Petar i Ljubinka Dobrijević – sukreatori Baleta 20. stoljeća

Simpozijem/radionicom iz naslova obilježiti će se 80. obljetnica života i 60. obljetnica umjetničkog rada Ljubinke Dobrijević i pet godina od smrti Petra Dobrijevića.

  

U organizaciji časopisa za plesnu umjetnost Kretanja i Hrvatskog centra ITI, radionica/simpozij održati će se 4. i 5. listopada 2014. u Basaričekovoj 24, u Zagrebu.

 

Program:

Prvi dan (subota 4.10.)

11 h

Uvodno predavanje:

Maja Đurinović: Generacija naših plesnih umjetnika u Europi 1950-tih/1960-tih

Razgovor s umjetnicom Ljubinkom Dobrijević.
Teme:
- Rad u HNK-u u Zagrebu (značenje Octavija Cintolesija)
- Susret s Mauriceom Béjartom
- Osnivanje Baleta 20. stoljeća
- Suradnja Ljubinke Dobrijević s Béjartom: kao plesačica
- Suradnja Ljubinke Dobrijević s Béjartom: kao asistentica
- Petar Dobrijević, plesač (Posvećenje proljeća i drugi baleti)

Pauza za ručak.

16 h

Gledanje ulomaka iz Béjartovih baleta u kojima su plesali Ljubinka i Petar Dobrijević i komentiranje odgledanog, sjećanja, analize.

Drugi dan (nedjelja 5.10.)

11 h

Uvodno predavanje:

Katja Šimunić: Uvod u Bolero, povijesno-teorijski pogled na najznačajnije koreografije Ravelove partiture

- Sjećanje Ljubinke Dobrijević na rad na Béjartovu Boléru
- Sjećanje Ljubinke Dobrijević na plesanje Béjartova Boléra
- Zapisi Petra Dobrijević Béjartove koreografije Boléra
- Pitanje zapisivanja i prenošenja koreografije

Pauza za kavu.

13 h

Radionica:

- Gledanje  i analiza videozapisa koreografije Mauricea Béjarta Boléro,
- Praktično svladavanje dijela plesne solo-dionice Béjartove koreografije Boléro

Završni razgovor svih sudionika.

 

Petar Dobrijević:

Plesačku karijeru započinje 1951. u folklornom ansamblu Jože Vlahovića (→ Lado), gdje se ističe u Šiptarskoj suiti A. Maletić (E. Cosetto); 1955. prelazi u Balet HNK-a u Zagrebu koji vodi O. Cintolesi (Petruška I. Stravinskog; La Valse M. Ravela; 1956). Na poziv A. Roje i O. Harmoša sezonu 1956/57. gostuje u Splitu kao Romeo (Romeo i Julija S. Prokofjeva). Odlazi u Pariz 1957. gdje je angažiran kao solist u trupama Jeanine Charrat (Les algues Guya Bernarda), Ludmile Tcherine i Les etoiles de Paris M. Miškovića (L' echelle / Ljestve Z. Turjaka u kor. M. Šparembleka). Plesač u trupi M. Béjarta (Sacre du printemps / Posvećenje proljeća I. Stravinskog), sljedećih dvadeset godina zajedno sa suprugom → Ljubinkom Béjartov suradnik, majstor baleta i jedan od suosnivača Balleta du XXe sièclea (1960).

Uz svjetske turneje trupe, kao asistent M. Béjarta postavlja njegove balete u Pariškoj operi, milanskoj Scali, u Stockholmu, New Yorku; priprema R. Nurejeva za glavnu ulogu u Posvećenju proljeća. Vodi balet u Teatro comunale u Firenci (1977), zamjenik umjetničkog direktora M. Béjarta u Bruxellesu (1978-80), član i predsjednik žirija na europskom natjecanju za mlade plesače Prix de Lausanne; umjetnički savjetnik i baletni majstor u Bayerisches Staatstheater u Münchenu (1980-83), direktor baleta u Saarländisches Staatstheater Saarbrücken (1983-87), baletni majstor u Ballet de Monte Carlo (1987-89), sa suprugom vodi švicarsku baletnu akademiju u Zürichu (1990-96); zajedno su gosti baleta u Torinu, Rio de Janeiru i Budimpešti; u Beogradu postavljaju baletnu večer Paquita L. Minkusa i Francescu da Rimini P. I. Čajkovskog (2005).

Ljubinka Dobrijević:

Po završetku srednje Baletne škole “Lujo Davičo” u Beogradu, (učenica Smilje Mojić i Mage Magazinović), angažirana u HNK-u u Zagrebu (1954-58). Kao solistica ostvarila zapažene uloge u baletima O. Cintolesija (Pelivani H. Saugueta; Don Juan R. Straussa, La Valse M. Ravela) i D. Parlića (Kineska priča K. Baranovića). Odlazi u Pariz (1958) gdje je uskoro angažirana kao prva balerina u trupi Théâtre D’Art du Ballet. Pleše klasični (M. Fokin) i suvremeni (J. Charrat, L. Mjasin) baletni repertoar i usavršava se kod znamenitih pedagoga (Viktor Gozovski, Serge Peretti, Asaf Meserer). Sa suprugom → Petrom nastupa u trupi Mauricea Béjarta (Sacre du printemps / Posvećenje proljeća I. Stravinskog), sudjeluje u osnivanju Ballet du XXe siècle (1960) gdje je 16 godina solistica u koreografijama M. Béjarta (Boléro M. Ravela; IX. simfonija L. van Beethovena; Sonata á Trois B. Bartoka; La Douceur du Tonnere / Slatka grmljavina D. Elingtona; Baccanal R. Wagnera; Actus tragicus J. S. Bacha; L'Oiseau de feus/ Žar ptica  I. Stravinskog; Les Oiseaux / Ptice Manosa Hadjidakisa;  Romèo et Juliette H. Berlioza, Tombeau / Grob P. Bouleza) i Hansa van Manena (Symphonie en Trois I. Stravinskog). Također prenosi Béjartove balete za Parišku operu, balete u Budimpešti i Antwerpenu i radi na ulogama sa znamenitim plesačima kao što su Maja Pliseckaja, Natalija Makarova, Carla Fracci, Luciana Savignano.

Prvi pedagog u školi milanske Scale (1975) te koreograf i baletni majstor u Teatro comunale u Firenci (1977), gdje postiže veliki uspjeh koreografijom Actus III (gl. Azzo Chorgio). Baletni majstor u trupi Natalije Makarove u New Yorku (1980); potkraj iste godine angažirana kao koreograf  u Bayerisches Staatstheater u Münchenu i vodi master class na Heinz-Bosl Stiftung Ballet Akademie München.

Sa suprugom vodi balet u Saarländisches Staatstheater Saarbrücken (1983-87); zajedno djeluju kao pedagozi i baletni majstori u Ballet de Monte Carlo (1987-89), vode švicarsku baletnu akademije u Zürichu (1990-96); gosti su baleta u Torinu, Rio de Janeiru i Budimpešti; u Beogradu postavljaju baletnu večer Paquita L. Minkusa i Francescu da Rimini P. I. Čajkovskog (2005).

Sviđa vam se ovaj tekst?
Pomognite nam da ih objavimo još i ostanemo neovisni o oglašivačima i politici:
pretplatite se na Teatar.hr ili platite članak SMS porukom.