Login za korisnike

Izvan konteksta, za Pinu

Alain Platel, jedan od vodećih belgijskih koreografa u Zagreb stiže na Festival svjetskog kazališta

***

Platel i njegova kompanija Les Ballets C. de la B. dolaze s predstavom Izvan konteksta, za Pinu koju je jedan od najutjecajnijih plesnih časopisa, Tanz, proglasio predstavom godine - po izboru dvadeset i devet europskih kazališnih kritičara. To nije prvi put da Tanz Platelu odaje priznanje – 2007. godine je Les Ballets C. de la B. proglašena kompanijom godine.

Platel kaže da je njegova koreografska karijera počela sasvim slučajno. Kompanija Les Ballets C. de la B., punog imena Les Ballets Contemporaine de la Belgique nastala je 1984. godine kad je Platel s nekolicinom prijatelja izvodio predstave na svom tavanu. Na jednoj od izvedbi primjetio ih je direktor jednog belgijskog festivala i pozvao ih da nastupe.

Les Ballets C. de la B. je koreografski kolektiv u kojem osim Platela aktivno djeluju i Christine de Smedt, Koen Augustijnen i Lisi Estaras. Kroz kompaniju su prošli mnogi danas poznati plesači i koreografi, pa tako i Sidi Larbi Cherkaoui, Gabriela Carrizo i Franck Chartier, koji su danas na čelu belgijeske skupine Peeping Tom, a čija predstava Ulica Vandenbranden 32 otvara ovogodišnji Festival svjetskog kazališta.

Rad na svojoj predstavi Izvan konteksta, za Pinu Platel je započeo s premisom da pojam koreografija dolazi od medicinskog termina chorea koji označava poremećaj živčanog sustava čiji su simptomi tikovi - nagli, brzi i nekontrolirani pokreti tijela. U svojoj se predstavi bavi nekoordiniranim, gotovo neprivlačnim pokretima koje izvode profesionalni plesači.

Ne referiram se na histeriju kao bolest nego kao ekspresiju jake osjetljivosti na život. Kad god riječi ne mogu izraziti naše najdublje emocije, tijelo preuzima glavnu ulogu.

Izvan konteksta nije prva predstava u kojoj Platel kao polazišnu točku koristi neku vrstu tjelesnog poremećaja, disfunkcije. 1995. godine napravio je predstavu La Tristeza Complice za koju ga je inspirirao Touretteov sindrom koji se manifestira tjelesnim i glasovnim tikovima. Platel se u mladosti bavio ortopedijom, radio je kao terapeut s djecom s motoričkim poteškoćama i općenito poteškoćama u razvoju.

Izvan konteksta smješten je u prostor psihe. Postepeno je postajao putovanje stazama sjećanja. Zaranjanje u špilje ljudskog postojanja u potrazi za korijenima djetinjstva i pretpovijesti. Za nečim između čovjeka i životinje, za svojevrsnim skladom koji je onkraj dualnosti ljepote i ružnoće (ili joj prethodi), dualnosti dobra i zla, mene i tebe, pojedinca i zajednice.

Za razliku od njegovih prijašnjih radova, u ovoj Platelovoj predstavi  pozornica je prazna, nema ekstravagancije, samo devet plesača koji svojim gestama, uzvicima i najraznovrsnijim tikovima stvaraju neku vrstu jezika.

Pitate se gdje se u sve to uklapa Pina Bausch? Iako joj je ime u samom naslovu predstave, u press releaseu se jedna od najvećih inovatorica u plesu u posljednjih pola stoljeća uopće ne spominje, ali Platelova nova predstava će vas zasigurno na nju podsjetiti

 


Odgovori