Naslovnica > VIJESTI > PLES > Intervju: Bo Madvig

Intervju: Bo Madvig

14. Festival plesa i neverbalnog kazališta započinje danas prezentacijom work in progressa što ga je s plesačima ZPA proteklih tjedana stvarao danski plesač, koreograf i pedagog, Bo Madvig.
Share on facebook
Share on twitter

Bo Madvig je svjetski poznati izvođač, koreograf i pedagog. Studirao je i podučavao u Amsterdamu, New Yorku, Venezueli, Kubi, Kolumbiji, Južnoafričkoj Republici i Australiji. Režira i proučava kazalište apsurda, fizički teatar, umjetničke instalacije, psihički teatar, video instalacije, novi ples. Studirao je na akademiji SNDO i Hogeschool vor de Kunsten u Amsterdamu. Upravo spoj fizičkog teatra i suvremenog plesa je njega i njegovu generaciju doveo do Euro Crash stila. Kao slobodni umjetnik Bo je radio i nastupao s mnogim redateljima i koreografima kao što su: Sasha Waltz, Mark Tompkins, David Zambrano, Yoshiko Chuma, Kirstie Simson, Deborah Ha, Julyen Hamilton. U Danskoj je bio dio legendarnog Exment, Tinbox i Hotel Pro Forma, a radio je s umjetnicima Anders Christiansen, Annika Lewisu, Kristjan Ingimarsson, Egill Palsson, Stuart Lynch i Ninna Steen. 1992. osniva svoju vlastitu plesnu kompaniju BOSCO, čiji je umjetnički ravnatelj do 2008., 2010 osniva novu kompaniju pod imenom bybo M.

Madvig je u hrvatsku stigao na poziv Zagrebačkog plesnog ansambla  s čijim je plesačima u Zagrebu održao radionicu kontakt improvizacije, koja je pak nastavljena rezidencijalnim radom u Mediteranskom plesnom centru u Svetvinčentu od 15. do 19.srpnja. Upravo prezentacijom tog rada s devet pleseča ZPA započet će 19. srpnja Festival plesa i neverbalnog kazališta. Hoće li se iz te prezentacije s vremenom razviti i cjelovečernja predstava još uvijek je otvoreno pitanje, pa smo umjesto na njega odgovore od Bo Madviga dobili na neke druge teme...

Teatar.hr:  Jedna od vaših specijalnosti jest improvizacija. Šira publika obično misli kako je to zapravo sinonim za puko izmišljanje u hodu, a ne disciplina koja se podučava?

Bo Madvig: Za mene improvizacija JEST izmišljanje stvari u hodu, no tijekom improvizacije propitujem koreografira li plesač u tom trenutku ili se samo vrti u krug pokušavajući preživjeti trenutak skrivanjem iz dimne zavjese pokreta. Meni je važno da plesač stvara autentični materijal, a ne nešto njemu nalik. jer inače nalikuje osobi koja stalno govori OHHhHhHHhhhhhhh!. Prijeđi konačno na stvar i reci što misliš!

Improvizacija je definitvno forma i disciplina koju vrijedi učiti. Volim je podučavati, i u uživam u činjenici da ljudi iz tog procesa izlaze s istovremeno jasnim vlastitim jezikom i platformom na kojoj mogu komunicirati s drugima. Za mene, razlika između koreografiranja i stvaranja pokreta u trenutku (improviziranja)  ista je kao ona između glumca koji radi na tekstu koji je netko drugi već napisao i onog s kojim se tekst razvija izravno na sceni.

Mnogi ljudi doživljavaju improvizaciju kao oblik slobodnog protoka i ultimativne emocionalne slobode. Ono što ja želim dovesti na sceni NIJE sloboda. Nisu vlastite emocije izvođača niti izvođenje istih. Ja očekujem iščitavanje i stvaranje. Izoštravanje osjetila i instinkta. Tijelo mora reagirati. Ukoliko pri tome prolazi kroz emocije, uvijek će - barem malo - kasniti u procesu stvaranja.

Teatar.hr:  Možete li našim čitateljima predstaviti kontakt improvizaciju i Euro Crash stil?

Bo Madvig: Kontakt improvizacija je način kretanja razvijen u SAD 1972. Do konca 60'tih godina prošlog stoljeća sav ples je stvaran hijerarhijski. Postojao je JEDAN koreograf i plesači su izvodili pokrete kakve je ta JEDNA osoba željela. Cunningham je bio prvi koji je plesačima omogućio da sami stvaraju svoje pokrete. Iz tog se procesa kasnije razvila The Judson Church Group. Jedan od osnivača grupe bio je Steve Pakston, Cunninghamov plesač i ujedno jedan od utemeljitelja kontaktne improvizacije. Zapadni se svijet jako promijenio 60-tih godina. Ljudi su se željeli osjećati slobodno. Kontaktna improvizacija im je to omogućavala iako u svojim začecima nije imala jasan cilj. No bilo je jasno da mora imati horizontalnu strukturu kao i da ne pripada nikome. Svako se tijelo njome moglo izražavati na vlastiti način.

