Login za korisnike

Mudre se stvari uče iz basni

Zašto su basne bolje od bajki i jesu li potonje uzrok vaše možebitne depresije, provjerite u društvu najmlađih na predstavi Kazališta Virovitica.

***

Splitski dramatičar i dramaturg Jasen Boko već se dugo intenzivno bavi pisanjem tekstova za kazalište za djecu i mlade, a posvetio mu je i seriju tekstova inpiriranih inozemnim narodnim pričama, ne i bajkama, jer kako kaže:

Možda znatan dio problema suvremenog društva leži upravo u tome što su nas kroz djetinjstvo pokušavali životu učiti iz bajki. U njima ružni pačić uvijek izraste u prelijepog labuda, a Pepeljuga, Trnoružica i Snjeguljica baš svaki put dočekaju svog princa, bez obzira što sami nisu napravili ništa osobito da bi se to dogodilo.  I onda odrastemo i – jer smo bili dobri - čekamo da se to i nama dogodi, da se pojavi princ na bijelom konju i riješi sve naše probleme. Međutim, u stvarnom se životu to ne događa.

Stoga Boko preporuča čitanje basni, iz kojih se, tvrdi, mogu naučiti brojne mudrosti:

Da smo više učili iz basni možda bismo bili spremniji za ono što nas očekuje u životu. Jer, u basni nije dovoljno biti dobar, lijep i strpljiv, pa će stvari same po sebi doći na svoje, treba nešto i sam napraviti da bi se zaslužio pristojan život. U basni obično pohlepa, lijenost i glupost bivaju kažnjeni, i u tom se dijelu zasluga slaže i bajka. Ali kad priča dođe na one koji budu nagrađeni, onda se pokazuje da u basni nagradu zaslužuju mudri, vrijedni i strpljivi i da nije dovoljno samo spavati stotinu godina jer će se na kraju uvijek pojaviti princ. Basna je – za razliku od bajke – slična životu: u njoj ne pobjeđuju nužno dobri, a gube zli. Dobrota nije dovoljna za uspjeh, niti je zloća uvijek jamstvo za propast, u basni obično profitiraju pametniji! Bajka, dakle, nije život, kao što ni pamet ne ide nužno uz ljepotu, to smo već shvatili, je l' da?

Odbrao je nekoliko basni u stihu dvoje poznatih autora, La Fontainea i Ivane Brlić Mažuranić, prenio ih u integralnom stihu i oko njih u formi scenskog pričanja priče stvorio okvir koji ih objedinjuje u kazališnu predstavu, a sve "kako bi podsjetio najmlađe, ali i njihove roditelje, da život nije bajka i da smo često bliži životinjskom svijetu nego lažnom životu kojega nude lijepe princeze, dvorski balovi i prinčevi na bijelom konju."

autorski tim
Dean Premrlskladatelj
Vanda Grbakostimograf
Damir Gvojićoblikovatelj svjetla
Blanka Bartredatelj
Jasen Bokoautor teksta

izvođači
Blanka Bart
Goran Koši
Vlasta Golub

Odgovori

POVEZANE VIJESTI