Naslovnica > VIJESTI > CROSSOVER > Inventura, dio prvi

Inventura, dio prvi

Koje su predstave godine, koje desetljeća, tko su bili najmoćniji kazalištarci prošle godine, i još puno toga u godišnjim inevnturnim listama Vijesnika, Radija 101, magazina Time i insajderskog The Stage.
Share on facebook
Share on twitter

Kraj jedne i početak druge godine (dekade da i ne spominjemo), u medijima je, baš kao i u drugim 'industrijama', vrijeme - inventure, 'best of' i 'naj, naj' lista.

Tako britanski strukovni časopis The Stage svake godine u ovo doba 'izbaci' popis 100 najmoćnijih ljudi u britanskom teatru, i njime redovito izazove burne i dugotrajne rasprave o lobijima, kriterijima i smislu takvih popisa uopće. Iznimka nije ni ovogodišnja lista na čijem su se prvom mjestu našao bračni par Howard Panter & Rosemary Squire. Njihova imena vjerojatno su potpuna nepoznanica i najpasioniranijim pratiteljima britanskih izvedbenih umjetnosti, budući da Panter & Squire umjetnost ne proizvode nego je - prodaju. Naime, kao šefovi koncerna Ambassador Theatre Group, oni su lani za 90 milijuna funti (!)  kupili konkurentski lanac teatara, pa su danas ponosni vlasnici 23 kazališta, što na West Endu štodiljem Britanije, a čiji ukupni kapacitet gledališta iznosi nevjerojatnih 50,000 mjesta.

Pinter & Squire su tako s sa The Stageova trona skinuli  Camerona Mackintosha Andrew Lloyd Webbera, dok su ostatak od prvih 20 mjesta mahom popunili ravnatelji kazališta i kazališni producenti.

No, brojne je britanske analitičare, ali i čitatelje The Stagea razbjesnila činjenica što je osim glavnog kriterija financijske moći, onaj drugi u sastavljanju liste bio medijska atraktivnost, kojom su plasman među 100 zaslužili neki od protagonista ovogodišnjih hit predstava poput Rachel Weisz, dok je s liste 'ispala' - Judi Dench.

Bilo kako bilo, detaljan popis tzv. The Stage 100 naći ćete ovdje, a mi vam donosimo imena 20 prvoplasiranih zajedno s pozicijom koju su na istoj listzi zaslužili - 2008.

  1. Howard Panter/Rosemary Squire (ATG) [5]
  2. Cameron Mackintosh (producent/ vlasnik kazališta)[1]
  3. Andrew Lloyd Webber (producent/ vlasnik kazališta / skladatelj) [2]
  4. Michael Grandage (Donmar Warehouse) [3=]
  5. Nicholas Hytner (National Theatre) [3=]
  6. Nica Burns / Max Weitzenhoffer (Nimax)[7]
  7. Dominic Cooke (Royal Court Theatre)[13]
  8. Bill Kenwright (Bill Kenwright Ltd) [6]
  9. Michael Boyd (RSC) [8]
  10. Kevin Spacey/ Sally Greene (Old Vic Theatre) [11]
  11. Nick Thomas / Jon Conway (Qdos Entertainment) [9]
  12. Sonia Friedman (Sonia Friedman Productions) [12]
  13. David Pugh / Dafydd Rogers (producers) [18]
  14. David Babani (Menier Chocolate Factory) [debitant na listi]
  15. Jonathan Church (Chichester Festival Theatre) [16]
  16. Bill Taylor (Stage Entertainment) [15]
  17. Rupert Goold (redatelj)[14]
  18. Alex Poots (Manchester International Festival)[19]
  19. John Barrowman (zabavljač)[debitant na listi]
  20. Mark Rylance (glumac) [debitant na listi]

S druge strane 'velike bare', svoj popis 10 najvažnijih drama i mjuzikala desetljeća sastavio je kritičar magazina The TimeRichard Zoglin, a na njoj su se našla i dva naslova koja je u lokalnim produkcijama imala prilike vidjeti i naša publika - The Pillowman i Sumnja iliti Doubt.

1. August: Osage County (2007)
2. Billy Elliot (2008)
3. The Pillowman (2005)
4. Metamorphoses (2002)
5. Boy Gets Girl (2000)
6. Movin' Out (2002)
7. Comic Potential (2000)
8. Doubt (2004)
9. Ruined (2008)
10. Wicked (2003)

Njegova vlastita objašnjenja o tome kako su se i zašto pojedini naslovi našli na tom popisu pročitati možete ovdje.

Što se domaćih selekcija tiče, među prvima je svoj pregled prošle godine objavio Radio 101,. Po izboru Igora Ružića, tamošnjeg kućnog kritičara i urednika kulture, najbolja predstava godine: "nije izašla iz institucionalnog okvira, nego iz prašne radionice Teatra &TD, gdje je povratnik Zlatko Burić Kićo, u sklopu Eurokazovog temata „Teatar i Smrt“ na svoj način pročitao „Knjigu mrtvih“. Ambijentalna predstava koju će moći ponovno igrati tek u toplijim, proljetnim danima, govori o legendi domaće kazališne alternative, grupi Kugla glumište, ali i o današnjim frustracijama, a posvećena je podjednako i živima i mrtvima. " Ostatak godišnjeg kazališnog pregleda stojedinice naći ćete - ovdje.

U Vjesniku opsežan pregled prošle kazališne godine u drami potpisuje Helena Braut, a prema kojoj je sve bilo u znaku Zagrebačkog kazališta mladih i Paola Magellija. Unjezin odabir pet najboljih produkcija 2009. spadaju:

1. Zagrebački pentagram, Zagrebačko kazalište mladih, redatelj Paolo Magelli
2. Ne, prijatelj!, Kazalište Trešnja, Zagreb, redatelj Rene Medvešek
3. Sedam dana u Zagrebu, Zagrebačko kazalište mladih, redateljica Tijana Zinajić
4. Menažerija, HKD Teatar Rijeka, redateljica Anica Tomić
5. Barbelo, o psima i djeci, DK Gavella, redatelj Paolo Magelli

Vjesnikov baletni pregled godine potpisuje Mladen Mordej Vučković, a u njegovu izboru najbolje su prošli:

1. Proces, Berislava Šipuša i Staše Zurovca, HNK Ivana pl. Zajca, Rijeka
2. Carmina burana, u koreografiji Jurija Vamosa u HNK u Splitu
3. Razloga 4 / 4 Reasons, Edwarda Cluga u HNK u Zagrebu
4. Vragolasta djevojka, u koreografiji Vladimira Derevianka u HNK u Zagrebu
5. Samostalni iskoraci Baletnog ansambla kazališta »Komedija« u Zagrebu

Nije zgorega napomenuti da je Vučković voditelj ansambla čije se postignuće našlo na 5. mjestu.

Toliko za ovaj put. Ostatku inventurnih popisa vratit ćemo se idućih dana.

ZAŠTIĆENI SADRŽAJ

Zanima vas cijeli tekst?

Teatar.hr financira se isključivo sredstvima svojih čitatelja. Stoga ostatak ovog teksta možete pročitati samo uz pretplatu ili SMS plaćanje. Pretplatiti se možete već za 1 kn dnevno.

Odgovori

Share on facebook
Share on twitter
POVEZANE VIJESTI
PRATITE NAS I NA
INBOX

Ne propustite naš dnevni Newsletter

Sažetak svih vijesti objavljenih prethodnog dana dostavljamo svakog jutra u vaš inbox

NAJČITANIJE
NAJNOVIJE