Kontakt improvizacija je u Europu stigla ranih 80-tih. Kako nismo bili svjedoci njezina nastanka i ranog razvoja, nismo prema njoj gajili isto poštovanje kao naši kolege u SAD. Zapadna je Europa u to vrijeme bila prilično različita od SAD. Nismo se bavili rasnim i pitanjima spolova. Stoga smo uzeli tu formu i igrali se s njom, ne uzimajući ništa zadravo za gotovo. Ukoliko je netko želio skočiti vam na rame ili odšetati - ok. CRASH (sudar) i vidjet ćemo što će se dogoditi. Sudarite se podom. Sa zidovimo. Jedno s drugim. Taj iznimno uzbudljiv način izvedbe na scenu su izveli DV8 i Ultima Vez i bio je užitak vidjeti različite ljude kako ga izvode. Organizatori festivala diljem Europe bili su oduševljeni. No, jednako tako bili su prvo koji su ga skinuli s programa dvije godine kasnije. Djelomično i zato jer su se njim počeli baviti svi koreografi i odjednom ga je bilo teško prodati festivalskoj publici.

Teatar.hr: U Hrvatskoj se konačno otvara plesna akademija. Što je, temeljem vašem bogatog pedagoškog, ali i izvođačkog i autorskog iskustva, najvažniji segment obrazovanja budućih plesača?

Bo Madvig:  Wouuuuu! Puno ih je. No tehnika je iznimno važna. Kao i proces ustanovljavanja koja bi to tehnika trebala biti. Moderna? Postmoderna? Balet? Release? Ili pak tehnika bez ikakve tehnike. No prvoj generaciji dajte pristup što većem brojutehnika i omogućite im da sami nađu vlastiti jezik.

Vrijeme je pokazalo da sve plesne akademije diljem svijeta koje u temelju imaju Cunninghamovu ili neku drugu modernu tehniku iz razdoblja do konca 60-tih, odnosno onoe koje u temelju imaju balet, proizvode plesače koji kasnije moraju provesti GODINE kako bi se odučili od samo jednog jezika i pronašli suvremeniji stil.

U srži plesa je forma, no pitanje je kakva bi ta forma trebala biti. Možda forma kakvu još nismo vidjeli. Ukoliko je to cilj edukacije, onda postaje teško odrediti trenutak u kojem su učenici stigli do cilja.

Teatar.hr: U Savičenti ćete predstaviti work in progress sa plesačima ZPA. Što je bila okosnica te radionice, kako je izgledao proces, a kako će izgledati sama prezentacija?

Bo Madvig: Uživao sam radeći s plesačima ZPA, pomažući im da definiraju i ojačaju svoje vlastite plesne jezike. Kao što sam spomenuo i ranije, kad se sami sa sobom načisto, onda imate nešto što možete iskomunicirati.
Potom smo se fokusirali na dijalog. Komunikacija je velikim dijelom upravo improvizacija. Da smo se nas dvoje sreli u nekom kafiću ne bismo imali unaprijed pripremljeni scenarij razgovora. Zaronili bismo u razgovor i on bi nas vodio. Nakon 10 minuta možda bismo već raspravila najvažnije aspekte naših života, a možda bismo pričali o vinu i vremenu. No i to je razgovor.

Kako izgleda dijalog u dvoje, a kako onaj u troje, četvero ili više? koliko je meni poznato struktura razgovora je uvijek takva da jedan govori, a ostali slušaju, aktivno slušaju. Zašto bismo onda u razgovoru koji vodimo tijelima svi vrištali jedni na druge i govorili u isti glas? Uz to, bavili smo se pitanjem korištenja istog prostora. Kako grupa, solist ili duo mogu supostojati u prostoru jedni pored drugih. Što je koreografski krajolik? Kako u njemu nešto započeti i tako stvoreno koristiti kasnije tijekom izvedbe...

Teatar.hr: Što je iduće na vašem pretrpanom rasporedu i na čemu trenutno radi vaša kompanija bybo M?

Bo Madvig: Odmah nakon Savičente odlazim na The Full Moon Festival u finskom Pyhaejerve. Tamo ću se susresti s grupom ljudi kako bismo razgovarali na temu AFTER CONTEMPORARY, odnosno kamo mislimo da ples stremi u ovom trenutku. Potom početkom kolovoza odlazim njemački Freiburg gdje ću dva tjedna držati intenzivnu radionicu kontakt improvizacije. I tako - dalje. Tome i služi moja kompanija bybo M, čije se ime može čitati kao ono grada u kojem živi osoba po imenu M ili pak nešto što je stvorio Bo M. To je platforma koju koristim kako bih putovao svijetom i u datom trenutku radio na improvizaciji ili kompoziciji. Zasad za nju nemam drugih planova.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI