Login za korisnike

ThisCasting

Mora li ‘casting’ biti odvratan i što o tome imaju za reći tri mlade domaće glumice, saznajte u novoj predstavi Teatra Rugantino čiju režiju potpisuje Miran Kurspahić.

***

Njemački dramatičar Lutz Hübner čest je gost domaćih pozornica, na kojima je postavljeno šest njegovih tekstova. Među njima se 2004. godine našao i Creeps ili u tadašnjem hrvatskom prijevodu za potrebe produkcije kazališta Mala scena - Brijačice.

Priča je to o tri djevojke koje dolaze na audiciju za jednu od popularnih televizijskih show emisija. Kroz njihovo predstavljanje i natjecanje otkrivamo ne samo različite društvene okolnosti iz kojih dolaze, nego i njihov intimni svijet sa svim problemima, maštanjima, željama…

Tekst je praizveden 2000. godine na sceni  Hamburg Schauspielhaus, a dvije godine kasnije dobio je Theaterzwang nagradu te posljedično brojne europske produkcije.

Za istim je predloškom posegnuo i zagrebački Teatar Rugantino, no kako je njegovu režiju povjerio Miranu Kurspahiću - od teksta na koncu u predsavi nije ostalo ni - t. Kurspahić je, naime, Hübnerovu dramu iskoristio tek kao polazište projekta koji je konačni oblik dobio slijedom improvizacija i rada s glumicama.

Kako sam kaže:

Živimo u vremenu kad je gotovo svaki segment našeg djelovanja temeljito estradiziran. Lavina reality projekata, retardiranih kvizova, Big Brothera, Farmi, Story supernova ultra điha-điha multitalent show-ova, hrvatska traži zvijezdu, hrvatska traži sebe, hrvatska traži smisao postojanja emisija koje u svojoj bazi imaju selektivni ili eliminacijski koncept, odavno je već preplavila Lijepu našu i ostavila trajne posljedice. Ostavila je pogubnu ideju instant slave, ideju koja je posve neprimjetno, ali istovremeno perfidno izmijenila sustav vrijednosti i razvila kult površnosti. Pristajemo li svjesno na manipulaciju? Pristajemo li na dijaboličnu igru „How low can we(you) go“?

Upravo iz ovih premisa rađa se ideja o dijaboličnom castingu za fiktivnu emisiju u kojoj bi se do krajnjih granica testirao očaj i spremnost odabranih da učine sve što se zahtjeva od njih. I sve to uz publiku u živo, koja i sama u jednome trenutku dolazi u poziciju moći, poziciju u kojoj se jasno ocrtava njihova glad za spektaklom, njihova spremnost za kontroliranim sadizmom. A igra manipulacije je promjenjiva, i dok se u jednome trenutku percipira određena pozicija, već u sljedećem slijedi kopernikanski obrat i promjena uloga. Empatija, ako se i pojavi, slučajna je i prolazna.  

Stoga nije čudno što je predstavu naslovio igrom riječi This Casting, a koje je moguće pročitati i  kao disgusting iliti odvratno, jer smo - kako kaže - odgojili društvo promatrača, a ne igrača i vrijeme je da žanjemo plodove.

 

autorski tim
Miran Kurspahićautor
Lutz Hübnerautor predloška
Vanja Vascaracautor videa
Nikša Marinovićskladatelj
Gordana Gadžićproducent
Aleksandar Mondecaroblikovatelj svjetla

izvođači
Iskra JirsakIskra
Ivan Bošnjaksnimatelj
Mia (Biondić) MelcherMia
Miran Kurspahićglas iz offa
Mirela VidekMirela

Odgovori