Druga baletna premijera u sezoni HNK Ivana pl. Zajca također je – dvostruka, ali po svojim naslovima i izrazito teatralna odnosno dramatična.
Šeherezada i Carmen dva su proslavljena klasika, a u riječkom slučaju povezuje ih scenografija Dalibora Laginje i kostimografija Aleksandra Nošpala.
Priče su dobro poznate - Šeherezada je lijepa djevojka koja Šahu Šahrijaru iz noći u noć priča priče kako bi sačuvala glavu na ramenima dok klasična opera Carmen govori o ljubavnom trokutu između andaluzijske ciganke Carmen, vodnika don Josea i toreadora Escamilla.
Mérimée i Puškin dali su libretističke poticaje, a Bizet je svojim glazbenim majstorstvom pretvorio Carmen u jednu od najpopularnijih opera. Jednočinski balet Carmen ruskog skladatelja Rodiona Ščedrina nastao je 1967. Premda je Ščedrinova verzija Carmen, skladana za gudački orkestar i udaraljke, uvrijedila brojne ‘čistunce’, branitelja je pronašla ni više ni manje nego u Šostakoviču koji je u njoj čuo blistavo slavlje plesa.
Rodion Ščedrin prominentna je figura u sovjetskoj i post-sovjetskoj glazbi, a najpoznatiji je upravo po svojim baletima od kojih je mnoge napisao za suprugu Maju Pliseckaju, jednu od najvećih balerina dvadesetog stoljeća.
Simfonijska suita Šeherezada Nikolaja Rimskog-Korsakova zasigurno je njegovo najpoznatije djelo, inspirirano legendom o perzijskoj kraljici i pripovjedačica priča iz knjige Tisuću i jedna noć. Ovaj narativni balet praizveden je 1910. u Parizu za Ballet Russe u koreografiji Michaela Fokina.
Koreograf Leo Mujić istaknuo je kako je Šeherezada nastala u suradnji sa svjetski poznatom balerinom i pedagoginjom, njegovom asistenticom na projektu Iljom Louwen. Radnju Šeherezade je za riječku publiku smjestio u Dubai, današnju prijestolnicu financijske moći arapskog svijeta i kraljevstvo shopping centara kojem nedostaje umjetnička nadogradnja društva. Iako je predstava bazirana na odnosima između likova kod kojih dominira jedna osobina - ironija, strast, ljubav, agresivnost ili mudrost, Mujić tvrdi kako su u prvom planu glazba i pokret.
Šeherezadu prati i video projekcija autorica Aleksandre Ane Buković, Liberte Mišan i Nine Zimmerman.
S druge pak strane, ravnatelj riječkog baleta Ronald Savković svojom je Carmen prvi put u karijeri ušao u prostor koreodrame u kojoj su - kaže - "ljubav, stast, ljubomora i smrt prisutni od prve scene", a rezultat najavljuje kao "provokativan, brz i gotovo filmski".