Login za korisnike

Pierrot mjesečar / Čekić bez gospodara

Neosporne veze dvaju remek-djela Schönberga i Bouleza, u MBZ-u su odlučili dodatno pojačati spajajući ih u premijerni ‘double-bill’.

***

Dreimal sieben Gedichte aus Albert Girauds 'Pierrot lunaire' odnosno Tri puta sedam pjesama iz 'Pierrota mjesečara' Alberta Giradusa, ili kraće Pierrot mjesečar, jedna je od ključnih kompozicija Arnolda Schönberga i kapitalno djelo atonalne glazbe, premda je on sam prezirao takvo etiketiranje vlastitog stila.

Kako već i puni naslov kaže, riječ je o djelu nastalom prema 21 pjesmi iz istoimenog ciklusa Alberta Giradusea, a što ih je na njemački preveo  Otto Erich Hartleben. Činjenica da je isto djelo istovremeno i Schönbergov opus 21 nije slučajna, jer je svoju čuvenu opeseiju numerologijom u ovoj kompoziciji demonstrirao na više razina: uz naratora (čiji tip glasa partitura ne navodi, ali se tradicionalno povjerava sopranima) i dirigenta, za izvedbu je potrebno još pet izvođača, dakle ukupno - 7; a svaka od korištenih pjesama ima 13 redaka, dok se prvi redak svake pjesme ponavlja tri puta - u prvom, 7. i 13 retku...

Pierrot je 'melodrama' koju narator izvodi opernim recitativom poznatijim kao Sprechstimme, a kroz tri ciklusa pjeva odnosno govori o ljubavi, seksu i religiji, potom nasilju, zločinima i blasfemiji, te konačno o svom povratku kući u Bergamo, u bjegu od vlastite prošlosti...

Jedna od najmistificiranijih suvremenih izvedbi Pierrota svakako je ona na Verbier Festivalu 1996. za koju je dirigent Kent Nagano kao naratoricu odabrao - Björk. Islandska pjevačica navodno se dugo premišljala, a na koncu nije dala da se izvedba snimi, iako su odonda 'isplivali' kratki i prilično nekvalitetni ulomci 'butleg' audiozapisa, od kojih vam donosimo dva:

Na 27. MBZ naratorica Pierrota ipak neće biti zvijezda popularne kulture već sopranistica Martina Gojčeta-Silić, dok će izvedbom ravnati bivši ravnatelj MBZ, a danas zamjenik ministrice kulture - Berislav Šipuš.

U paru s Pierrotom (koji traje 35 do 40 minuta), bit će izveden i gotovo pola stoljeća 'mlađi' Čekić bez gospodara što ga je Pierre Boulez skladao na tekst pjesama Renéa Chara. No, spoj nikako nije slučajan, jer Čekić  s Pierrotom dijeli brojne zajedničke karakteristike: od toga da i u njemu svaki stavak koristi drugačiju permutaciju raspoloživih instrumenata, preko toga da obje skladbe imaju samo jednog vokalista koji povremeno koristi Sprechstimme, pa do činjenice da je kao i Pierrot, Čekić danas (uz 'neizvedivu' Drugu klavirsku sonatu) najslavnija kompozcija svog autora.

Međutim, za razliku od Pierrota, u direkciji MBZ Čekić su ipak odlučili postaviti kao glazbeno-scensko, a ne samo glazbeno djelo, a režiju istog povjerili su Reneu Medvešku, a koji predstavu vidio kao lutkarsku, te je za potrebe njezine realizacije angažirao ansambl ZKL.

 

autorski tim
Pierre Boulezskladatelj
Albert Giraudautor teksta
René Charautor teksta
Danijel Srdarevlikovni suradnik
Arnold Schönbergskladatelj
Jadran Grubišićasistent redatelja
Ivan Josip Skenderdirigent
Marino Frankolaoblikovatelj svjetla
Berislav Šipušdirigent
Petra Dančevićkostimograf
Rene Medvešekredatelj

izvođači
Ansambl Cantus
Lutkarski ansambl ZKL
Martina Gojčeta-Silićnarator
Martina Matić Borsenarator

Odgovori