Naslovnica > PREDSTAVE > Operni cabaret

Operni cabaret

DATUM PREMIJERE:
GODINA:
PRODUKCIJA:
VRSTA:
OCJENA PUBLIKE:
12345
Tri operna naslova kojima je zajednički nazivnik tek to što su za operne standarde neuobičajeno kratke, spojena su u posljednju opernu premijeru HNK u Zagrebu u sezoni 2012/2013.

Operni cabaret zapravo je triptih iznimno kratkih opera, kojima je - osim trajanja - teško naći drugi zajednički nazivnik, pa je nejasno zašto ih je HNK u Zagrebu 'ugurao' u istu predstavu ili zašto je pak iz nje ispustio i sedmominutnu The Deliverance of Theseus, Dariusa Milhauda ili pak i prema Guinessu službenu najkraću operu na svijetu Sands of Time velšanina Petera Reynoldsa.

Tamo i natrag palindromska je opera Paula Hindemitha, iznimnog njemačkog skladatelja, inovatora i pedagoga, ali i oca - glazbenog obrazovanja u Turskoj (!), u trajanju od tek 12 minuta, nastala 1927. godine. 'Kvaka' je, međutim u tome što se i radnja (prema libretu Marcellusa Schiffera), ali i sama glazba na polovici opere krenu odvijati - unatrag,  ismijavajući pri tom brojne operne i općenito kazališne stereotipe, a istovremeno bivajući iznimno tehnički zahtjevan materijal…

A priča je opere slijedeća: Robert odlučuje iznenaditi svoju supruguHelenu, te na njezin rođendan dolazi kući ranije s posla, da bi je zatekao kako doručkuje u društvu svoje gluhe tetke… Međutim, upravo u trenutku kad Robert slavljenici i njezinoj tetki uručuje poklone, idilu prekida slušinja donoseći pismo za Helenu… Potonja pak pismo pokušava skriti, što Robertu biva sumnjivo, da bi se ubrzo ispostavilo kako je pismo stiglo od – Helenina ljubavnika… Robert na to, u napadu ljubomore, ubija Helenu,a potom i sebe, a promptno se pojavljuju i liječnik i bolničar koji zaključuju kako tu za njih više nema posla… No, onda se u cijelu priču umiješa deus ex machina, tj. nepoznati Mudrac, koji radnju okreće u suprotnom smjeru, i priču se pred očima gledatelja ‘odvrti’ u suprotnom smjeru, vraćajući se na svoj idilični početak…

Partija bridža, američkog skladatelja i dvostrukog dobitnika Pulitzera za glazbu, Samuela Barbera, nastala je pak 30 godina kasnije, točnije 1959. godine, kao i Upoznavanja i rastanci iz pera Lukasa Fossa. Ova dva naslova povezuje, međutim i to, što je libreto za njih pisao Barberov partner, Gian Carlo Menotti.

Partija bridža bavi se dvama parovima koji igraju rečenu kartašku igru, i traje deset minuta, a tijekom tog vremena svaki od likova ima kratku ariettu.

Sally je frustrirana vlastitom glupošću i razmišlja o  kupnji šešira s paunovim perjem što ga je tog jutra vidjel au nekom izlogu; njezina supruga brinu njezini glupavi ispadi i priželjkuje umjesto nje oženiti izvjesnu Cymbaline. Geraldine lamentira o tome kako nije dovoljno voljela svoju sad umiruću majku, dok David fantazira što bi učinio kad bi bio bogat kao njegov šef , gospodin Pritchett.

Upoznavanja i rastanci zapravo je monodrama za bariton što ju je 1959. skladao član tzv. bostonske škole i izniman pedagog, Lukas Foss.  Traje tek devet minuta, a sastoji se isključivo od pozdrava što ih glavni lik, domaćin neke zabave razmjenjuje sa svojim gostima.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter