Naslovnica > VIJESTI > DRAMA > 2. Festival Miroslav Krleža

2. Festival Miroslav Krleža

Drugo festivalsko izdanje obilježava 120. godišnjicu Krležina rođenja, a zemlje partneri su Mađarska, Srbija i Slovenija.
Share on facebook
Share on twitter

Ravnatelj festivala Goran Matović manifestaciju najavljuje ovako:

"Kada smo počeli pripremati prošlogodišnji, prvi Festival Miroslav Krleža, znani i neznani prijatelji, kad su čuli da kanimo Festival smjestiti na Krležin Gvozd, govorili su da gore publika neće doći, da je to ukleto mjesto, a osobno mi se činilo da Krležin Gvozd može razviti energiju privlačenja i okupljanja. Gvozd se otkrio kao sretno mjesto susreta Krleže, umjetnika, publike i prostora. Nadalje, što se tiče Gvozda – ta šuma, ta kuća, koja je sagrađena tridesetih godina prošlog stoljeća, sve je to samo po sebi veličanstvena scenografija. Pritom su naši programi usmjereni na krajnju redukciju jer upravo u bogatstvu Krležina djela i tog atraktivnog prostora možemo minimalnim intervencijama ostvariti jedinstven festival."

A rečeni programi u drugom festivalskom izdanju zbivat će se prema slijedećem rasporedu:

 

ponedjeljak, 1. srpnja - 21h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Svečano otvaranje

Krleža - Agramerski prolaznici

Sudjeluju:

Olga Pakalović, Goran Matović, Ecija Ojdanić, Boris Svrtan, Goran Grgić, Ivan Colarić, Neven Šverko, Mario Igrec i studenti Akademije dramske umjetnosti iz Zagreba (Anja Đurinović, Tihana Lazović, Dado Ćosić, Adrijan Pezdirc)

Autor događanja: Goran Matović

Uvodničar: Igor Mandić

Polemičnost je osnovica Krležina odnosa prema svijetu. U svemu što je napisao Krleža je uvijek i neprestano demonstrirao polemički odnos. Neodvojiv od zagrebačkih veduta, pisac melankoličnih ugođaja i veliki osamljenik na vjetrometini, Krleža daje Zagrebu jedan osebujan i neponovljiv ton, maštovitost vizionara i strast rođena buntovnika. Tko ulazi u Krležino djelo, ulazi u djelo koje stalno sebe negira; ono je slika slobode.

Krleža se konstantno razvijao u otporima prema postojećim literarnim strukturama ili diskursima, tražeći uvijek načina da se oslobodi bilo koje norme, a prije svega vlastite.

Krleža je naučio da je sloboda nedjeljiva i neograničena. Zadržao je sebi pravo da u literaturi nastavi svoju negaciju i da sa sugestivnom strašću stvara djela koja nisu ništa drugo nego trajni poziv na slobodu i ljudsko dostojanstvo.

Dijalog o Krleži i s Krležom ono je što bi moglo njegovoj misli vratiti vitalnost, snagu i punoću.

Ideju ovoga scenskog susreta čini razgovor kroz fragmente Krležina djela. To je višeslojni polemički portret legendarnoga pisca koji je građen udjelom dokumentarnoga filma, tonskog zapisa Krležina glasa, glazbe i živog govora.

 

utorak, 2. srpnja - 21h

Spomenik Miroslava Krleže - Marija Ujević-Galetović

Dubravkin put (okupljanje kod Krležina spomenika, a nastavak predstave na Krležinu Gvozdu)

premijera

Miroslav Krleža, Evropa danas: glasovi, pojave, lica, osobe 

Redatelj: Zlatko Sviben

Prema ideji Gorana Matovića

scenski uobličio Zlatko Sviben

Pojave i osobe: Branka Cvitković, Žarko Potočnjak, Franjo Kuhar i Mladen Vujčić

Gangnam style: studenti Umjetničke akademije u Osijeku (Ivana Gudelj, Lidija Kraljić, Nenad Pavlović, Monika Mihajlović, Goran Smoljanović, Martina Stjepanović, Tvrtko Štajcer, Justina Vojaković-Fingler i Dina Vojnović)

Glazbena pratnja: Lovro Kovačević, violoncello i Krešimir Rondić, udaraljke

Oblikovateljica projekcija: Željka Fabijanić Šaravanja

Kostimi: Marita Ćopo

Domaćin događanja: Žarko Paić

Cjelina se Krležina eseja Evropa danas (1933.) u ovoj izvedbi u manjem dijelu dopunjuje rečenicama iz njegova zapisa Na motiv klasne svijesti, o kojoj se govori i piše u posljednje vrijeme, kao i onima iz Glembajevih (nadopuna prvog čina), Na rubu pameti i Zastava te stihovima iz balade Planetarijom.

