Kad se vanbračni sin slavnoga Alexandra Dumasa odlučio zaputiti očevim spisateljskim stopama sigurno nije ni mogao sanjati da će ga slavom ne samo zasjeniti, već da će njegova djela dominirati francuskim pozornicama druge 19. stoljeća.
Dumas sin želio je, naime, biti romanopisac, a njegov prvijenac Dama s kamelijama objavljen je 1848. Ubrzo je dobio narudžbu da ga adaptira za pozornicu, na što je po vlastitom priznanju nerado pristao - pritisnut besparicom. Praizvedena na sceni pariškog Theatre de Vaudeville 2. veljače 1852. drama je postala instant-hit, a već je iduće godine adaptirana i u libreto za jedan drugi veliki hit – Verdijevu operu La Traviata.
No, dok je glavni lik Dumasove knjige nesretna Marguerite Gautier, a za koju je inspiraciju autor pronašao u svojoj stvarnoj ljubavnici Marie Duplessis, za potrebe opere libretist Francesco Maria Piave tragičnu je heroinu preimenovao u - Violettu Valéry.
S njom kao glavnim likom, opera u tri čina La Traviata (što doslovno znači ‘zabludjela’ ili ‘posrnula’), praizvedena je na sceni venecijanskog Teatro la Fenice, 6. ožujka 1853. Iako joj je radnja smještena u 18. stoljeće, Verdi je inzistirao da se inscenacija smjesti u suvremeni okvir što je, uz sam sadržaj, dodatno šokiralo premijernu publiku.
U središtu je radnje već rečena Violetta Valéry, pariška kurtizana čijom zabavom opera i započinje. Među brojnim gostima, na njoj će se naći i novi Violettin obožavatelj, mladi Alfredo Germont. Iako isprva odbija njegovo udvranje, Violetta se uskoro počinje pitati ne bi li on mogao biti čovjek njezina života…
Nekoliko mjeseci kasnije njih će dvoje već živjeti zajedno na ladanju u idili koju će prekinuti Alfredovo saznanje da Violetta rasprodaje svoju imovinu kako bi im mogla priuštiti takav stil života. Alfredo odlučuje preuzeti st var u svoje ruke i odlazi u Pariz platiti račune, a Violetta istovremeno prima poziv na jednu parišku zabavu. Prije no što ode na istu, posjetit će je Alfredov otac i zatražiti od nje da prekine vezu s njegovim sinom, jer se zbog njezine skandaloznosti njegova kći ne može udati. Violetta uprkos prvobitnom otporu na kraju pristaje, no ne otkriva Alfredu razloge svoje odluke zbog čega je on izvrijeđa pred uzvanicima na zabavi. Iako se potom među uzvanicima pojavljuje i Alfredov otac i otkriva pravu istinu, uvrede su već izrečene i Violettin pratitelj barun Douphol izaziva Alfreda na dvoboj…
Šest mjeseci kasnije, Dr. Grenvil priopćava Violettinoj sluškinji Annini, kako joj gospodarica umire od tuberkuloze. Ona pak prima pismo u kojem je Alfredo izvještava da je barun tek lakše ozlijeđenu dvoboju, te traži od nje oprost. Dok na ulicama odzvanja vrhunac karnevalske proslave, Alfredo upada u Violettin stan i miri se s njom, nakon čega ona pada mrtva…
Priča predstave dobro je znana, no priča oko ove konkretne produkcije, skandal je kakav je moguć samo u Hrvatskoj, a o kojem smo vam detaljno pisali ovdje. Naime, predstava je premijerno izvedena 2009. u HNK Rijeka, da bi to kazalište u kolovozu ove godine postiglo dogovor s HNK Split o preseljenju produkcije u 'premijerni' program HNK Split. Iako su se se kazališta 'dogovorila' da honorare autorskim timovima za ovo 'fotokopiranje' reguliraju sama, Janusz Kica, redatelj predstave imao je pametnijeg posla od seljenja vlastite predstave u SPlit, pa su tamo u tu svrhu angažirali Petra Vujačića, koji već godinama režira samo na - radiju.