Login za korisnike

Vragolasta djevojka

Jedan od najstarijih baleta klasičnog repertoara uopće, sačuvan je preko dva stoljeća, a HNK donosi kombinaciju dvije danas poznate verzije.

***

Povijest nastanka ovog popularnog komičnog baleta prepuna je verzija, skladatelja i koreografa, a sve je počelo kad je baletni majstor Jean Dauberval vidio sliku Pierrea Antoinea Baudouina Le Reprimande/Une Jeune Fille querellée par sa Mère, te je odlučio iskoristiti kao inspiraciju za svoj novi balet.

Balet je premijerno izveden u Grand Théâtre de Bordeaux, 1.srpnja 1789. pod imenom Le Ballet de la paille, ou Il n’est Qu’un pas du mal au bien, a kao glazbenu podlogu Dauberval je uzeo pedesetak poznatih melodija svog vremena. Brzo je postao iznimno popularan, te je dvije godine kasnije Dauberval pozvan u London, kako bi ga ponovno postavio, a tamo je prvi put odigran s imenom pod kojim je danas poznat - La Fille mal gardée.

Prvu originalnu glazbu za balet napisao je 1828. skladatelj Ferdinand Hérold, koji je preuzeo i neke motive Martinija i Donizettija, a koreografiju je za tu priliku, prema originalnim Daubervalovim zamislima, postavio Jean-Pierre Aumer.

Priča baleta slijedi nesretne ljubavnike Lisu i Colasa, čije životne planove remeti njena majka, udovica Simone, koja želi da se Lisa uda za bogatog Alaina. No, nakon niza peripetija i zabuna, ljubav ipak pobjeđuje te se ugovoreno vjenčanje za Alaina ne uspije održati, a Simone dopusti Lisi i Colasu da sami odluče o svojim sudbinama.

Danas se ‘Vragolasta djevojka’ glavnom izvodi u dvije verzije: za prvu je zaslužan Aleksandar Gorski, koji je 1903. ‘obnovio’ verzije Leva Ivanova i Mariusa Petipaa, a koji su je pak preuzeli od Paula Taglionija, koji je naručio i novu originalnu glazbu od skladatelja Petera Ludwiga Hertela, dok je drugu jednako tako slavno ‘obnovio’ 1960. Sir Frederick Ashton za Royal Ballet.

Zagrebačka verzija kombinirat će glazbu Hérolda i Hertela u aranžmanu francuskog skladatelja Jeana-Michela Damasea, dok je za koreografiju zaslužan gost iz Firenze Vladimir Derevianko, ravnatelj i koreograf tamošnjeg Baleta Maggio Danza i bivši prvak Baleta moskovskog Boljšoj teatra.


Odgovori