O Krleži u Europi danas

2011. vodeći njemački angažirani intelektualac Hans Magnus Enzensberger u govoru na Sveučilištu u Kopenhagenu povodom dodjele jedne od brojnih europskih nagrada za kulturu žestoko je napao Europu danas zbog srljanja u ekonomski bankrot, zbog političke farse demokracije za elite i zbog moralne dekadencije. Njegova kletva nije bila ni po čemu originalna. Još 1933. u eseju Evropa danas Krleža je radikalno zasjekao u rak-ranu suvremene rascijepljene Europe: one na vrhu piramide ogrezle u luksuzu i moći i one u podzemlju koja se valja u blatu siromaštva i društvene nepravde. Apokalipsa lažnih vrijednosti i pobunjeni pojedinac u temeljima su njegove ideje književnosti kao radikalne negacije postojećega svijeta. Krleža je pisac tog fatalnoga dvojstva suvremenoga doba, što podjednako vrijedi za naše provincijalne komplekse hrvatske kulture na rubu Europe kao i za univerzalna pitanja slobode, istine i pravednosti.

Žarko Paic

 

srijeda, 3. srpnja - 12h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Promocija knjige

S Krležom is dana u dan I-II (skraćeno izdanje)

Izdavač: EPH Media; priredila: Silvana Čengić Voljevica

Sudjeluju:

Goran Matović, Silvana Čengić Voljevica, Gordan Zečić, Božo Rudež i Željko Vukmirica

Čengićevi dnevnički zapisi, kronika jedne epohe S Krležom iz dana u dan, autentična su svjedočenja jednog književnika, enciklopedista i angažiranog intelektualca o najznačajnijim pojavama, događajima i ličnostima 20. vijeka.

Nitko se, prije i poslije Krleže, nije tako strasno i s takvim stilom uhvatio u koštac s našim fatalnim nesporazumima i razdorima, palanačkim mentalitetima, tromostima duha i mitovima... Svaka je stranica ove knjige izraz i glas intelektualne i moralne savjesti koja tako nedostaje danas i ovdje.

Iz Predgovora Bože Rudeža

 

srijeda, 3. srpnja - 21h

Spomenik Miroslava Krleže – Marija Ujević-Galetović

Dubravkin put (okupljanje kod Krležina spomenika, a nastavak predstave na Krležinu Gvozdu)

Miroslav Krleža, Evropa danas: glasovi, pojave, lica, osobe 

Redatelj: Zlatko Sviben

Prema ideji Gorana Matovića

scenski uobličio Zlatko Sviben

Pojave i osobe: Branka CvitkovićŽarko PotočnjakFranjo Kuhar i Mladen Vujčić

Gangnam style: studenti Umjetničke akademije u Osijeku (Ivana GudeljLidija KraljićNenad Pavlović, Monika Mihajlović, Goran Smoljanović, Martina Stjepanović, Tvrtko Štajcer, Justina Vojaković-Fingler i Dina Vojnović)

Glazbena pratnja: Lovro Kovačević, violoncello i Krešimir Rondić, udaraljke

Oblikovateljica projekcija: Željka Fabijanić Šaravanja

Kostimi: Marita Ćopo

Domaćin događanja: Žarko Paić

Cjelina se Krležina eseja Evropa danas (1933.) u ovoj izvedbi u manjem dijelu dopunjuje rečenicama iz njegova zapisa Na motiv klasne svijesti, o kojoj se govori i piše u posljednje vrijeme, kao i onima iz Glembajevih (nadopuna prvog čina), Na rubu pameti i Zastava te stihovima iz balade Planetarijom.

 

četvrtak, 4. srpnja 12h

Nacionalna i sveučilišna knjižnica

Hrvatske bratske zajednice 4

Svečano otvarenje izložbe

Europski Krleža

Sudjeluju:

dr. sc. Velimir Visković,

Dunja Seiter-Šverko, prof., glavna ravnateljica Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu,

dr. sc. Ivan Kosić, voditelj Zbirke rukopisa i starih knjiga Nacionalne i sveučilišne knjižnice u Zagrebu

dr. sc. Željka Lovrenčić

Goran Matović

Krležin kozmopolitizam, uvijek iznova aktualan, na osobit način propitujemo u sadašnjem trenutku. Nacionalna i sveučilišna knjižnica u Zagrebu, u čijoj je Zbirci rukopisa i starih knjiga pohranjena autorova rukopisna ostavština, taj trenutak obilježava tematskom izložbom Europski Krleža, iznoseći pred javnost djela vezana uz europske teme i neospornu širinu Krležina intelektualnog interesa.

 

četvrtak, 4. srpnja 19h

Muzej grada Zagreba

Opatička 20

Svečano otvaranje izložbe

Portreti Miroslava Krleže

Izložba ostaje otvorena do 1. rujna ove godine

Na izložbi će biti izložene slike i skulpture više autora – od najstarijih Krležinih portreta iz 1918. godine koje je naslikao Ljubo Babić, zatim skulpture Antuna Augustinčića, Ivana Lesiaka, Mire Vuce, Marije Ujević, crteža Josipa Vanište, radova Zlatka Kauzlarića-Atača, Rudija Labaša, Ivana Lackovića Croate, Mersada Berbera, Munira Vejzovića sve do najnovijih radova Tomislava Buntaka iz 2010. godine. Na izložbi će po prvi puta biti izložen Krležin Autoportret iz 1928. godine.

Vesna Vrabec

 

četvrtak, 4. srpnja - 21h/23h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Castellice: uvod

Sudjeluju: Bela Krleža (tonski zapis iz 1949. godine, Govorna dokumentacija Hrvatskog radija), Ena Begović (filmski zapis), Mustafa Nadarević, Bernarda Omar, Tonko Lonza, Žarko Potočnjak, Zvonimir Zoričić (ulomci filma Glembajevi, Antuna Vrdoljaka, 1988.)

 

Prizori iz trećeg čina predstave

Gospoda Glembajevi

(SNG, Ljubljana)

redatelj: Ivica Buljan

Glume: Nataša Barbara Grančer i Marko Mandić

Autorica projekta: Mani Gotovac

Tajna barunice Castelli bila je ustvari vrlo jednostavna: ona se rodila s nevjerojatno mnogo životnog talenta, i što je daleko zanimljivije od toga – ona je taj svoj životni talent i u ovim našim teškim i tmurnim prilikama odnjegovala kao što se njeguju skupocjeni cvjetovi u staklenicima...

...Barunica Castelli bijaše u ovim našim malograđanskim relacijama oko devetstote otprilike ono što su mnoga gospoda onog zbunjenog vremena sebi predstavljala pod likom “demonske žene”...

...Životna afirmacija mlade gospođe barunice Charlotte bijaše neposredna i, gotovo moglo bi se reći, divlja...

...jer ona nije samo subjektivno držala da je žensko tijelo važna tema za žensku pamet već je tvrdo i po iskustvu nepokolebljivo znala da od kakvog provincijalnog biskupa pa do bezobraznog onog kelnera da sva ta gospoda vjeruju i misle da je isključivo tijelo i tjelesno ono što ženu čini ženom...

Miroslav Krleža: Glembajevi, proza

 

petak, 5. srpnja - 11h

Hrvatsko društvo pisaca

Basaričekova 24

Znanstveni skup

U povodu 120. obljetnice Krležina rođenja

Organizator: Hrvatsko društvo pisaca

 

petak, 5. srpnja - 21h/23h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Miroslav Krleža

Izlet u Rusiju

Redatelj: Jovan Ćirilov

Dramatizacija: Miroslav Belović

Izvedba: Damjan Kecojević, Milutin Milošević, Cvijeta Mesić, Vladimir Aleksić, Marko Janketić, Boris Bakal

Dizajn: Angelina Atlagić

Muzika i dizajn zvuka: Vladimir Pejković

Scenski pokret: Marija Janković

Asistent redatelja: Andrej Nosov

Asistent dizajnerice: Dejan Pantelić

Svjetlo: Milan Kolarević

Montaža arhivskog materijala i video-dokumentacija: Vladimir Tupanjac, Ivica Đorđević

Foto-dokumentacija: Srđan Veljović Centar za kulturnu dekontaminaciju, NPS/Rizik, www.czkd.org

Dramatizaciju je priredio Miroslav Belović (1927–2005), a Jovan Ćirilov, uz tim suradnika (Borka Pavićević, Boris Bakal, Andrej Nosov, Vladimir Tupanjac, Branimir Stojanović, Tara Tepavac), Krležin Izlet tu Rusiju razvija u suvremenu kazališnu formu. Izlet u Rusiju pripada kazališnom ciklusu Rizik koji CZKD s uspjehom ostvaruje od 2007. godine.

