Naslovnica > VIJESTI > CROSSOVER > Festival svjetskog kazališta 2010.

Festival svjetskog kazališta 2010.

Osmo izdanje festivala trajat će od 17.9 do 2.10., a donosi pet naslova koji će se igrati na samo dvije lokacije. Što se nudi pogledajte u našem video-pregledu.
Share on facebook
Share on twitter

Iako nam je Dubravka Vrgoč, koja uz Ivicu Buljana ravna Festivalom, u ne tako davnom intervjuu spomenula da pregovara o dolasku skupine Complicite,  iste u ovogodišnjem programu ipak nema. Kao što nema ni spomena o eventualnim izvedbama 15. i 16. rujna, iako web Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu navodi kako će se na tamošnjoj sceni i ta dva dana odvijati program FSK. Tko je u pravu, a tko u krivu, do zaključenja ovog teksta nismo, međutim, uspjeli doznati.

Festival će otvoriti predstava Ulica Vandenbranden 32, belgijske skupine Peeping Tom, pod vodstvom Gabriele Carrizo i Francka Chartiera, bivših plesača Alaina Platela, a čiji je rad domaća publika već imala prilike upoznati u sklopu programa 23. Tjedna suvremenog plesa, na kojem su gostovali s 'Vrtom', prvim dijelom svoje čuvene trilogije - ‘Vrt’, ‘Salon’ i ‘Podrum’.

Rečena trilogija doživjela je golem uspjeh s preko 350 nastupa širom svijeta, osvojivši nekoliko značajnih nagrada među kojima ‘Nagradu za najbolju plesnu predstavu 2005’ u Francuskoj, ‘Young Directors Award 2007’ na festivalu u Salzburgu 2007. i nominaciju za ‘Theaterfestival 2007’ u Bruxellesu, a konačno je zaključena lani na Međunarodnom umjetničkom festivalu u Melbourneu.

I dok se trilogija koncentrirala na intimu i unutrašnjost, Ulicom Vandenbranden 32 kolektiv Peeping Tom okreće se izvanjskome, ili eks-timi, pojmu  (‘extimité’) koji je Jacques Marie Émile Lacan skovao kao antipod - intimi.

Drastična promjena fokusa rada trupe vidljiva je odmah, jer se predstava (nastala u opsežnoj koprodukciji) odvija pred golemom cikloramom dimenzija 30m x 8m, što je ujedno i razlog zašto jedino ova predstava s ovogodišnjeg FSK igra na sceni Hrvatskog narodnog kazališta. U predstavi sudjeluje i pet mladih izvođača, koje su autori odabrali na audicijama, a posvećena je njihovoj dugogodišnjoj suradnici, glumici i plesačici Marii Otal, koja je preminula samo 10 dana prije premijere.

http://www.youtube.com/watch?v=5BdUufYov7g
Balada o Narayami, r: ShoheijImamura

Ulica Vandenbranden 32 inspirirana je filmom Shoheija Imamure - “Balada o Narayami”, te prikazuje udaljenu planinsku zajednicu u trulim mobilnim kućicama, čiji su običaji istodobno i zakoni. Pratimo kako se njezini mladi stanovnici nose s vlastitom usamljenošču i kako gube unutrašnju stabilnost u strahu pred nečim što je - u njima samima.


Ulica Vandenbranden 32, r: Gabriela Carrizo, Franck Chartier

No, osim Platelovih bivših plesača, na festivalu će se naći i Platel sam, točnije predstava njegove skupine Les Ballets C de la B, naslovljena Izvan konteksta, za Pinu, koja iako to nigdje u službenim materijalima ne spominje, priziva uspomenu na Pinu Bausch. Samouki belgijski koreograf, rodom iz Genta, ovom se predstavom (nakon svjetskih uspjeha s vsprs, Nine Finger i Pity!), vraća temeljima vlastitog koreografskog rukopisa, propitujući što je to histerija, ali ne kao stanje bolesti, već povišene emotivnosti, te koja je veza između riječi 'koreografija' i medicinskog pojma 'chorea', a kojim se označava poremećaj živčanog sustava.


Out of Context, k: Alain Platel

Na granici između plesa i dramskog kazališta, nastao je pak treći festivalski naslov, koji i opet ima poveznicu s Alinom Platelom. Riječ je o predstavi Megalopolis u produkciji berlinske Schaubühne am Lehniner Platz i skupine DorkyPark (te koprodukciji sa sarajevskim MESS-om) i režiji i koreografiji Constanze Macras. Naime, svoju prvu suradnju sa Schaubühne, PORNOsotros, argentinska plesačica, koreografkinja i redateljica Constanza Macras ostavrila je upravo u  partnerstvu s članicom Platelova  Ballets C. de la B. - Lisi Estaras. Dorky Park kolektiv je koji su osnovale Constanza Macras i dramaturginja Carmen Mehnert, a uključuje niz izvođača (glumaca, plesača, glazbenika) u rasponu od četverogodišnjaka do sedamdesetogodišnjaka, a čija je predstava ‘Pakao na zemlji’ - intermedijalna  kombinacija žive glazbe, videa, te plesnog i dramskog kazališta - otvorila lanjski MESS.

