Login za korisnike

Kolo

Najpoznatiji kazališni koloplet seksualnih praksi, na scenu Kazališta Virovitica postavio je Dražen Ferenčina.

***

Kad je Arthur Schnitzler 1897. napisao, a tri godine kasnije i u privatnoj nakladi samo za  prijatelje, objavio dramu Reigen, teško da je mogao i sanjati kakvu će mu slavu, ali i probleme ista donijeti. Ta žestoka kritika seksualnog morala uvjetovanog klasnim ideologijama, širokoj je javnosti postala dostupna tri godine nakon prvog tiskanog izdanja i namah se prodala u nevjerojatnih 40 000 primjeraka, da bi za manje od godine bila - zabranjena, pod izlikom širenja nemorala.

Na sceni je praizvedena 1920. godine u Berlinu i to samo dva dana prije Božića, što je samo dodatno pridonjelo 'pravednom bijesu' njemačke javnosti koja je Schnitzlera ubrzo proglasila židovskim pornografom. Pritisak na autora bio je toliki da je on osobno zabranio izvedbe na njemačkom jeziku, a zabranu je tek 40 godina nakon njegove smrti ukinuo njegov sin.

Reigen je, naime, niz  od deset scena napisanih za parove ljubavnika iz svih društvenih slojeva vremena u kojem je nastala, a koje  - kao i ples po kojem je dobila ime - povezuje prenošenje jednog od likova u iduću scenu. Koliko je ta svojevrsna studija tretmana seksualnosti bila napredna za svoje vrijeme, ponajbolje možda dokazuje citat dijela pisma što ga je nakon čitanja Reigena Schnitzleru uputio sam Sigmund Freud: "vi ste intuitivno - iako zapravo osjetilnom introspekcijom - dokučili sve što sam ja morao postići marljivim studiranjem drugih osoba".

Reigen je doživio nebrojene adaptacije, kako filmske tako i one kazališne. U mnoštvu ekranizacija, najpoznatije su one Maxa Ophülsa iz 1950. i Rogera Vadima iz 1964. godine, obje nazvane La Ronde, što je ujedno i uobičajeni naslov koji se za ovu dramu koristi van njemačkog govornog područja.

Od kazališnih je pak adaptacija nesumnjivo najveću slavu stekla ona iz pera Davida Harea naslovljena - Blue Room.

Reigen se već dugo nije našao na nekoj od domaćih pozornica, a taj su propust u sezoni 2012/2013 odlučili ispraviti u Kazalištu Virovitica, čiju produkciju - ne baš najsretnije naslovljenu - Kolo, režira Dražen Ferenčina.

O razlozima odabira baš ovog teksta, dramaturg predstave,  Jasen Boko kaže:

"Ništa bitno nije se promijenilo u 115 godina otkad je drama nastala. Bez obzira na sve društvene promjene i seksualnost danas eksplicitno prisutnu u svakom javnom mediju Schnitzlerovo Kolo i danas je neugodno iskreno i često bolno, i za društvo i za one koji svoj javni život i načela odvajaju od onog što privatno rade. To da ljudi često konzumiraju seksualni odnos i bez emotivnog angažmana i da su velike riječi o ljubavi, tako eksploatirane u poznatim sapunicama, najčešće prazne fraze čija je svrha gola konzumacija tjelesnog i nije baš u duhu proklamiranih društvenih vrijednosti. No, Schnitzlerova drama ne ogoljava svoje junake samo fizički, ona i danas može poslužiti kao slika ogoljenog društva razapetog između želja i društvenih normi. Ali, ako sudionici Kola imaju problema s realizacijom društvenih vrijednosti jedno im sigurno ne nedostaje: svoje privatne želje i strasti oni vrlo uspješno realiziraju. Više puta!

Pitanje koje ostaje nakon ove predstave koja je poslužila za mnoge poznate ekranizacije i kazališne izvedbe jest: što nam ( a to MI ste VI koji sjedite u publici) bolje ide: realizacija društvenih normi, ili privatnih želja?

To ćete, draga publiko, morati otkriti sami!"

autorski tim
Arthur Schnitzlerautor teksta
Igor Golubodabir glazbe
Damir Gvojićoblikovatelj svjetla
Dražen Ferenčinaredatelj
Leo Vukelićkostimograf
Iva Matija Bitangakostimograf

izvođači
Ana Majhenić
Igor Golub
Mladen Kovačić
Vlasta Golub

Odgovori