Istovremeno Izlet u Rusiju čini i odgovor na posttranzicijske izazove u regiji, čime se bavi projekt Nove politike solidarnosti kroz kulturu i proizvodnju znanja.

Domaćin događanja: Predrag Matvejević

 

subota, 6. srpnja - 12h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Razgovori u Krležinom vrtu

Šerbedžijino ogledanje u Krležinu djelu

Sudjeluju: Rade Šerbedžija, Nikola Petković i Goran Matović

17h

Izlet u Varaždin organizirani prijevoz, autobus polazi ispred HNK (Zagreb)

20h 

HNK u Varaždinu

Tri kavaljera frajle Melanije

Staromodna pripovijest iz vremena kad je umirala hrvatska moderna

Redatelj: Georgij Paro

Scenska adaptacija: Georgij Paro

Dramaturg: Marijan Varjačić

Scenografkinja: Dinka Jeričević

Kostimografkinja: Diana Kosec-Bourek

Koreograf: Milko Šparemblek

Scenska glazba: Dragutin Novaković Šarli

Asistentica redatelja: Marija Krpan

Asistentica kostimografkinje: Žarka Krpan

U predstavi nastupaju (redoslijedom pojavljivanja): Ozren Opačić (Janko Fintek), Hana Hegedušić (Melanija Krvarić), Marija Krpan (Gospa Pickbauer), Zdenko Brlek (Poštar), Darko Plovanić (Glas u krčmi), Sunčana Zelenika Konjević (Anka), Miran Kurspahić (Mirko Novak), Marinko Prga (Marijan Ksaver Trnin), Ozren Opačić (Advokat), Zdenko Brlek (Prvi gospodin), Darko Plovanić (Drugi gospodin), Jan Kerekeš (Puba Vlahović), Zdenko Brlek (Prvi grobar), Darko Plovanić (Drugi grobar), Sunčana Zelenika Konjević (Gazdarica), Ozren Opačić (Redaktor), Marija Krpan (Baba), Ozren Opačić (Prvi prolaznik), Darko Plovanić (Drugi prolaznik), Zdenko Brlek (Policajac), Tena Antonija Torjanac (Višnja), Mladen Jerneić (Velečasni).

Scenske pojave: scenski radnici i polaznice Kazališnog studija mladih HNK u Varaždinu – Nikolina Herceg, Nikolina Rohtek, Ana Belcar, Patricija Hip, Doroteja Mandarić, Vedran Dervenkar, Tomislav Geci, Marko Hrebak, Dario Horvat, Rajko Hergotić

Praizvedba: 24. travnja 2013. HNK, Varaždin

Scensku adaptaciju Krležina romana Tri kavaljera frajle Melanije, koju potpisuje Georgij Paro, ujedno i redatelj predstave, HNK u Varaždinu praizveo je 24. travnja 2013. godine. Time su se obilježile dvije značajne obljetnice: 140. obljetnica otvorenja zgrade varaždinskoga Kazališta i 120. obljetnica rođenja Miroslava Krleže, najizvođenijega autora u povijesti HNK u Varaždinu (riječ je o dvadesetoj premijeri Krležina teksta).

 

subota, 6. srpnja - 21h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

Serbus Krleža

Dokumentarni film

U filmu sudjeluju: Predrag Matvejević, Žarko Paić, Krešimir Nemec, Zlatko Vitez, Rade Šerbedžija, Goran Matović, Dragan Despot, Haris Pašović, Rajko Grlić, Vinko Brešan, Branko Schmidt, Hrvoje Hribar, Miki Manojlović, Jagoš Marković, Vito Taufer, Ivica Buljan, Ivan Ban, Ecija Ojdanić, Borka Pavičević, Velimir Visković, Milan Mirković, Domagoj Marković, Boris Senker, Boris Svrtan, Helena Sablić Tomić, Branko Brezovec, Tomislav Čadež, Nikola Ristanovski, Ante Stamać, Daniel Rafaelić, Želimir Ciglar, Jelena Miholjević

Film je sniman u Zagrebu, Beogradu, Osijeku, Rijeci, Mariboru i Ljubljani.

Redatelj i producent: Željko Senečić

Scenarist: Tomislav Sabljak

Producentica: Valentina Božović

Montažer: Luka Turjak

Snimatelj: Boris Krstinić

Klavirist: Ljubo Gašparović

Krleža je subverzivni apokaliptičar europske moderne. Ništa mu ne može oduzeti taj izniman status pisca svjedoka prolaza između dva svijeta, jednog koji nestaje u krhotinama krvave i veličajne povijesti beščašća

od panonskoga blata Austro-Ugarske do balkanske krčme Jugoslavije i drugog koji svojom čudovišnom neduhovnošću dehumaniziranje pustinje profita sve svodi na tiraniju aktualnosti, na Europu danas kojoj bezuvjetno treba drugi smjer u nadolazeće. Što se više odmičemo od vremena ideologijske buke i bijesa nacija-država i njihovih zastava na vjetru ulazeći u male priče ovoga nejunačkoga vremena, to se Krležini romaneskni likovi, figure potlačenosti i otpora, nihilizma i dekadencije, slobode i nepokorivosti života, upisuju u naše živote. Sve postaje još mračnije i tjeskobnije, ali upravo zato vrijedno uzvišenoga trenutka u kojem umjetnost nadilazi bezličnost trajanja.

Žarko Paić

 

nedjelja, 7. srpnja - 05h

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Radićeva (nekadašnja Duga ulica 7)

Od 5 do 7 sati ujutro

Krležine adrese

Krležine adrese zamišljene su kao glazbeno- scensko događanje koje će se održati na Krležin rođendan (7. srpnja 1893/2013) od 5 sati ujutro zaključno s gastronomsko-nadrealističkim događanjem Doručak kod Krleže, koji će započeti u 7 sati ujutro na Gvozdu, s obzirom na činjenicu da je Krleža rođen u to doba dana. Naime, to glazbeno-scensko događanje, u izvedbenoj formi procesije, započet će kod Krležine rodne kuće u Radićevoj (nekadašnja Duga ulica br. 7); nadalje, odvijat će se ispred hotela Palace i staroga Leksa (Trg J. J. Strossmayera 4), kod Meštrovićeva Zdenca života (HNK) i završno ispred Krležina spomenika (rad kiparice Marije Ujević-Galetović), odnosno

na Krležinu Gvozdu 23, dakle, na Krležinim bitnim psihogeografskim mjestima ovoga dijela grada.

Cjelokupno će događanje završiti gastronomsko- nadrealističkim susretom Doručak kod Krleže (u 7 sati ujutro – vrijeme Krležina rođenja) na Gvozdu, gdje ćemo poslužili doručak u formi slatke zakuske – slatkiša koje je Krleža naročito obožavao (kafe- kremšnite uz čaj, kavu i/ili jutarnju rakiju – osoban odabir). Naime, kao što je zapisala Eliza Gerner – Krleža je volio slatko, primjerice, za kafe-kremšnite kao kadet u Pečuhu pisao je ljubavne pjesme prema narudžbi prijatelja Milana Arka za njegovu djevojku.

Koncept: Goran Matović, Suzana Marjanić, Dubravka Zima, studenti/ice Hrvatskih studija (Martina Jurišić, Bojan Koštić i Veno Mušinović) i polaznice Centra za ženske studije (Petra Belc, Zvonimira Milevčić, Tatjana Tomić i Jadranka Žinić Mijatović); Ivan Colarić

Izvođači/ice: Petra Belc, Jelena Bulić, Ivan Colarić, Marija Geiger Zeman, Ivica Gunjača, Martina Jurišić, Bojan Koštić, Zvonimira Milevčić, Veno Mušinović, Jasmina Pavić, Petra Težak, Tatjana Tomić, Jadranka Žinić Mijatović

Glazba: Mokre Gljive (Jurica Pačelat i Ivan Šaravanja); Bojan Koštić i Martina Lončar

Volonterke: Mihaela Dolački Jozić, Klaudija Hižar, Iva Kordić i Lina Malek

Video: Luka Rukavina i Petra Belc, Plan 9 Produkcija (www. plan9.hr)

Fotograf: Ivan Lozica, dotur od karnevala: Krleža s leđa i sa škrlakom; Manjež kod Krleže – Keglovichiana iliti proba generalna

 

nedjelja, 7. srpnja - 07h 

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža

Krležin Gvozd 23

U 7 sati ujutro

Doručak kod Krleže

U okviru tog gastronomsko-nadrealističkoga susreta u neformalnom razgovoru evocirat će svoja sjećanja na susrete s Krležom svi dobrodošli krležolozi/krležologinje, krležijanci/krležijanke i krležofili (npr. Silvana Čengić Voljevica, Latica Ivanišević, Jolán Mann), a glumci/ice će izvoditi fragmente iz Krležina opusa.