Megalopolis pak službeno najavljuju ovako:

Megalopolis nije konkretno, već je metafizičko mjesto. Scena je grad pod udarom globalizacije. Ovaj grad karakterizira nerazumljivost današnjih megagradova rađanih u kaosu. Njegova obilježja su nekontrolirano širenje, propadanje i beskrajno rastakanje. Zgusnutost i zbijenost grada rastače granicu između privatnog i javnog, ona gotovo nestaje. Ovo bezgraničje istodobno nas prisiljava da grad doživljavamo kao kolaž sačinjen od bezbrojnih biografskih isječaka. Borba dvoje uličnih prodavača za najbolju lokaciju danas je sukob od egzistencijalne važnosti, no sutra već past će u zaborav. Velegradi su paradigme prostora u kojima ljudi žive ne poznajući se. Ne samo da sveprisutni sustav nadziranja neprestano kreira kontrolirana bića, on proizvodi i nov oblik autopercepcije. Na taj se način tijelo osobe pretvara u izražajno sredstvo koje stvara, ali i razara sustave i pravila. Koji suodnosi ovdje još vrijede? Hoće li urbani razvoj slijediti nama nepoznate zakone? Je li očigledno propadanje društvenih odnosa uzrok ili posljedica raspada naših gradova? Meglaopolis je nada i prokletstvo. Meglaopolis je sretan grad. Megalopolis je neukrotiva tvorevina u neprekidnom pokretu.


Megalopolis, r: Constanze Macras

FSK će publici ponuditi još dva dramska naslova. Prvi je na redu Moj tajni vrt, čiju režiju potpisuju Stanislas Nordey i Falk Richter, a prema tekstu potonjeg. Predstava je nastala 2008. u produkciji Avignonskog festivala, na čiji se izbor FSK tradicionalno oslanja.

Falk Richter dramski je pisac i kućni redatelj Schaubühne u Berlinu, na glasu kao nemilosrdni analitičar neoliberalizma, te ujedno jedan od rijetkih njemačkih pisaca koji kontinuirano režiraju vlastite tekstove. Moj tajni vrt je pak sagrađen oko intimnog dnevnika kojeg Richter vodi dulji niz godina usporedno s pisanjem drama. Kako kaže službena najava: "autofikcionalni tekst u prvom licu obogaćuje se tijekom proba u dodiru s glumcima, i u ispreplitanju različitih materijala. Propitivanje o načinu funkcioniranja društva, spaja se se vrlo osobnim dijelom o promišljanju sebe i odnosu s drugima. Ne prikrivajući se iza izmišljene osobe, autor preuzima govor i kaže « Ja ». On je osoba u vlastitom komadu, priča o osobnim avanturama, izlaže svoj pogled na svijet politke, analizira vlastiti odnos prema kazalištu". Ko-redatelj predstave, ali i jedan od tek troje njezinih izvođača, pojavljuje se pak proslavljeni kazališni i operni redatelj, glumac, umjetnički voditelj Škole Bretonskog narodnog kazališta u Rennesu, Stanislas Nordey.


Moj tajni vrt, r: Stanislas Nordey i Falk Richter

Posljednji naslov s programa spojit će pak dvije, gotovo pa festivalske tradicije, gostovanje Volksbühne am Rosa - Luxemburg – Platz te 'veliku rusku predstavu'. Naime, iako na programu nema gostovanja skupina iz Rusije, Volksbühne u Zagreb stiže s predstavom U Moskvu, u Moskvu, a koju je prema djelima Antona Čehova Tri sestre i Seljaci, režirao sam ravnatelj Volksbühne  Frank Castorf, poznat po radikalnim obradama klasika.

“Seljaci” i “Sestre”, kaže službena najava,  nude dvije perspektive na istu situaciju; prvo djelo je kozmografija proletarijata, a drugo buržoazije. U svojoj četverostanoj 'moskovskoj' predstavi Frank Castorf združuje te dvije perspektive kao odgovor na pitanje: Kako se suočiti s društvenom nepravdom, otporom ili prilagodbom?

I to bi - za prvu najavu - bilo sve!

***

17. i 18.09. | 19:30h | HNK
ULICA VANDENBRANDEN 32
Peeping Tom

18. i 19.09. | 20:00h | ZKM
MOJ TAJNI VRT
redatelji: Stanislas Nordey i Falk Richer
Festival d'Avignon

22. i 23.09. | 20:00 h ZKM
IZVAN KONTEKSTA, ZA PINU
redatelj: Alain Platel
Les Ballets C de la B

28. i 29.09. | 20:00 h | ZKM
MEGALOPOLIS
redatelj: Constanza Macras
Schaubühne am Lehniner Platz Berlin

01. i 02.10. | 19:00 h | ZKM
U MOSKVU, U MOSKVU
redatelj: Frank Castorf
Volksbühne am Rosa - Luxemburg – Platz Berlin

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI