozmos ostane nepromijenjen u svom ustroju. Razlog tome u prvom je redu borba za golo preživljavanje. To je svijet u kojem svaka čestica zemlje predstavlja preduvjet za opstojnost obitelji. Život ili smrt. I dok roditelji cijelog života pripremaju svoju djecu da jednog dana postanu sve što su i oni sami, djeca se često pokazuju nedoraslima. Tradicionalizam se pokazuje kao incestuozna doktrina. Marinković krajnje suptilno rastavlja mehanizme preko koji njegovi likovi transponiraju vlastitu ljudsku nemoć u vidljive poteze- tako specifične, krajnje bolne poteze. Sustav, u svoj svojoj apstrakciji, je za Marinkovića uvijek snažniji od potrebe za individualizmom.

I predstava Pod balkonima traži svoje utemeljenje na Marinkovićevoj opsesiji individualizmom kojeg pred navalom velikog zla zvanog fašizam guta tama vremena. Je li to zlo živo tinjalo među nama čitavo vrijeme? Kad gledamo zlo kako razara pred sobom svaki impuls razuma, slobode i empatije, ponekad se pitamo jesmo li i sami potaknuli njegovo buđenje i jesmo li svi na kraju, nemoćni i prestrašeni, postali dijelom njegovog začaranog kruga?'

autorski tim
Irma Kovačićjezični savjetnik
Elvis Butkovićoblikovatelj svjetla
Vedrana KlepicaVedrana Klepicaautor dramatizacije
Ranko Marinkovićautor predloška
Roko Grbininspicijent
Vesna Režićscenograf
Dario Harjačekredatelj
Nenad Sinkauzskladatelj
Doris Kristićkostimograf

izvođači
Dado ĆosićMićel, Lorenzov sin
Doris Šarić - KukuljicaProspera, Tomijeva majka
Dušan GojićMedardo, stari tetak Sabundalović
Ema PralasTrojina, Momina i Olivina kći
Helena BuljanJuvanina, Tomijeva tetka
Ivan Pašalićgrobari / Žuvini sinovi / vojnici
Jelena MiholjevićŽuva, Olivina majka
Josip Brakusgrobari / Žuvini sinovi / vojnici
Linda BegonjaSalvestra, Momina majka
Livio BadurinaStari Momo
Marin Klišmanićgrobari / Žuvini sinovi / vojnici
Marko MakovičićTomi 'Jusi' Sabundalović
Maro Martinovićdr. Lorenzo Sabundalović
Nataša KopečOliva
Nikša ButijerNikša Butijerdr. Peskarević, odvjetnik
Ugo KoraniMladi Momo

Odgovori