Domaćin događanja: Velimir Visković

Latica Ivanišević: Scenografija Belinog stola za Krležu

“Dijete je dakle rođeno 7. 7. 1893. u 7 sati ujutro (petak), a čitao sam u Miljukovljevim ruskim Pariškim novinama god. 1938. jula da će se ova astrološko- kabalistička kombinacija javiti opet za nekoliko stotina godina, jer zbroj broja 1893 iznosi 21 (1+8+9+3), a to je opet djeljivo s tri (21:3=7), daje tri sedmice 7,7,7, a sudbina djeteta zapletena u ovom kolopletu od sedam sedmica – nije od ovoga svijeta – završit će svoj život na štakama! Bravo!” Krležino pismo Mati Lončaru, ulomak (usp. zbornik Krleža danas. Prilozi suvremenom promišljanju Krleže, ur. Marina Vujčić i Velimir Visković, Zagreb, Kazalište Ulysses, 2007., str. 77)

Memorijalni prostor Miroslava i Bele Krleža za posjetitelje će biti otvoren od 10-14 sati uz slobodan ulaz.

Svaki puni sat biti će stručno vodstvo za grupe, a u 10 sati vodstvo uz prijevod na hrvatski znakovni jezik.

 

nedjelja, 7. srpnja - 21h

Mađarski Krleža - Atrij Klovićevih dvora

Premijera

Miroslav Krleža: U agoniji

Kulturni centar Veszprém, Kazalište Petőfi

Režiser: János Dömölky

Prijevod na mađarski: Kálmán Dudás

Asistentica režisera: Krisztina Péti

Dramaturginja i kostimografija: Kata Tolmár

Šaptačica: Éva Balázs

Uloge:

barun Lenbach: Tibor Gáspár

Laura Lenbachova: Kitty Kéri

dr. Ivan plemeniti Križovec: Pál Oberfrank

grofica Madeleine Petrovna: Eszter Terescsik

gluhonijemi prosjak: Loon Tóth

Marija: Krisztina Péti

Organizatorica i koordinatorica mađarskoga programa: Katalin Frankovics

U agoniji (1928., 1962.) ili anatomija poniženja

Druga drama iz glembajevskoga ciklusa – drama U agoniji, i pritom najizvođenija Krležina drama, vremenski je određena 1922. godinom, i to razmakom od svega nekoliko noćnih sati. Dakle, riječ je o razdoblju tranzicije iz austrougarskoga “hrvatskoga Alžira” u eshaezijsko doba koje je, među ostalim, određeno propadanjem glembajevske, austrougarske građanske klase. Drama je prvi put objavljena u varijanti s dvama činovima (1928.), a preradba završetka drugog čina kao i dodatak trećega čina prvi se puta pojavljuje u izdanju Glembajevi – Drame (Zagreb, 1962.). Ljubavni trokut očituje se kao Laurina anatomija poniženja: Laura (33 godine) se suprotstavlja militaristi Lenbachu (53 godine), braku u kojemu se ucjena očituje kao dominantni tip bračnog i poslovnog odnosa, ali i još opasnijem advokatu Križovcu (36 godina) za kojega Laura u konačnici spoznaje da je samo dobro skrojeni sako, da vlastite riječi izgovara kao bandažu kroz koju ne teče krv.

I kako to već u Krležinoj poetičkoj antitetičkoj vrtešci biva, nadopisao je treći čin, i to u Križovčevu obranu, no kako sâm priznaje u dnevničkom zapisu pod datumom 10. veljače 1969. god. – “Bez uspjeha”. Očito je Laurina furiozna gesta kojom je zdrobila leptiricu u znak protesta protiv Križovčevih retoričkih uzmaka i više nego moćno zaokružila njegovu podsvjesnu želju da se oslobodi bilo kakvog “ženidbenopravnog okvira”. (S. M.)

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI