Login za korisnike

Brana

Duhovi irske provincijalne zabiti sele se u zagrebačku Gavellu posredstvom jednog od najboljih suvremenih irskih dramatičara, te gošće iz Slovenije – Mateje Koležnik.

***

Brana ili u izvorniku The Weir jedan je od ranih radova Conora McPhersona (1971.), autora kojeg kritičari diljem svijeta smatraju jednim od najboljih suvremenih irskih dramatičara.

No, jednako kao i njegov glavni takmac za titulu najboljeg među irskim dramskim piscima, Martin McDonagh, Conor McPherson je inicijalni poznamašni uspjeh na West Endu i Broadwayu, iskoristio za proboj na - film.

Njegov je redateljski prvijenac Saltwater, osvojio CICAE nagradu za najbolji filma Berlinaleu 2000. godine, no tu je (barem zasad) bio kraj njegovim filmskim uspješnicama , pa se McPherson opet posvetio onome što mu očito najbolje ide - dramskom pismu, pa je prije dvije godine njegov The Seafarer bio nominiran u gotovo svim kategorijama za nagrade Tony i Laurence Olivier, a poneku je i osvojio.

The Weir je McPherson napisao 1997., da bi za njegovu praizvedbu na sceni Royal Courta dvije godine kasnije osvojio Laurence Olivier nagradu za najbolji novi dramski tekst te Critics' Circle i Evening Standard nagrade za najboljeg novog dramskog pisca.

Drama je potom s velikim uspjehom igrana i na Broadwayu, te brojnim kazalištima engelskog govornog područja, ali izvedbe van istog nisu zabilježile većeg uspjeha, što uključuje i hrvatsku praizvedbu u HNK Split, a čiju je režiju potpisao Borna Armanini.

[youtube:http://www.youtube.com/watch?v=GPFkGZ-Yn7k]
Brana @ HNK Split, r: Borna Armanini

Uzrok je tome vjerojatno činejnica da je The Weir, iako neprijeporno sjajno napisan i istančano strukturiran, neraskidivo povezan s Irskom, njezinim tradicijom ali i stereotipima.

Radnja se drame odvija u realnom vremenu u tradicionalnom irskom seoskom pubu, izmišljenog gradića po imenu  Carrick. Tamo se četvorica mještana, želeći impresionirati urbanu mladu ženu (a koja se upravo doselila), zabavljaju tradicionalnim irskim hobijem - prepričavanjem navodno stvarnih lokalnih povijesnica koje uključuju duhove i ine mistične i paranormalne pojave.

No, kako kaže službena najava "i žena ima svoju priču, osobniju, tragičniju i zbog toga neusporedivo dojmljiviju od njihove. Muška se četvorka tako iz površnih birtijaških momaka pretvara u osobe sposobne suosjećati, pri čemu se Conor McPherson, istovremeno vrlo vješto i posve nenametljivo, poigrava s pričom kao formom i emocijom kao sadržajem, vjerujući da je ljudska bliskost, posvuda i uvijek, ipak moguća i nadasve - ljekovita."

Hoće li se Brana pokazati ljekovitom i zagrebačkoj Gavelli provjeriti možete u režiji već 'udomaćene' gošće iz Slovenije, Mateje Koležnik, a koja je u proteklih nekoliko sezona na hrvatske pozornice postavila Kako je Tonkica kupovala kruh (Mala scena), Ujaka Vanju (HNK Split), Elektri pristaje crnina (HNK Zagreb), te Lom (Gavella).

autorski tim
Conor McPhersonautor teksta
Vanja Cuculićvizualni identitet predstave
Sandra Vitaljićfotografija
Andrej Koležnikoblikovanje svjetla
Mateja Koležnikredatelj
Andrea Gladšaptač
Ana Dulčićinspicijent
Mirjana Zagoreckostimograf
Belmondo Milišaprevoditelj
Dubravko Mihanovićjezična prilagodba
Đurđa Škavićjezični savjetnik
Zdravko Stolnikoblikovanje svjetla
Ivo Knezovićscenograf

izvođači
Dražen KühnJack
Ksenija PajićValerie
Ozren GrabarićJim
Sven MedvešekFinbar
Sven ŠestakBrendan

Odgovori